1 979 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Torka sågspån?
Hej!
Säkert fel forum för den här frågan, men hittade inte vart annars jag skulle posta. Mod får gärna flytta rätt.
Jag ska fälla ett stort körsbärsträd i sommar och tänkte försöka ta vara på virket. Fick tanken att man kanske kan ta vara på spånet också för att röka mat med. Men färskt spån är väl ganska blött och kommer kanske mögla?
Är det någon idé att försöka samla ihop spånet och torka det? Hur går man till väga i så fall? Tänkte spontant att man kunde slänga in det i ugnen på typ 50 grader i ett par timmar till någon dag.
Eller är det dåraktigt att ens försöka?
Värt att nämna att jag aldrig hanterat "rått" virke förut, är helt ny inom snickerivärlden.
Säkert fel forum för den här frågan, men hittade inte vart annars jag skulle posta. Mod får gärna flytta rätt.
Jag ska fälla ett stort körsbärsträd i sommar och tänkte försöka ta vara på virket. Fick tanken att man kanske kan ta vara på spånet också för att röka mat med. Men färskt spån är väl ganska blött och kommer kanske mögla?
Är det någon idé att försöka samla ihop spånet och torka det? Hur går man till väga i så fall? Tänkte spontant att man kunde slänga in det i ugnen på typ 50 grader i ett par timmar till någon dag.
Eller är det dåraktigt att ens försöka?
Värt att nämna att jag aldrig hanterat "rått" virke förut, är helt ny inom snickerivärlden.
Nog går det att ta reda på... se tips om svamptorkning etc. (Inte värt det egentligen, men jag har planterat ett ekollon för jag vill hänga upp en gunga...)
Annars är väl tipset att såga bräder/klyva i bitar och torka som man torkar ved/virke och ta reda på spån vid nästa bearbetning.
/ATW
Annars är väl tipset att såga bräder/klyva i bitar och torka som man torkar ved/virke och ta reda på spån vid nästa bearbetning.
/ATW
Vad har du tänkt dig för maskin för att ta till vara på virket? Ska inte rökspån vara lite större än vad som en motorsåg normalt producerar även om kedjan är nyslipad? Dessutom så är det väl kontaminerat av kedjeoljan, kanske inte så roligt...
Man kör rapsolja i sågkedjeoljetanken, kanske såg en tank med vanlig innan man ställer undan.I ivp skrev:
Sågspän från motorsågen tror jag inte att är lämpligt för rökning. Men det beror ju lite på hur man gör.
Sågspån brukade man torka genom att breda ut det tunnt på ett kärrflak och låta det stå ute i vårsolen på dagarna och under tak på nätterna eller när det var våtväder. Det skulle skyfflas om och vändas varje dag.
Så gjorde de strax efter kriget när mycket skulle byggas upp och det var brist på torrt kutterspån att isolera med.
Så gjorde de strax efter kriget när mycket skulle byggas upp och det var brist på torrt kutterspån att isolera med.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Bodde bredvid en bondsåg när jag var liten. Såg aldrig någon antydan till mögel i spånhögen som var oskyddad utomhus. Minns att det fuktigt och varmt inne i spånhögen om man stack in armen.
Tack för svar! Torkat frukt har jag gjort en del av, därav att jag tänkte på ugnen.
Bra input gällande motorsågsolja. Hade inte tänkt på det. Inte jag personligen som kommer fälla trädet, utan en släkting som kommer hjälpa mig. Kanske bäst att skita i att ta vara på spånet från fällningen och istället lägga undan de fulare/mindre grenarna som inte kan bli användbart virke och spåna dem efter de torkat för att använda till rökning istället.
Bra input gällande motorsågsolja. Hade inte tänkt på det. Inte jag personligen som kommer fälla trädet, utan en släkting som kommer hjälpa mig. Kanske bäst att skita i att ta vara på spånet från fällningen och istället lägga undan de fulare/mindre grenarna som inte kan bli användbart virke och spåna dem efter de torkat för att använda till rökning istället.
Klicka här för att svara