Det är inte alltid 4,5 som gäller. Vissa detaljplaner kan tillåta att en komplementbyggnad placeras 1 meter från fastighetsgräns. Det brukar ofta vara så i vissa villaområden med små fastigheter.Mulvaden skrev:
Bra kommentar.M MetteKson skrev:
I slutänden är det alltid byggnadsnämnden som beslutar bygglov. Grannarna har ingen beslutanderätt, bara möjlighet att lämna synpunkter. Det är ett allmänt missförstånd i forumet att grannen kan ge bygglov.
Regelverket för bygglovsbefriade åtgärder är till för att underlätta och förenkla förfarandet vid mindre byggen.
Byggnadsnämnden har möjlighet att tillämpa speciella områdesbestämelser, byggnadskultur på platsen och därmed avvika från det generella regelverket.
TS största problemet just nu verkar vara en ohanterlig granne som inte går att hantera i detta forum.
Låter som att stugan är ett litet problem i sammanhanget.Tazken92 skrev:
inga barn har han, han bor i ett ruckel utan dusch, har boendestöd som kommer o tittar till honom en gång i veckan, diabetes som han inte sköter och super nåt så djävulskt så fort han har pengar eller kan krita. När han super står han o vaktar vid vägen utanför sin ytterdörr och stoppar bilar som han tycker kör för fort, hotar dom med stryk och viftar med järnrör, eller så står han och gapar för sig själv så det ekar i hela området (vi bor i en uppförsbacke) om dom som han tycker är idioter, ska dra åt helvete eller vilka han ska slå ihjäl. Han jagade efter mig häromdagen när hela familjen hade vart hos en granne nedanför honom och jag skulle hem och hämta en skottkärra. Bara rena turen att jag inte hade med nåt av barnen upp då. Då passade han på att mordhota mig, sen knatade han över till grannen tvärsöver mitt och mordhotade honom, efter ett snack med polisen och jag hämtat familjen hos grannarna vi var hos så passade han på att knata dit och bulta på deras dörr och mordhota dom med. Ett riktigt original som alla vet vem han är och det är ett under att han inte fått flytta till något hem än där han får hjälp. Han är runt 60-årsåldern och lider av både alkoholdemens och någon lätt funktionsnedsättning enligt ett läkarutlåtande från sist vi satt i rättegång efter att han hade dragit kniv och hotat min sambo
Vad tror du händer om du kontaktar brodern och lobbar för att hjälpas åt att skaffa hjälp till din granne? Bättre för barnen än en kronisk konflikt.
Punkt 3 är felaktig. En icke bygglovspliktig byggnad får byggas närmare än 4,5 meter med grannens tillåtelse. Om du inte får tillåtelse kan du ansöka om bygglov och få bygga i alla fall. Men det viktiga är att om grannen säger Ja, är det inte svartbygge.K kabelkaparen skrev:Många goda råd, men mycket irrelevant i tråden också.
Om vi skippar sunt förnuft och god grannsämja för att bara se på det juridiska så är läget som följer:
1) Ni är inte överens om var fastighetsgränsen går. Det spelar i sig ingen roll, om nästa punkt stämmer.
2) Ni är överens om att stugan har någon del placerad 0-4,5 meter från gränsen, men inte över gränsen.
3) I så fall är det ett svartbygge, även om det för övrigt uppfyller kraven för att vara bygglovsfritt. Det är ett svartbygge även om grannen gett tillstånd. Grannens åsikt hade spelat roll om man sökt bygglov, men som det är nu spelar det ingen roll.
4) Om stugan är mer än 10 år är svartbygget preskriberat. Är det mindre än 10 år kan grannen klaga till kommunen och kommunen kan begära rättelse (antingen flytta stugan eller begära bygglov). Du får det mycket enklare om förra ägaren kommer ihåg att stugan är mer än 10 år, och grannen inte har något som kan motbevisa det.
DET GÅR LÄTT ATT GÅ UT PÅ LANTMÄTERIETS HEMSIDA OCH HITTA GRÄNSER .Tazken92 skrev:
Min granne har börjat härja om en gäststuga som står ett par meter från tomtgränsen. Till saken hör att det var han själv som ställde dit det åt den förra ägarn som bodde här innan vi köpte huset. På motsatt sida är ett tillhörande trall runt.
Har jag skyldighet att behöva flytta på alltihop? Han har dessutom grävt ur sin egna tomt ca 1,5-2 meter precis vid tomtgränsen, men har själv ingen aning om vart tomtgränsen går.
SEN ÄR UNTE ENS DESSA HELT EXAKTA I DAG MEN SÅ NÄRA VERKLIGHETEN MAN KAN KOMMA
MAN KAN OCKSÅ FÖRSÖKA HITTA SINA GRÄNSMARKERINGAR FINNS OM DETTA OCKSÅ PÅ LANTMÄTERIET
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Det här inlägget förledde nog många av oss att tro att det var en fastighets- och PBL-relaterad fråga. Senare inlägg visade dock att grannen inte äger fastigheten och inte är socialt (eller psykiskt) stabil.Tazken92 skrev:
Min granne har börjat härja om en gäststuga som står ett par meter från tomtgränsen. Till saken hör att det var han själv som ställde dit det åt den förra ägarn som bodde här innan vi köpte huset. På motsatt sida är ett tillhörande trall runt.
Har jag skyldighet att behöva flytta på alltihop? Han har dessutom grävt ur sin egna tomt ca 1,5-2 meter precis vid tomtgränsen, men har själv ingen aning om vart tomtgränsen går.
Även om jag känner med er så tror jag inte att den här frågan någonsin kommer lösas så länge grannen bor kvar och är vid något sånär god fysisk hälsa. Och huruvida en 7+ år gammal friggebod är lovligen uppförd kommer heller inte nämnvärt påverka situationen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Det spelar faktiskt ingen roll om det är inom eller utanför detaljplanerat område. En bygglovsbefriad byggnad får i båda fallen byggas närmare gräns än 4,5 meter med grannens tillstånd.Marmar77 skrev:
Så ditt inlägg förvirrade nog mer än skapade missförstånd. Tänkte bara att det är bra att vara tydlig med det så att folk som läser inte missuppfattar.
Om det du skriver stämmer, och det får vi utgå från, så visar en sådan här situation på ett samhälle som saknar förmåga att värna den stora del av befolkningen som sköter sig och sitt och närmast skyddar de som ställer till problem.Tazken92 skrev:
inga barn har han, han bor i ett ruckel utan dusch, har boendestöd som kommer o tittar till honom en gång i veckan, diabetes som han inte sköter och super nåt så djävulskt så fort han har pengar eller kan krita. När han super står han o vaktar vid vägen utanför sin ytterdörr och stoppar bilar som han tycker kör för fort, hotar dom med stryk och viftar med järnrör, eller så står han och gapar för sig själv så det ekar i hela området (vi bor i en uppförsbacke) om dom som han tycker är idioter, ska dra åt helvete eller vilka han ska slå ihjäl. Han jagade efter mig häromdagen när hela familjen hade vart hos en granne nedanför honom och jag skulle hem och hämta en skottkärra. Bara rena turen att jag inte hade med nåt av barnen upp då. Då passade han på att mordhota mig, sen knatade han över till grannen tvärsöver mitt och mordhotade honom, efter ett snack med polisen och jag hämtat familjen hos grannarna vi var hos så passade han på att knata dit och bulta på deras dörr och mordhota dom med. Ett riktigt original som alla vet vem han är och det är ett under att han inte fått flytta till något hem än där han får hjälp. Han är runt 60-årsåldern och lider av både alkoholdemens och någon lätt funktionsnedsättning enligt ett läkarutlåtande från sist vi satt i rättegång efter att han hade dragit kniv och hotat min sambo
I ett tidigare samhälle vore denne "farbror" endast ett kortvarigt problem...