Hej.
Vi fick en vattenskada i köket förra sommaren. Skadereglering och byggfirma kom och rev upp ett par kvadrat av golvet, konstaterade att det var begränsad skada. Lät det sura sågspånet ligga kvar och satte in värmefläkt som fick gå ett par veckor ungefär. Sedan skottade dom ut spånet, blev en sopsäck.
Skulle jag gjort jobbet skulle jag tagit en våtsugare och sugit ut spånet först. Är det fel sätt eller?
Spänd på synpunkter från er andra.

Jag skulle nog se till att få bort vått spån direkt. Om man suger eller skyfflar beror enbart på vad som är smidigast. Men det torkar ju inte fort när spånet ligger kvar.

Nu har vi en fortsättning i skadeärendet. Golvet blev inte bra efter lagningen,en stor "bulle" på ett ställe som ger en nivåskillnad på dryga centimetern. Inte acceptabelt enligt skadereglerare eller oss. Så kommer då byggfirmeansvarig förbi för en snabb titt,ovilligt.
Då påstår karln att det är tjälskjutning och inte byggfusk som orsakat höjningen.
Mycket osannolikt att det inträffar i ett kök ovanför en gammal gedigen jordkällare som aldrig går under nollan eller dras med fukt.
Jag rlver då inte upp golvet var slutorden. Väntar till våren?
Någon som hört på maken? Stämmma byggfirman?

Kontakta försäkringsbolaget.

Du har alltså någon sorts källare under? Jo tjälskjutning kan det väl iofs. vara om det finns en massa vatten kvar i golvet, och det är kallt i källaren så du får "tjäle" i bjälklaget. Oavsett så är det ju inte acceptabelt.

Mycket tvivelaktigt att det är vatten kvar i golvet då golvreglarna verkar ligga strax över stenarna i källartaket. Detta är alltså en valvstenad källare från 1870-80talet ungefär som alltid är fukt och frostfri. Kvarstående vatten borde inte finnas efter torkning flera veckor, sedan håller nog inte stenvalvet vattentätt från ovan kommande vatten.
Någon som vet hur en valvkällare är tätad ovan stenen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.