Tog en tjuvtitt på elektrikerns koppling i källaren där han kopplat in en pax-fläkt. Han hade satt upp en ny dosa där han slängt ut den medföljande "plinten" (eller vad det kallas) och kopplat med hjälp av torix. I min nya installation på vinden så har en annan elektriker inte använt torix utan medföljande plint. Varför och varför inte. :)

JohanKson skrev:
Tog en tjuvtitt på elektrikerns koppling i källaren där han kopplat in en pax-fläkt. Han hade satt upp en ny dosa där han slängt ut den medföljande "plinten" (eller vad det kallas) och kopplat med hjälp av torix. I min nya installation på vinden så har en annan elektriker inte använt torix utan medföljande plint. Varför och varför inte. :)
Det är nog helt enkelt bara tycke och smak som avgör. Till viss del kanske kvaliteten på dosan spelar in också. Billigare dosa = sämre plint.

Har du fått fakturan än? Då kanske det står "Koppling 4 st á 16,50". Då vet du varför han valde bort plinten.

Själv tycker jag att det är enklare och går snabbare med torix. Men Wago eller Hellermann/Tyton går ännu snabbare och kan kopplas in med spänning på, fast det ska man inte göra förstås...

Wago kan väl inte användas till extra mångtrådig eller?

Nej, men till FK går det bra. Sen finns det dom som alltid har kört med ubåtar/danskingar/toppklämmor som nog alltid kommer att göra det också.

sa3afc skrev:
Nej, men till FK går det bra. Sen finns det dom som alltid har kört med ubåtar/danskingar/toppklämmor som nog alltid kommer att göra det också.
Pistoler menar du?? ;-) (kärt barn har många namn!)

Det finns Wago som funkar alldeles utmärkt till mjukledare

"Certifierad enligt ENEC certifikat nr 134401-01, för 400V/4kV/2, 32A Toppklämma avsedd för 3 alt 5x0,08-4,00 mm² RK (flexibel ledare) 3 alt 5x0,08-2,5mm² FK/EK"

• wago.jpg
Ja, jag tänkte inte på den wagon, jag menade den gamla vanligaste.

Mikael_L
sa3afc skrev:
Ja, jag tänkte inte på den wagon, jag menade den gamla vanligaste.
Om inte annat skrivs så menas alltid den vanligaste, eller hur... :D ;)

Sen kan jag dessutom tycka att möjligheten att ta eller inte ta RK kan kvitta, rätt stenhårt...

Den vanliga Wagon tar inte 2,5 kvm FK, om jag inte minns fel. Det gör däremot den öppningsbara, varför den bör finnas i alla hempulares standardsortiment.

Och efterverkningarna av snabbanslutningarna har vi inte sett än, de är inte tillräckligt gamla och använda.

Sawsaw skrev:
Och efterverkningarna av snabbanslutningarna har vi inte sett än, de är inte tillräckligt gamla och använda.

Nu blir jag lite nyfiken. Är det så att långtidsstabiliteten ifrågasätts av er proffs när det gäller Wago och liknande snabbkopplingar? Jag menar finns det någon "debatt" om detta?

hempularen skrev:
Nu blir jag lite nyfiken. Är det så att långtidsstabiliteten ifrågasätts av er proffs när det gäller Wago och liknande snabbkopplingar? Jag menar finns det någon "debatt" om detta?
villabrand.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det diskuteras främst bland besiktningsmännen, ja, och hur länge håller fjädringen tillräcklig spänst? Tillverkaren säger si men verkligheten kanske säger "så" men de är för nya och använda för lite för att kunna ge ett säkert svar nu. :confused:

Eternit var heller inte farligt i början men nu får du knappt ta i det!

Finns det någon resurs ex. länk till diskussion om detta?

Pga. tidigare incidenter (nästan som på din bild, inte fullt så ljust), så är jag lite extra känslig för dåliga kopplingar.

Nu har vi nog "bara" 4 wago i hela huset, men det skall göras om mera el snart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.