S SH92 skrev:
En från min kommun sa att dem har riktlinjer om att det ska vara 6m ifrån och hon sa att jag ska ha 6m ifrån vägen
Det låter som rimliga föreskrifter. Jag råder dig att inte kämpa emot där, för den striden lär nog ta borde tid och kraft och sluta med förlust.

useless useless skrev:
Din tomtgräns är ju vid vägkanten. Varför fortsätter du att kalla den delen av fastigheten som vägen ligger på för din tomt?
Jadu för att både lantmäteriet och kommunens kartavdelning säger att min tomtgräns sträcker sig över halva vägen….

S SH92 skrev:
Jadu för att både lantmäteriet och kommunens kartavdelning säger att min tomtgräns sträcker sig över halva vägen….
Har du någon last på fastigheten? En gemensamhetsanläggning (GA) exempelvis?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har du någon last på fastigheten? En gemensamhetsanläggning (GA) exempelvis?
Inget jag känner till eller något som lantmäteriet,kommunen har nämt i våra samtal

Vad står det på Mina sidor på Lantmäteriets webb?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S SH92 skrev:
De du talat med är tomtar(!) som antingen inte själva vet skillnaden mellan fastighet och tomt, eller är för vana att prata med folk som bara använder begreppet ”tomt” och därför faller in i slentrian.

• Gilla
  • Haha
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad står det på Mina sidor på Lantmäteriets webb?
Att vi äger
Totalareal
1 822 kvm
Och dokument om avstyckning från
Avstyckning
Datum
1947-09-04

• Teknisk ritning eller diagram, linjer med måttmarkeringar, möjligtvis arkitektur eller ingenjörsarbete, detaljerad planlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Under fliken rättigheter borde det stå om såväl förmåner som laster. Eftersom att vi sen tidigare sett att du har (haft) ett vägservitut på vägen i väster borde det finnas saker där, även om det skett ändringar sen 40-talet.

Så ser det ut

• Skärmdump av fastighetsinformation, kartutsnitt, inga avtal registrerade, varning om ofullständiga uppgifter.
    Skapa konto
  • Wow
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det var som fan! Och ingen andel i någon gemensamhetsanläggning heller under ägande-fliken?

Nej där stå vi (jag och frugan) som ägare och sen stå det adress samt ursprungs beteckning. Kolla bild

• Skärmbild av datorskärm som visar information om en svensk socken och adress, verkar vara dokumentationsprogram eller databas.
    Skapa konto
D Daniel 109 skrev:
Jag förutsätter att du menar fastighetsgränsen. Men vilken karta syftar du på? Vissa är det rätt stor osäkerhet i.
Lantmäteriet har olika kartor på samma fastigheter vilka gör det väldigt svårtydligt för folk att se. Ingen har väl kritiserat deras sätt att fungera på evigheter. Jag har själv upplevt problem och det har blivit "bråk" mellan grannar p.g. av olika tolkningar om var fastighetsgränserna går. Så här ska det inte fungera!

S SH92 skrev:
Nej där stå vi (jag och frugan) som ägare och sen stå det adress samt ursprungs beteckning. Kolla bild
Ok, mellan adress och socken borde det ha stått något om GA annars. Så här ser det exempelvis ut för mig i mobilvy.
Skärmavbild på text om fastighetsandel i samfälligheter, viss information är överstruken.
Skapa konto

Jaha okej :/ står inget Hos mig…
Tack

Jo, det är så det ska fungera. Lantmäteriet är tydliga med vilka kartor som är juridiskt bindande.

Lantmäteriet har fastighetsindelningen. Där kan du om du tittar på rätt karta hitta dina fastighetsgränser. Innom detaljplanerat område hittar du tomterna på detaljplanen.

Jag trodde att det var förklarat flera gånger om vid det här laget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.