bara gamla envisa och sura elektriker som vägrar gå frammåt som använder torix ;) bra i vissa fall men inte alls ofta. dessutom har jag aldrig haft problem att lossa en ledare från wago.

pssst amatörer ;)

Torix är det som ger den bästa hopkopplingen mellan FK och EK. Det är dock lätt att missa en kabel om man inte är van. Mest för proffs. På en riktig torix av märket torix mäter man lätt i toppen.
Wago är bra för EK men tveksam för FK, lätt hänt att man knölar ihop många kardeler och får varmgång vi hög belastning.
Ubåtar, riktigt skräp eftersom de måste efterdras varannat år om man ska vara säker på att ha ett tätt förband eftersom kopparen "flyter" och deformeras av trycket med tiden. Samma problem med alla skruvklämmor.

Kom ihåg att så fort det gäller något över 50 volt så ska en elektriker göra jobbet...

sidde. fk går jättebra men inte mk........ och hoppas ironin förstods i mitt förra inlägg ;)

finns en annan modell av wago typen. kommer inte ihåg vad de heter men är gråa och ganska platta... de var bra i dosor. för de tog knappt någon plats.

Jag håller med om att wago går bra. För oss proffs... Men förstår man inte vikten av att alla kardeler hänger med så är det stor risk att det blir fel. Har stött på ett antal aldeles för många med tanke på hur ovanliga de är som har varit fel anslutna. Speciellt tror jag det är när folk har försökt återansluta dem. Men det är ju egentligen lika många som gör fel med torix fast där är det lättare att upptacka om man drar i trådarna.

Sidde skrev:
Ubåtar, riktigt skräp eftersom de måste efterdras varannat år om man ska vara säker på att ha ett tätt förband eftersom kopparen "flyter" och deformeras av trycket med tiden. Samma problem med alla skruvklämmor.
Tack Sidde, jag trodde jag var ensam med mitt misstroende mot stumma skruvförband.
Om man tittar på Hagers apparater så har dom en "hiss" som kan fjädra, dessutom är ytan räfflad för ökat kontakttryck. Men hur gör man med jord och nollskena? Ni som är i branchen hittar ni aldrig spår efter varmgång runt dessa anslutningar?
I de standarddokument jag använder i mitt arbete skall en semipermanent kontakt bl.a. uppfylla: En definierad fjäderkraft under hela anslutningens livsläng.

/m

Sidde skrev:
Jag håller med om att wago går bra. För oss proffs... Men förstår man inte vikten av att alla kardeler hänger med så är det stor risk att det blir fel. Har stött på ett antal aldeles för många med tanke på hur ovanliga de är som har varit fel anslutna. Speciellt tror jag det är när folk har försökt återansluta dem. Men det är ju egentligen lika många som gör fel med torix fast där är det lättare att upptacka om man drar i trådarna.
nej återansluta går inte. då får man skala om ledningen.

Sidde skrev:
Torix är det som ger den bästa hopkopplingen mellan FK och EK.
Skulle en s.k "ubåt" göra en sämre ihopkoppling ???

Jag har sett för många ihopkopplingar med torix där man kan dra bort en FK-tråd med lätthet... (nu snackar vi inte 2 trådar som är ihoptvinnade, utan 4-5-6 st).

ubåten är ju inte alltid hundra. funkar gör den verkligen men kan ju kärva med värmegångar och dyl. wagon har ju det positiva med att den fjädrar. så den spänner sig hela tiden. hagers nya säkringar går ju på samma princip som wago. smidiga är dom me.

Till exempel kan jag nämna att på dom flesta centraler från 50-talet man har demonterat i lägenheter i centrala stockholm, så har skruvplinten alltid suttit fast.

Alltså så kan man säga att skruvplint fungerar i ca 50 år...

Självklart ska man inte dra fast skruven så att det smakar blod i munnen, lagom är bäst. :)

Hagers snabbkopplingar på centraler och på deras normsäkringar är dom ända jag kan tänka mig att använda, därför att man med en mejsel kan frigöra fjädern som håller kabeln på plats.
På Wago och snabbkopplingar på brytare och uttag så måste man pressa in kabeln i fjädern, då finns risken att vissa kardeler inte kommer med samt att dessa snabbkopplingar är värdelösa om man ska lossa dom.
(konstig menings byggnad, om man frågar en svenska lärare, men inte drack man öl på lektionerna....)

Skruvkopplingar om man vill sova säkert om natten...

för varmgång är det säkraste dom fjädrande :P det kan du ju kolla upp på de flesta av de tillverkarna. därför hager gjorde dessa säkringarna. men en sak jag tycker är märkligt. jag hittar inte dom på deras sida. blev de för dyra månne?

Jag kommer fortsätta använda ubåtar iallafall :P

drunkenmonkey skrev:
för varmgång är det säkraste dom fjädrande :P det kan du ju kolla upp på de flesta av de tillverkarna. därför hager gjorde dessa säkringarna. men en sak jag tycker är märkligt. jag hittar inte dom på deras sida. blev de för dyra månne?
Tror de finns fortfarande. Finns lite info om dem här.

Gammal tråd men väl värd att lyfta igen.
Var ute på lunchen och köpte 6 tråds WAGO 773 för 3 kr styck i en "elbutik" (Trossö El).
Billigt och bra. :)

Har köpt några paket av dom nya HelaCon toppklämmor från Hellerman Tyton och testat under en tid. Är positivt överraskad. Mycket lättare att få in FK i än t ex Wago. Enligt säljaren skulle det även gå bra att få in biledaren i t ex en EKLK om man tvinnade den ganska hårt. Nu har jag testat och det går faktiskt bra. Tror jag har hittat en ny favorit bland toppklämmor =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.