T
Hej!

Behöver verkligen råd i detta.

Det är så att vi är spekulant på en tomt i Stockholm, tomterna är på 1200m2 cirka. Det finns 10 st och det är kommunen som säljer dessa. Tomterna går för runt 2.4-2.5 milj. I höstas och vintras (2017) Gick andra tomter på samma väg för 2.9-3.0. Sedan kom nergången och kommunen valde att sänka priserna, kommunen tycker dock att 2.4-2.5 är för billigt för vad mäklaren satt för priser, men det finns absolut INGA spekulanter. Så hur kan det då vara för billigt? 1 tomt av dessa 10 är sålda, för utgångspris. Och det är den sämsta tomten dessutom ??? Märkligt anser vi...

Vi har lagt ett bud till kommunen via mäklaren på 2.2 milj för en tomt som utgångspris är 2.4 milj (ELLER högstbjudande) som det så fint står. Men kommunen vill inte ens ta budet.

Så nu har det gått 2 mån sedan vi la budet, men det händer absolut ingenting med tomterna, dock lägger mäklaren ut nya annonser på hemnet cirka var 14:e dag. Men inga spekulanter eller bud.

Så vad skall vi göra? Vi har försökt få fram råd och tips, från mäklare etc men inget konkret. Så vi behöver verkligen input från er på forumet.

Skall vi bara avvakta, hur länge i så fall? skall vi höja med 100.000kr? Någon som varit i samma situation med en kommun? Det är väl det som är problemet också, det är kommunen. Dom känner väl knappast någon stress att sälja.

Vår tanke är att börja bygga nästa år i mars-april.

Ber om ursäkt för långt inlägg.

Mycket tacksam för råd&tips!
 
Hade väntat. Är det ingen panik så varför skynda med att lägga mer pengar?
 
Hur ser er boendesituation ut i dagsläget? Sitter ni i sjön? Bor ni väldigt dyrt i andra hand? Varför byggstart i just mars-april nästa år?
Att ingen är intresserad kan ju inndikera på att det i dagsläget är överprisat. Alternativt så är folk oroliga med tanke på att bopriserna börjat sjunka, och att man vill vänta tills det vänder för att inte bygga onödigt dyrt ett halvår innan priset sjunker.

Behöver ni inte börja bygga inom den tidsram ni satt så skulle jag avvakta och bevaka vad som händer.
Behöver ni komma igång att bygga, ja då är det ju en relativt liten extra kostnad sett till hela bygget. 100 000 var ungefär vad vi drog över budgeten för plattsättaren, så då kanske ni får pruta lite på något annat om ni inte har det utrymmet.

När vi köpte tomt så hade alla tomterna i området varit till försäljning i två år. När första tomten blev såld tog det tre månader så var alla sålda...
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
T
Tack för alla svar!

Vi sitter inte i sjön, dock vill vi ju att något skall hända, vill ju äga tomten.

icho@ När köpte ni er tomt, vad var utgångspriset samt vad fick ni ge? Kunde ni pruta på tomten?

Vad har ni på forumet för uppfattning om kommuner och tomter, håller dom stenhårt på satta priser?

Vi undrar mest över om det kan ge något att vänta.
 
Hemmakatten
Min, begränsade, uppfattning är att kommunens tomtpriser inte kommer att gå ner. Kommunen ",sitter inte i
sjön" och kan utan vidare vänta ut tills köpare dyker upp.

Tycker ni om en tomt, så köp den! Själva byggprocessen med husval och bygglov tar ofantligt mycket mer tid än man kan tro. Vill ni börja bygga i mars-april är det hög tid att börja nu.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M
Jag vågar gå ett steg längre och garantera att det inte finns något att hämta i att försöka pruta på en kommunal tomt. Vill ni ha tomten kommer ni behöva betala det kommunen begär.
 
  • Gilla
Shiraz och 1 till
  • Laddar…
T
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Min, begränsade, uppfattning är att kommunens tomtpriser inte kommer att gå ner. Kommunen ",sitter inte i
sjön" och kan utan vidare vänta ut tills köpare dyker upp.

Tycker ni om en tomt, så köp den! Själva byggprocessen med husval och bygglov tar ofantligt mycket mer tid än man kan tro. Vill ni börja bygga i mars-april är det hög tid att börja nu.
Ok, som tur är så har vi hittat huset vi skall ha och allt omkring, markarbete etc.
 
T
M mnzeii skrev:
Jag vågar gå ett steg längre och garantera att det inte finns något att hämta i att försöka pruta på en kommunal tomt. Vill ni ha tomten kommer ni behöva betala det kommunen begär.
Jag förstår!

Vi har beslutat att vänta tills efter sommaren, antar att det inte kommer hända något innan/under sommaren vi vilket fall.

icho@ Som jag frågade tidigare, hur länge sedan köpte ni tomten, kunde ni pruta på tomten?
 
Jag har iofs. ingen erfarenhet av att köpa tomt. Men jag tror inte det går att pruta som enskild mot kommunen. Det som kan hända är att någon på kommunen tar ett policybeslut om att sänka priserna generellt. Det kan ex. vara för att få igång byggande.

Men såvida man inte har inside information från kommunen att ett sådant beslut är i faggorna, så kan man inte vänta på att det skall hända. Ett sådant beslut kan komma nästa vecka eller år 2050.
 
T
H hempularen skrev:
Jag har iofs. ingen erfarenhet av att köpa tomt. Men jag tror inte det går att pruta som enskild mot kommunen. Det som kan hända är att någon på kommunen tar ett policybeslut om att sänka priserna generellt. Det kan ex. vara för att få igång byggande.

Men såvida man inte har inside information från kommunen att ett sådant beslut är i faggorna, så kan man inte vänta på att det skall hända. Ett sådant beslut kan komma nästa vecka eller år 2050.
Precis så känner vi också, dock känns det mindre lockande att betala det kommunen begär med tanke på att marknaden ser ut som den gör, samt att intresset är 0 för tomterna, inte ett enda bud.
 
Kommunen är förmodligen en aktör som inte pressas under svackor för försäljning, i så fall är det troligen bättre att vänta, förr eller senare kommer nya tider med högre priser. Det vore skillnad om det vore en privat aktör som värdesätter att få ut pengar snabbt.
 
S
Betänk risken att det sitter någon annan och tänker exakt samma om just den tomt som ni vill ha. Stockholm är fortfarande billigt att bo i jämfört med London Paris Oslo osv.
 
Jag tycker det ser ut som att intresset för tomter i Stockholm är lågt nu och det som för ett år sedan försvann på en gång ligger kvar länge nu. Å andra sidan försöker folk få ut 4.5-5Mkr för 700 m2 stora tomter, så det är kanske inte så konstigt att ingen är sugen....
Det kanske har att göra med osäkerhet på marknaden eller de nya amorteringskraven, men det är nog många som inte känner att dom vill dra igång ett nybyggnadsprojekt nu. Jag såg att en tomt som kommunen la ut för 4.2Mkr försvann rätt fort (men de kan ju ha tagit bort annonsen).
Vad gäller priserna så har verkar det överlag ha gått ner ca 10-15%. Det som låg ute för 5Mkr i vintras är ute för 4.2-4.4 nu.
 
Är det i Stockholms kommun med ett bra läge låter det väldigt billigt för tomten, eller ligger den en mil utanför Stockholm?
 
T
L Latitud79 skrev:
Är det i Stockholms kommun med ett bra läge låter det väldigt billigt för tomten, eller ligger den en mil utanför Stockholm?
Hej!

Det ligger en bit utanför. Så priset är väl vad det "bör" vara.

Och som Yaken skrev, priserna har gått ner med 15% sedan i höstas/vintras. Dock anser kommunen att detta är på tok för låga priser. Förstår inte hur dom kan anse det, när ingen köper tomterna.

Svårt detta, vad talar för en prissänkning.

-Intresset
-situationen på marknaden
-inga bud och många tomter, samt grannar som redan bor där, lever i en byggmiljö

Vad talar emot
-Det är kommunen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.