Hej, lånade hem en grävmaskin i helgen och tog bort massa stubbar och rötter. När jag tog bort en rad med buskar längs min tomtgräns ut mot allmänningen så lyckades jag slita upp tomtpinnen. Har lagt duk och fyllt grus över ytan fram till gränsen som jag har någorlunda koll på vart den satt. Får jag sätta ner den själv eller måste man ringa Lantmäteriet? Kan man få böter m.m??
Tack
Aleksros
Tack
Aleksros
Intressant frågeställning. Mina svärföräldrar har samma problem, de hade hjälp med trädfällning och stubbrivning på sin tomt och entreprenören grävde upp tomtpinnen... frågan i vårt fall är vem som är ansvarig om det blir böter. Deras tomt gränsar till en igenväxt sommarstugetomt och ett skogsområde så i dagsläget hoppas de att det inte uppdagas. Som alltid handlar det ju om hur och vem det berör. Gräver ni ner den snyggt så kan jag inte tänka mig att det skulle bli böter för att den är fel, samtidigt så kan ju grannen begära utmätning om han misstänker att den inte stämmer. Kan tänka mig att det kostar ett par tusen att få en ny pinne nedslagen.
Menmen, det finns säkert någon som vet mer, jag är väldigt nyfiken så jag bevakar denna tråd.
Menmen, det finns säkert någon som vet mer, jag är väldigt nyfiken så jag bevakar denna tråd.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Från Lantmäteriet:
"...Om en markering av misstag blir skadad - genom att den grävs eller plöjs bort - så får du själv inte sätta tillbaka markeringen. Markering av gränspunkter är ett myndighetsansvar som måste utföras av Lantmäteriet."
OT: för egen del saknar jag troligtvis en av gränsmarkeringarna. Det står "ds" på Min Fastighet-tjänsten, men där finns varken sten eller dubb i sten (ds). Däremot ett nedslaget rör i mark (rm) på rätt plats och av samma typ som LM använder. Vid kontrollmätning under byggtiden noterade de bara att röret satt inom felmarginalen.
"...Om en markering av misstag blir skadad - genom att den grävs eller plöjs bort - så får du själv inte sätta tillbaka markeringen. Markering av gränspunkter är ett myndighetsansvar som måste utföras av Lantmäteriet."
OT: för egen del saknar jag troligtvis en av gränsmarkeringarna. Det står "ds" på Min Fastighet-tjänsten, men där finns varken sten eller dubb i sten (ds). Däremot ett nedslaget rör i mark (rm) på rätt plats och av samma typ som LM använder. Vid kontrollmätning under byggtiden noterade de bara att röret satt inom felmarginalen.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Ett förfalskningsbrott som står i brottsbalken 14 kap. 9§.
Den som obehörigen anbringar ett märke eller annat föremål som kan förväxlas med gällande gränsmärke, vattenmärke, fixpunkt eller annat märke för plan- eller höjdmätning eller flyttar, tar bort, skadar eller förstör ett sådant märke döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för förfalskning av fast märke till fängelse i högst fyra år.
Är brottet ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2013:425).
Brukar krävas uppsåt innan man döms efter brottsbalken. Så ett rent misstag vid grävning tror jag aldrig man skulle straffas för.
Däremot att sätta ner pinnen igen och låtsas att den är riktig är det svårt att se någon direkt ursäkt för.
Så tänker man inte åtgärda det på riktigt vis genom att ordna ny utsättning så är det i vart fall bättre att inte göra något alls.
Den som obehörigen anbringar ett märke eller annat föremål som kan förväxlas med gällande gränsmärke, vattenmärke, fixpunkt eller annat märke för plan- eller höjdmätning eller flyttar, tar bort, skadar eller förstör ett sådant märke döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för förfalskning av fast märke till fängelse i högst fyra år.
Är brottet ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2013:425).
Brukar krävas uppsåt innan man döms efter brottsbalken. Så ett rent misstag vid grävning tror jag aldrig man skulle straffas för.
Däremot att sätta ner pinnen igen och låtsas att den är riktig är det svårt att se någon direkt ursäkt för.
Så tänker man inte åtgärda det på riktigt vis genom att ordna ny utsättning så är det i vart fall bättre att inte göra något alls.
Ni måste tänka på att en av lantmäteriet utsatt pinne har en juridisk bevisstatus. Man ska kunna utgå från att den är tillförlitlig, precis som med undertecknade handlingar. Även om du själv inte gör vinning på det så är förfalskandet i sig brottsligt eftersom det är så skadligt för samhällets funktioner om man inte kan lita på trovärdigheten i intyg och bevis
Om du vet var den stod så kan det ju inte vara någon större grej att sätta tillbaka den. Om det är någon som hävdar att den sitter fel så är det bara för den att släpa dit lantmäteriet (som aldrig har tid att komma).
Jag tror till skillnad från räknenisse att samhället inte kommer rämna om du placerar tomtpinnen där du tyckte den stod.
Jag tror till skillnad från räknenisse att samhället inte kommer rämna om du placerar tomtpinnen där du tyckte den stod.
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Känner man sig tillräckligt säker på var den stod så kan varje person så klart göra sitt eget val.
Men frågan var om man får, och svaret på det är fortfarande nej.
För min del tycker jag inte det är juste att dumpa bevisbördan för ett eventuellt fel på grannen.
Så av flera skäl hade mitt val hellre varit att pinnen blev "försvunnen" än omplanterad.
Sen var det Inte så mycket min åsikt att samhället rämnar, utan en förklaring som brukar ges till att denna typ av brott sedan länge haft relativt höga straffskalor. Det som händer är väl i första skedet att elementet av osäkerhet ökar och kringkostnader som kan växa sig stora om var och en måste dubbelkolla och verifiera på andra sätt. Tillförlitligheten till systemet har ett värde i sig utöver den skada som motparten i det enskilda fallet upplever. Rent spontant kan man ju tänka att "bara en pinne", ifall man inte ser bakgrunden till det.
Men frågan var om man får, och svaret på det är fortfarande nej.
För min del tycker jag inte det är juste att dumpa bevisbördan för ett eventuellt fel på grannen.
Så av flera skäl hade mitt val hellre varit att pinnen blev "försvunnen" än omplanterad.
Sen var det Inte så mycket min åsikt att samhället rämnar, utan en förklaring som brukar ges till att denna typ av brott sedan länge haft relativt höga straffskalor. Det som händer är väl i första skedet att elementet av osäkerhet ökar och kringkostnader som kan växa sig stora om var och en måste dubbelkolla och verifiera på andra sätt. Tillförlitligheten till systemet har ett värde i sig utöver den skada som motparten i det enskilda fallet upplever. Rent spontant kan man ju tänka att "bara en pinne", ifall man inte ser bakgrunden till det.
Som jag skrev så spelar det antagligen stor roll vad tomten gränsar till. Att pinnen ev hamnat en cm in på kalhygget som i svärföräldrarnas fall lär inte ge speciellt högt straffvärde. Om jag inte missförstått så var det nog skogsägaren som tog ner deras träd och pinne.
I ts fall så kan kommunen vara rätt kinkig, men det lär inte uppdagas förrän han ska bygga något som kräver utsättning. Kanske dags att fråga anonymt vad det skulle kosta att få en pinne utsatt och först sedan ta beslutet om det står i proportion till risken att åka dit.
I ts fall så kan kommunen vara rätt kinkig, men det lär inte uppdagas förrän han ska bygga något som kräver utsättning. Kanske dags att fråga anonymt vad det skulle kosta att få en pinne utsatt och först sedan ta beslutet om det står i proportion till risken att åka dit.
Ett samtal till Lantmäteriet idag där tjejen sa att " visst det hände av en olyckshändelse, det kan hända alla, så länge du har någorlunda hum om din gräns och inte planterar buskar eller bygger där så behöver du inte mäta ut och slå ner ny pinne(20 000kr) skulle en tvist uppstå mellan dig och grannar eller kommun så kan jag tvingas betala en ny mätning. Men annars rekommenderade hon mig att ta mätningen i samband med ev annat ärende.
Klicka här för att svara