Claes Sörmland
Mulvaden skrev:
Det är alltså inte säkert att det är så, vilket vi är flera som konstaterat. Det kan gå fin-fint att bygga närmare utan medgivande om planen tillåter det.
Vi går i cirklar, detta är utanför detaljplanerat område. (Om inte jag har missat att TS har tagit tillbaka denna beskrivna omständighet.)

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tazken92 Tazken92 skrev:
inga barn har han, han bor i ett ruckel utan dusch, har boendestöd som kommer o tittar till honom en gång i veckan, diabetes som han inte sköter och super nåt så djävulskt så fort han har pengar eller kan krita. När han super står han o vaktar vid vägen utanför sin ytterdörr och stoppar bilar som han tycker kör för fort, hotar dom med stryk och viftar med järnrör, eller så står han och gapar för sig själv så det ekar i hela området (vi bor i en uppförsbacke) om dom som han tycker är idioter, ska dra åt helvete eller vilka han ska slå ihjäl. Han jagade efter mig häromdagen när hela familjen hade vart hos en granne nedanför honom och jag skulle hem och hämta en skottkärra. Bara rena turen att jag inte hade med nåt av barnen upp då. Då passade han på att mordhota mig, sen knatade han över till grannen tvärsöver mitt och mordhotade honom, efter ett snack med polisen och jag hämtat familjen hos grannarna vi var hos så passade han på att knata dit och bulta på deras dörr och mordhota dom med. Ett riktigt original som alla vet vem han är och det är ett under att han inte fått flytta till något hem än där han får hjälp. Han är runt 60-årsåldern och lider av både alkoholdemens och någon lätt funktionsnedsättning enligt ett läkarutlåtande från sist vi satt i rättegång efter att han hade dragit kniv och hotat min sambo
Grovt olaga hot gör han sig skyldig till. Om samtliga grannar som hotats gör en polisanmälan samt anmälan till socialtjänsten med tanke på att era barn far illa kan det kanske gå då det är barn inblandade. Har de dessutom mardrömmar och känner olust så är det ett plus för avhysning, det är han och ingen annan som skall flytta. Kronofogden kan nog avhysa honom och tvångsinlösa fastigheten om det krävs, kolla med dem.

P
Tazken92 Tazken92 skrev:
Min granne har börjat härja om en gäststuga som står ett par meter från tomtgränsen. Till saken hör att det var han själv som ställde dit det åt den förra ägarn som bodde här innan vi köpte huset. På motsatt sida är ett tillhörande trall runt.
Har jag skyldighet att behöva flytta på alltihop? Han har dessutom grävt ur sin egna tomt ca 1,5-2 meter precis vid tomtgränsen, men har själv ingen aning om vart tomtgränsen går.
Eftersom grannen inte är sakägare kan du lugnt strunta i allt han påstår. Eftersom grannen är välkänd hos myndigheterna kan du utgå från att ni inte kommer att få hjälp i denna konflikt utan bästa strategin är väl att undvika närkontakt, inte överhuvud taget prata eller svara, och om du har råd plantera en jättehäck mot hans tomt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Peter Cederlöf skrev:
Grovt olaga hot gör han sig skyldig till. Om samtliga grannar som hotats gör en polisanmälan samt anmälan till socialtjänsten med tanke på att era barn far illa kan det kanske gå då det är barn inblandade. Har de dessutom mardrömmar och känner olust så är det ett plus för avhysning, det är han och ingen annan som skall flytta. Kronofogden kan nog avhysa honom och tvångsinlösa fastigheten om det krävs, kolla med dem.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det spelar faktiskt ingen roll om det är inom eller utanför detaljplanerat område. En bygglovsbefriad byggnad får i båda fallen byggas närmare gräns än 4,5 meter med grannens tillstånd.

Så ditt inlägg förvirrade nog mer än skapade missförstånd. Tänkte bara att det är bra att vara tydlig med det så att folk som läser inte missuppfattar.
P Peter Cederlöf skrev:

Alla berörda grannar har gjort anmälan och vi ringer polisen titt som tätt när han härjar. I bästa fall får han sitta i fyllecell i ett par dar.
Nu har sambons psykolog gjort en anmälan till kommunen angående barnen för dom far illa som du skriver med mardrömmar osv. De är livrädda för grannen och vågar knappt vara ute och leka längre.
Så vi får la hoppas att nånting händer snart.
Nu för ett par dar sen hade han satt upp en skylt mellan våra tomter utmed vägen där han skrivit ”gris” med en pil upp mot vårat hus. Även fast det är en rätt banal sak så gjorde jag en anmälan för det är inte första gången han sätter upp skyltar med diverse kvädord mot oss

• Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Porsvant skrev:
Eftersom grannen inte är sakägare kan du lugnt strunta i allt han påstår. Eftersom grannen är välkänd hos myndigheterna kan du utgå från att ni inte kommer att få hjälp i denna konflikt utan bästa strategin är väl att undvika närkontakt, inte överhuvud taget prata eller svara, och om du har råd plantera en jättehäck mot hans tomt.
Jag har faktiskt börjat plantera en bokhäck mot honom. Men det tar tid, upptäckt att jag är otroligt stenrik i trädgården haha.
Häromdan filmade jag grannen när han sprang över på min tomt för att kontrollera att jag satt häcken på min sida gränsen

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alla som hänvisar till lantmätare, har ni läst mer av tråden än rubriken? Det handlar inte om en konflikt om var gränsen går.

• Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Alla som hänvisar till lantmätare, har ni läst mer av tråden än rubriken? Det handlar inte om en konflikt om var gränsen går.
Nej det kanske inte i första hand handlar om en gränskonflikt men nog verkar det finnas en del oklarheter om var gränsen går.
Tazken92 Tazken92 skrev:
Han har själv ingen aning om vart gränserna
Tazken92 Tazken92 skrev:
om man är överens om vart gränsen är, men jag vet inte vart gränsen är, han vet inte vart gränsen är, men han hävdar bestämt att den flyttas.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ja, men det är kanske inte där man kan hitta en lösning om det inte är där konflikten fanns. De var ju överens om att byggnaden till viss del fanns mellan gränsen och 4,5m ifrån den.

Jag tycker att det är väldigt många inlägg från folk som antingen inte har en aning om det de skriver om, eller ger helt korrekta svar på helt fel fråga. Ibland även kombinationen av de felen.

Tazken92 Tazken92 skrev:
farbror blå ring var o varann helg av de flesta grannar här då han gör massa dumheter på fyllan. Han brukar sitta i fyllecell då o då samt i fängelse ca 1 gång om året, senast fick han 10mån för knivhot mot min sambo
Men du, jag måste bara fråga, är det den här personen som du beskriver nu som du är orolig ska kunna processa mot dig och tvinga dig att flytta stugor eller ? Jag tror i så fall att du kan släppa den här frågan fullkomligt. Jag hade nog lagt mer tid på att ordna något relativt tryggt sätt att avliva grannen på om han skulle komma över med kniv igen. Missuppfatta mig rätt, du bör absolut inte ha ihjäl din granne om du har något som helst val, men som du beskriver situationen så låter det som att det vore dumdristigt att inte ha möjligheten om behovet skulle uppstå.

• Gilla
  • Wow
Tazken92 och 1 till
  • Laddar…
ElFredde ElFredde skrev:
Jag hade nog lagt mer tid på att ordna något relativt tryggt sätt att avliva grannen på om han skulle komma över med kniv igen.
Och när man trodde man läst det mesta om grannkonflikter här på forumet så dyker en helt ny vinkling upp... :rolleyes:

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Förberedelse till mord är också olagligt. Man får inte ha basebollträn innanför dörren i syfte att avliva folk.

• Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Förberedelse till mord är också olagligt. Man får inte ha basebollträn innanför dörren i syfte att avliva folk.

I syfte av självförsvar då?

Nej, du får i praktiken inte ha något i syfte att skada någon.

• Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
ElFredde ElFredde skrev:
Men du, jag måste bara fråga, är det den här personen som du beskriver nu som du är orolig ska kunna processa mot dig och tvinga dig att flytta stugor eller ? Jag tror i så fall att du kan släppa den här frågan fullkomligt. Jag hade nog lagt mer tid på att ordna något relativt tryggt sätt att avliva grannen på om han skulle komma över med kniv igen. Missuppfatta mig rätt, du bör absolut inte ha ihjäl din granne om du har något som helst val, men som du beskriver situationen så låter det som att det vore dumdristigt att inte ha möjligheten om behovet skulle uppstå.
Känns som jag fått bra svar på min fråga och att jag inte behöver oroa mig för att behöva riva ned hela gäststugan.
Jag har ordnat så att ett larmbolag ska komma o sätta upp larm och kameror, även såna där livestreamkamera utomhus, (givetvis så de bara filmar min tomt)
Gällande grannen så hoppas man ju att han en vacker dag går för långt så att någon gör av med honom.
Jag är ständigt på min vakt utomhus, speciellt när barnen är med ute och leker. Och spelar in honom i den mån jag hinner när han står o härjar så bevismaterial kan samlas in. Har två ytterdörrar som alltid är låsta på nätterna och något att försvara mig med innanför dörrarna ifall nåt skulle hända. Grannen har ju trots allt redan satt en yxa i ytterdörren hos en annan granne en gång i tiden. Så man vet ju aldrig

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, du får i praktiken inte ha något i syfte att skada någon.
Känns sjukt ändå… jag menar, om man vet om att det bor en oberäknelig psykopat bredvid som inte drar sig för att sätta en yxa i ens dörr, eller att klappa på random människor som rör sig förbi, då borde man fasen få ha nåt att försvara sig med. O andra sidan behöver det ju inte va något som är uppenbart att användas till självförsvar. Jag håller tex på att gräva ned en häck. Spaden kanske ”råkar” vara det jag har närmast till hands när det gäller

• Gilla
Byggaren Bengt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.