Jag vet inte vilken definition kommunen skulle tänkas luta sig mot, men enligt FN räcker det att 10% av arealen täcks av trädkronorna:
"Begreppet skog är synnerligen svårdefinierat. FN:s livsmedels- och jordbruksorganisations definition av skog är ofta citerad. Enligt den definitionen betraktas ett område som skog om det är större än 5 000 kvadratmeter, innefattar träd som är högre än fem meter och om trädkronorna tillsammans täcker minst tio procent av arealen."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skog

Men i praktiken kanske man inte kommer undan med den definitionen eftersom detaljplanen förmodligen ser till syftet med marken som rekreationsområde etc. Då behöver det nog vara lite fler träd...

• Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
Kopparspik eller Roundupp fixar de mesta Annars!!!!!!!!

• Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
En skog är fortfarande en skog även om du kalhugger den så länge den återplanteras. Vad många verkar missa är att produktionsskog är en trädåker som sås för att sedan skördas var 70:e år och däremellan gallras ett par gånger.

• Gilla
Trollskidan och 3 till
  • Laddar…
Som nämndes ovan, det är inte ditt problem så länge du inte är inne och fäller på annans mark utan tillstånd.

• Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
harry73
Kolla med kommunen om det behövs marklov för trädfällning
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/marklov/
Marklov för trädfällning eller skogsplantering inom detaljplan
I en detaljplan kan lovplikten utökas till att gälla även trädfällning och skogsplantering. Det kan exempelvis bli aktuellt med marklov om det finns ett behov av att skydda träd som utgör värdefulla inslag i den bebyggda miljön. Det kan vara både enstaka träd och en grupp av träd, exempelvis en allé. Att marklov kan krävas för skogsplantering innebär inte att kommunen kan reglera plantering av fruktträd på villatomter och liknande åtgärder. (jfr prop. 1985/86:1 sid. 708)
säger kommunen att det krävs marklov för trädfällning, ska de även visa var det står i detaljplanen

• Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Hur många träd måste det vara kvar för att kallas skogsområde?
Det är inte antal träd som avgör utan hur fastigheten har definierats . Sedan brukar man också prata om skogsskiften som är en del av en skogsfastighet och kan vara friliggande från huvudfastigheten . Så det kan finnas små skogsskiften.

• Gilla
hewsbyggare och 1 till
  • Laddar…
Jo, men ett skifte på under 0,5 ha lär nog få ha. Möjligen på oskiftad gammal åkermark, men knappt ens då. Men nu var ju skogsplätten iofs 2 ha.

Kan man detaljplanera en del av en fastighet? Antar att man kan det, i så fall kan ju de två hektaren mycket väl ingå i en större skogsfastighet, och annars i ett knippe samägda skogsfastigheter. Men det blir ju hår- (istället för ved-)klyverier, för TS var ju inte rns inne på en slutavverkning av skogen, utan bara en taktisk gallring.

• Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
Kan du inte bara beskära träden? Låt säga kapa alla träden 5m över marken? I mitt bostadsområde har vi förbud för att fälla träd enl. detaljplanen av mycket förståeliga skäl men beskära kan man göra fritt. Därmed kan man ofta lösa den typ av problem du har.

• Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
Om det är en skog så får man inte göra så. Det ser dessutom inte klokt ut med de flesta träd.

• Gilla
hewsbyggare och 1 till
  • Laddar…
W wittsjo skrev:
Kan du inte bara beskära träden? Låt säga kapa alla träden 5m över marken? I mitt bostadsområde har vi förbud för att fälla träd enl. detaljplanen av mycket förståeliga skäl men beskära kan man göra fritt. Därmed kan man ofta lösa den typ av problem du har.
Snacka om att gå tvärt emot hela tanken med detaljplanen...

• Gilla
hewsbyggare och 1 till
  • Laddar…
Du hade ju klart hur läget var när du/ni köpte tomten, så allt är ju bra.

• Gilla
hewsbyggare och 1 till
  • Laddar…
W wittsjo skrev:
Medför inte det att ingen släpper upp nya träd? Det funkar ju inte i längden.

• Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
Det gör väl iofs bara att den delen är som detaljplaner i allmänhet. Det är inte lätt att skriva en detaljplan som inte blir hopplöst omodern och olämplig på sikt.

• Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Medför inte det att ingen släpper upp nya träd? Det funkar ju inte i längden.
Inte alls. Träden här är mycket vackra och det är en av de vanliga anledningarna att folk flyttar hit.
Däremot har inte regleringen av detta funnits alltid, tyvärr ser man en del hus byggda i åren just innan där de fällt alla träd på tomten och byggt nytt hus. Detta ser mycket märkligt ut och de allra flesta är mycket emot det.
Personligen förstår jag inte det alls, om man inte vill ha träden då kunde man köpt väldigt mycket billigare mark några kilometer härifrån till sitt hus istället. Men jag antar att de resonerar som så att andra skal ha träden som jag skal titta på men jag skal själv inte behöva ha skugga, nedfall, hålla efter mm.
En annan aspekt är att generellt sett är träden väldigt väl beskurna och därmed vackra, ofta kan det se lite konstigt ut precis efter att träden blivit beskurna men efter några veckor ser det helt naturligt ut igen.

• Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
Vi har också ett område. Men där är det specifikt tallar som är skyddade. Ev även ekar. Men det efter som man förlorar rådighet över sin tomt om man släpper upp en tall över gränsen så ser ju alla till att kapa dem innan de blir så stora. Det gör ju att det blir lättare att få byggnadslov tex. Man vill behålla karaktären i området, men jag är övertygad om att det här är fel metod på lite sikt. Man får i stället ställa krav på att det ska finnas viss mängd tall per yta. Lämpligen så att antalet minskar om man har stora. Men tvärt är det ju så på många håll, de som vårdar hus, skog eller vad det nu är åker på begränsningar. De som inte vårdar får göra som de vill. Om man kollar diskusioner på skogsforum finns det en del tips på hur man ska förstöra naturvärden för att inte riskera att få avverkningsförbud. Det är något snett när de som försöker värna gamla hus eller höga naturvärden i praktiken blir straffade för det.

Redigerat:
  • Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.