M
Hej!

Jag söker en toppklämma lik Wago 221 men med 10 eller fler anslutningar. Den skall precis som Wago skapa en buss-/parallellkoppling av ledarna.

Skall användas för inkoppling av 1-wire-sensorer så på det kommer gå max 5v, således inga krav gällande den biten.

Är det någon som har tips på lämplig produkt?

Nedan toppklämma t ex sammanlänkar väl bara en-till-en?

http://www.elbutik.se/product.html/he25-10-toppklamma-10-pol

Jättetacksam för idéer!

3st 5or och två byglar?

M
Robert-san01 skrev:
3st 5or och två byglar?
Jo - det går så klart, men förutom att det är fult så tappar man ju 2 anslutningar per 5a som man kopplar på.
Inte hela världen, men finns det bättre lösningar så är jag så klart intresserad av dessa.

M
Tänkte sätta upp typ ett litet plåtskåp och ta in kablarna i. Vill ändå att det ska vara någorlunda snyggt där i, men är för fattig för att köra lösningar med DIN-skenor.

Om man anser att jag försöker äta kakan och ha den kvar, eller hitta den gyllene medelvägen tåls att tänka på :-)

Allt är väl en fråga om tid och pengar. Köp ett utvecklingskort, sätt plintar och bygla på baksidan när du löderfast plintarna. Borra hål i kortet och fast med plaststöd i lådan. Snyggare än så kan du nog inte göra det.

M
tommib
Robert-san01 skrev:
Allt är väl en fråga om tid och pengar. Köp ett utvecklingskort, sätt plintar och bygla på baksidan när du löderfast plintarna. Borra hål i kortet och fast med plaststöd i lådan. Snyggare än så kan du nog inte göra det.
Föreslår exakt samma. Skruvplintar är billiga på ebay (men det är ca 4v leveranstid), samma för utvecklingskort. Då kan du bygga så många förgreningar du vill.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
tommib
Marcussjogren skrev:
Hmm ja det är ju faktiskt en ide. Är ett utvecklingskort ett tomt kretskort med geomgående "piggar" som man sedan sätter en plint på?

Dessa var ju inte så fruktansvärt dyra annars:
[länk]

Har jag fattat det rätt att man kopplar in huvudledare på sidan och avstick på toppen?
Nej. Det där är en skarvplint för grova kablar, absolut inte något som du ska ha till 1wire. Hålen du ser på ovansidan är skruvhål för de två skruvarna per pol som den där plinten har. Det är en mycket bra plint för sitt ändamål, men inte för dig.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
tommib
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Mikael_L
Marcussjogren skrev:
Hej!

Jag söker en toppklämma lik Wago 221 men med 10 eller fler anslutningar. Den skall precis som Wago skapa en buss-/parallellkoppling av ledarna.

Skall användas för inkoppling av 1-wire-sensorer så på det kommer gå max 5v, således inga krav gällande den biten.

Är det någon som har tips på lämplig produkt?

Nedan toppklämma t ex sammanlänkar väl bara en-till-en?

[länk]

Jättetacksam för idéer!
Kör du på wago 221 och sätt 2 eller 3 kablar i varje anslutningshål, så kan du ha upp till 15. :)

Vid starkströmsarbeten gör man naturligtvis inte så, men för dina 5 volt lär det fungera bra.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
För 1-wire hade jag använt krone-plintar eller krone kopplingsboxar istället.
Jag hade aldrig ens tänkt tanken att använda wago i en sådan lösning.
Varför vill du lägga ihop 10st ledare? Hur har du skissat upp ditt system?
Är det en PLC/DCS hub du vill ersätta?

Redigerat:
M
123abc skrev:
För 1-wire hade jag använt krone-plintar eller krone kopplingsboxar istället.
Jag hade aldrig ens tänkt tanken att använda wago i en sådan lösning.
Varför vill du lägga ihop 10st ledare? Hur har du skissat upp ditt system?
Ah - en Krone kopplingsbox såg ju mycket mer intressant ut än en kroneplint, får kolla närmare på dem!

Ptja - det är ju så man bygger nätet?

Hade tänkt ha en trekardelig master som kopplas till en plint, från den plinten ansluter jag stammar till t ex vinden och källaren. På varje stam sätter jag en box dit alla sensorer kopplas.
På så vis bibehåller man ett bussnät vilket som jag förstått det är att föredra.

Kör Wago 221 nu på mina två test-sensorer, funkar sketabra och var snabbt att komma igång med. Kostade mig 20-30:- så det var det värt för min del.

Ofta används krone plintar eller färdiga hubbar.
En hub har logic för transceiver.
1-wire kan användas för väldigt mycket och utformas på olika sätt beroende på vad det är för system man bygger.
För att undvika "råttbon" i kopplingarna så brukar man ha några punkter där man ansluter så som du tänkt.
Kontrollera om tillverkaren/leverantören av ditt system har färdiga kopplingsboxar eller hubbar.

Redigerat:
M
Ja precis, men trancievern sätter man ju ofta på enheten som läser av sensorerna? Typ en I2C-krets.

Med kroneplint så måste man väl hålla på och bygla med ledare?

Borde det inte bli rätt snyggt med två sånna här då? Om man nu lyckas hitta någon som säljer till konsument.

http://webbutik.infralogic.se/main.aspx?page=article&artno=E50+153+00

Kan du komma åt Weidmuller och vill ha något kompakt och proffsigt för DIN-skena finns en serie klämmor som fördelar åtta eller sexton poler på en volym som några vanliga radplintar. Annars håller jag med om att i ditt fall passar hålade labkort och lämpliga kretskortsplintar, då kan du enkelt göra som du vill i olika fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.