Tog en tjuvtitt på elektrikerns koppling i källaren där han kopplat in en pax-fläkt. Han hade satt upp en ny dosa där han slängt ut den medföljande "plinten" (eller vad det kallas) och kopplat med hjälp av torix. I min nya installation på vinden så har en annan elektriker inte använt torix utan medföljande plint. Varför och varför inte. 
Det är nog helt enkelt bara tycke och smak som avgör. Till viss del kanske kvaliteten på dosan spelar in också. Billigare dosa = sämre plint.JohanKson skrev:Tog en tjuvtitt på elektrikerns koppling i källaren där han kopplat in en pax-fläkt. Han hade satt upp en ny dosa där han slängt ut den medföljande "plinten" (eller vad det kallas) och kopplat med hjälp av torix. I min nya installation på vinden så har en annan elektriker inte använt torix utan medföljande plint. Varför och varför inte.![]()
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Sawsaw skrev:
Nu blir jag lite nyfiken. Är det så att långtidsstabiliteten ifrågasätts av er proffs när det gäller Wago och liknande snabbkopplingar? Jag menar finns det någon "debatt" om detta?
hempularen skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det diskuteras främst bland besiktningsmännen, ja, och hur länge håller fjädringen tillräcklig spänst? Tillverkaren säger si men verkligheten kanske säger "så" men de är för nya och använda för lite för att kunna ge ett säkert svar nu.
Eternit var heller inte farligt i början men nu får du knappt ta i det!
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Finns det någon resurs ex. länk till diskussion om detta?
Pga. tidigare incidenter (nästan som på din bild, inte fullt så ljust), så är jag lite extra känslig för dåliga kopplingar.
Nu har vi nog "bara" 4 wago i hela huset, men det skall göras om mera el snart.
Pga. tidigare incidenter (nästan som på din bild, inte fullt så ljust), så är jag lite extra känslig för dåliga kopplingar.
Nu har vi nog "bara" 4 wago i hela huset, men det skall göras om mera el snart.