elpaco skrev:
Nej det är fel tänkt. Just nu lever båda, och vi vet ju inte vem av oss som kommer att dö. Därför bär vi båda på varsin försäkring på 1,5M.
Japp. Den tankevurpan bjuder jag på...

N
Fråga banken om ni får tillbaka skuldbrevet i original när lånet är återbetalt

Hej

Mitt förslag är att tar ut max lån och sätter överskottet i värdepapper eller något annat som genererar avkastning. Just nu är räntorna så låga så det är lätt att generera en vinst. Jag gjorde så i maj och resultatet fram till årskiftet var 15% - 2,3% = 12,7%. Observera att 2,3 % är räknat på ett år. Att köpa en bil för pengarna, det kan du göra om du verkligen behöver det men då får du högre utgifter. Det medför också att du ej kan betala av lånet lika lätt om räntan går upp.

Detta kanske inte svarar på topplån eller bottenlån men ger dig fler alternativ i ekvationen.

Lagus skrev:
Mitt förslag är att tar ut max lån och sätter överskottet i värdepapper eller något annat som genererar avkastning.
Man kan nog påstå att detta råd har en viss risk också,
vad händer om "något annat" inte genererar någon avkastning eller t.o.m. sjunker i värde?

Eftersom man inte ska spela med pengar man inte har råd att förlora,
så får man nog göra en lite riskkalkyl och fundera på vad som händer om investeringarna misslyckas?

Vissa kan ta denna risk, vissa klarar det inte :rolleyes:

• Gilla
cecar33
  • Laddar…
Självklart är det en risk. Nu säger jag inte att man skall investera i en högriskaktie men man kan välja något säkrare alternativ. Jag valde en indexfond som följer den svenska börsen. Prognosen var att börsen skulle gå bra och en indexfond kostar ingenting i förvaltning. Tittar man på börsen 10 år tillbaka så ligger avkastningen på 7-7,5 %. Jag vet inte om det är rätt väg under 2014, det enda jag säger är att man kan tänka utanför boxen. Vi är ju alla uppfostrade med att man skall betala av sina lån. Just nu betalar jag 2,13 % i ränta till banken och om jag betalar en del av lånet så sparar jag 2,13 %. Om jag renoverar så får jag kanske en värdeökning - kostnaderna för renoveringen. Om jag köper en ny bil så vet jag att den sjunker i värde så fort jag kör ut ur bilhallen.

Visst är det ett intressant tankesätt? :-)

Redigerat:
Jag har en lokal liten bank, är förvisso något dyrare än de stora jättarna, men jag har en oklanderlig service, något som är värt att betala lite extra för. För de pengarna som du pratar om skulle jag absolut välja den lokala banken. Ofta har de bra sponsorprojekt för bygden också. Tycker att det viktigaste är vad du tror att du har nytta av och bäst service, som tidigare inlägg: Magkänslan.

N
flamestrike77 skrev:
Jag har en lokal liten bank, är förvisso något dyrare än de stora jättarna, men jag har en oklanderlig service, något som är värt att betala lite extra för. För de pengarna som du pratar om skulle jag absolut välja den lokala banken. Ofta har de bra sponsorprojekt för bygden också. Tycker att det viktigaste är vad du tror att du har nytta av och bäst service, som tidigare inlägg: Magkänslan.
Då får jag fråga dig. Lämnar Du tillbaka skuldbrevet i original när lånet är betalt?

Fakathong skrev:
Då får jag fråga dig. Lämnar Du tillbaka skuldbrevet i original när lånet är betalt?
Absolut. Naturligtvis gjorde jag även en jämförelse över alla aktuella bankers in-/utlåningsratio. Jämförde deras belåningsgrad och vad bankerna i sig investerat i för att göra en bedömning om vad jag får betala för när marknaden inte går som smort samt för att få den etiska aspekten på det hela; om jag kan stödja det banken gör. Jag anställer inte en hantverkare som går back och har mer skulder än tillgångar. Varför skulle jag göra det med en bank?

Banken jag har nu har tillgångar som motsvarar 190% av utlåningen samt har inte investerat i projekt som jag inte stödjer.

Det finns även andra saker än bara nån punkt hit eller dit på räntan som är viktiga och det finns bra mycket bättre sätt att tjäna pengar, om man etiskt stödjer dem.

Om man väljer en lokal sparbank (vilket vi gjorde) brukar man även få trevliga villkor hos Sveland försäkringar, vilket sparar ett antal tusenlappar om året framförallt i bilförsäkringar för vår del jämfört med de andra aktörer som var de billigaste alternativen då vi jämförde.
Nu var ju inte precis det anledningen till att vi valde den lokala Sparbanken men ändå ett trevligt plus.
Om man nu tycker att Sveland verkar vara ett vettigt bolag förstås.
Förövrigt har jag enbart positiva saker att säga om vår lokala sparbank, utmärkt service och bemötande när vi behövt det.

Mvh Jonas

Lagus skrev:
Hej

Mitt förslag är att tar ut max lån och sätter överskottet i värdepapper eller något annat som genererar avkastning. Just nu är räntorna så låga så det är lätt att generera en vinst. Jag gjorde så i maj och resultatet fram till årskiftet var 15% - 2,3% = 12,7%. Observera att 2,3 % är räknat på ett år. Att köpa en bil för pengarna, det kan du göra om du verkligen behöver det men då får du högre utgifter. Det medför också att du ej kan betala av lånet lika lätt om räntan går upp.

Detta kanske inte svarar på topplån eller bottenlån men ger dig fler alternativ i ekvationen.
Måste bara inflika att detta är ett groteskt förslag. Medlet är tämligen ointressant i en så tjocksvansad distribution som börsen. Se diagram för OMXS30 nedan, som är det index man kan få gratisförvaltat hos Avanza:

Screen Shot 2014-01-21 at 12.54.45 AM.png

Givetvis kan man ha tur och pricka en uppgång. Men det är ingalunda standard. Spela inte med pengar du inte har råd att förlora. Det kan nästan bara gå på ett sätt. Ta så små lån du kan och satsa på att betala av medan räntan är låg, du har ett jobb och livet leker.

• Gilla
Byggmarodören och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.