Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Att bygga efter tomten

1. B
    Medlem · 103 inlägg

bergigtomt

Medlem
    I tidigare trådar har jag lyft funderingar kring källare men har också fått synpunkter på förslag på enplanshus. Jag är enormt tacksam för all kunskap som finns härinne.

Vi har nog alltid sett framför oss ett enplanshus. Tomten vi köpte (ej bergig) sluttar något men är i övrigt i väldigt bra skick. Vår spontana reaktion när vi först köpte den var att ha en källare för att utnyttja den naturliga sluttningen. Men förutom sluttningen så ligger vår tomt mycket lägre än anslutande tomter pga. att grannar också har höjt upp sina hus.

Vi mötte dock motstånd från olika leverantörer när vi nämnde källare och vi började långsamt släppa den tanken. Vi började motivera oss själva att dessa fyllnadsmassor nog är försvarbara... Igår var vi dock ute på tomten med riktiga mätinstrument och slogs av att det mest logiska är att bygga ett sluttningshus/sutteränghus. Vår "sluttningstomt" som med bara ögat ser ut att svagt luta nedåt, har istället en diff på 5m mellan lägsta och högsta punkt. Nu känner vi någonstans att det inte finns något annat alternativ än att börja skissa på ett sutteränghus. Ser att det finns husleverantörer som har några modeller så det känns mer hoppfullt än våra tidigare tankar på källare.

Men det vi slås av är hur ovanligt det verkar vara att ta hänsyn till tomten vid nybygge? Att allt ska sprängas bort/plattas till/fyllas upp etc för att kunna gjuta platta på mark. Vi skulle därför uppskatta alla erfarenheter som finns härinne kring sluttningshus/sutteränghus och till och med om det finns någon som byggt mer i olika etage. Alla tips och tricks är välkomna. Vi har förstått att det är dyrare med sutteränghus men vi känner att vi kanske får igen de pengarna på att slippa dessa enorma mängder fyllnadsmassor? Om vi har ett garage i bottenplan så slipper vi också en extra kostnad för fristående garage.

Långt inlägg och mycket funderingar, alla tips är välkomna!

2. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 567 inlägg

Anna_H

Husägare
    En stor anledning till att det blivit impopulärt är nog tillgänglighetsreglerna. I entréplan måste du ha kök, vardagsrum, badrum, sovrum och helst även tvättstuga. Om det även är entréplan som får garaget, så blir det trångt.

3. useless
    Lök. · Gävleborg · 25 336 inlägg
    Fast i så fall borde man inte bygga tvåvåningshus heller? Jag tror att största anledningen är att det är enkelt och billigt att massproducera hus som står på en heltäckande betongplatta.
    Källare är trots allt ganska dyrt per kvadratmeter och kräver lite mer av den som bygger så att det inte blir problem med fukt, avlopp kan ledas bort med självfall, etc.

• Laddar…
  4. K
    Medlem · skåne · 301 inlägg

kalle55

Medlem
    Källare ar gått ur modet mycket för att det som byggbolag är svårt att ta betalt per kvm för det, samt att konstruktionen inte går att göra i fabrik och därtill kräver anpassning till den enskilda tomten.

Ska ni bygga själv är det absolut försvarbart med suterräng eller källare (beroende på marken under). Kostnaden för en grund av typen platta på mark är inte gratis, och särskilt mycket extra för att bygga upp väggarna till ett suterrängplan kostar det inte.

Ni har redan flera förutsättningar på plats: viljan att bygga något anpassat för tomten, inte låsta till en husleverantör i och med tomtköpet, vad det verkar en passande jämn sluttning på tomten och inga berg i vägen.

Kör på!

5. B
    Medlem · 103 inlägg

bergigtomt

Medlem
    Stort tack för era svar!

Det finns ju en del sutteränghus hos de stora leverantörerna så helt ovanligt verkar det tack och lov inte vara. Funderar mest på om det finns några fallgropar med sutteränghus...? Någon som byggt något nu i närtid? Jag ser många fördelar men vill inte hamna i samma markkostnader som om tomten istället fylls upp till ett enplanshus, då känns det inte lika ekonomiskt försvarbart.

6. Mikael_L
    Medlem · 43 661 inlägg
    Jag gillar att ni tänker så, för det gör jag också. Det är lite märkligt att det nuförtiden nästan alltid ska vara naturen som ska anpassa sig till huset, än tvärtom.

Vi byggde på en i huvudsak platt tomt som krävde minimalt med fylle, vi körde nog dit max 60 ton, fraktade inte bort något, men en granne tog hand om ca 10-20 ton med stora stenar och lite annat bös, som grovfylle i en slänt de ville höja för att få planare gräsmatta.
    Så jag har ingen egen erfarenhet av att bygga källare eller sutteräng.

Men jag gillar tanken på att våldföra sig på naturen så lite som möjligt när man bygger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.