4 207 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Torka timmer till bjälklag och bärelement
Nejdå - skuggstället blir grusat och framtida parkering. Superbra hjälp ovan! Tackar så mycket!! Har du namn på någon av Facebook-grupperna du refererar till? (Någon du specifikt uppskattar med kunnigt folk)TorpAnders skrev:
Det låter som ett "väldigt" blåsigt och soligt ställe, risken blir torrsprickor om det går för fort..även om gran och fura inte är lika känsligt som lövträd,,Men om inte skuggstället är ett surhål så skulle jag välja det. Bygg upp med stockar under så du får upp stacken minst 30cm från backen och håll rent från gräs och sly. Täck med plåt som går ut utanför stacken runt om, även den med mellanrum till virket.
Alla strön ska sluta innanför virket annars får du fuktmärken/mögel på virket (om det inte ska torrsågas eller hyvlas) Presenning ska inte användas.
Det finns ett par bra forum på FB dedikerade sågning av virke där får du garanterat mer svar än du visste att du behövde när det gäller såg och torkteknik mm.
Vi med bandsågverkS Helena mfl skrev:
Grovt furuvirke skall sågas och stabbas före gräset blir ordentligt grönt på våren. Så man kan utnyttja bästa torktiden för att bli av med så mycket fukt att träet inte ruttnar eller blånar. All bark skall bort från vankanterna så det inte blir insektsangrepp.
Jag brukar använda 2x2 tums strö och lägga bjälkarna med 5-10 cm springor i sidled för att få bra luftcirkulation. Jag brukar bygga under så första varvet virke kommer minst 25 cm över markytan. Ovanpå brukar jag lägga plåttak av gammal rostig eller annars skadad plåt från någon rivning.
Det har visat sig fungera. Ännu efter 20 år märks ingen försämring på virket. Eftersom färska bjälkar gärna vill börja hänga lönar det sig att torka dem minst 2 år om du har tid.
Jag brukar använda 2x2 tums strö och lägga bjälkarna med 5-10 cm springor i sidled för att få bra luftcirkulation. Jag brukar bygga under så första varvet virke kommer minst 25 cm över markytan. Ovanpå brukar jag lägga plåttak av gammal rostig eller annars skadad plåt från någon rivning.
Det har visat sig fungera. Ännu efter 20 år märks ingen försämring på virket. Eftersom färska bjälkar gärna vill börja hänga lönar det sig att torka dem minst 2 år om du har tid.
Oj så bra råd! Tack snälla! Vad jag förstår finns och verkar du i Finland. Känner du/eller någon annan på forumet till någon som skulle kunna hjälpa mig med detta uppdrag (Södermanland, kusten) tar jag gärna emot tips!H heimlaga skrev:Grovt furuvirke skall sågas och stabbas före gräset blir ordentligt grönt på våren. Så man kan utnyttja bästa torktiden för att bli av med så mycket fukt att träet inte ruttnar eller blånar. All bark skall bort från vankanterna så det inte blir insektsangrepp.
Menar du sågningen, så gå med i FB gruppen jag länkade till och fråga.S Helena mfl skrev:
Klicka här för att svara