19 389 läst ·
9 svar
19k läst
9 svar
Tomt som kontantinsats
Hej,
Jag och min sambo har en tomt vid ett värde av ca 2.5-3 miljoner kr och vi har planer på att bygga ett hus där. Min fråga lyder som rubriken säger hur mycket av tomtens värde kan man använda som en kontantinsats för ett lån?
Vi båda har fasta jobb och stadig inkomst men har inte sparat undan tillräckligt för en kontantinsats än.
Tack på förhand!
Jag och min sambo har en tomt vid ett värde av ca 2.5-3 miljoner kr och vi har planer på att bygga ett hus där. Min fråga lyder som rubriken säger hur mycket av tomtens värde kan man använda som en kontantinsats för ett lån?
Vi båda har fasta jobb och stadig inkomst men har inte sparat undan tillräckligt för en kontantinsats än.
Tack på förhand!
Redigerat:
Det är ju tomten som är fastigheten, byggnaden som ni planerar bygga är "bara" ett tillbehör 
Så det borde gå bra att belåna fastigheten för att bygga på den, och i detta fall borde det räcka mer än väl.
Men ring banken och fråga, så får du det bästa svaret.
Så det borde gå bra att belåna fastigheten för att bygga på den, och i detta fall borde det räcka mer än väl.
Men ring banken och fråga, så får du det bästa svaret.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Kontantinsatsen obligatoriska storlek, räknas ju ifrån vad det färdiga huset är värt på marknaden, vilket kan vara både högre och lägre än byggkostnaden.
Men om vi antar att du bygger för 4 milj på tomten, det färdiga huset skulle gå att sälja för 5 milj. Ja då har du ju en kontantinsats på 1 milj.
Men om vi antar att du bygger för 4 milj på tomten, det färdiga huset skulle gå att sälja för 5 milj. Ja då har du ju en kontantinsats på 1 milj.
Medlem
· Stockholm
· 826 inlägg
Det går inte att belåna tomten, om det är det du tänkt. Iaf inte med ett bo/bottenlån. Jag menar om du tänkte plocka ut en kontantinsats för att finansiera ett bygge, så tror jag inte det går.
Om er värdering av tomten stämmer med verkligheten kommer ni ju förmodligen vara en god kund med ett hyfsat lån hos banken. Tror ingen bank med någon form av resultattänk skulle säga nej till er. Hur de/ni sen löser det är det väl bara att diskutera med banken om. Eller rättare sagt bankerna.....
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Det går utmärkt med bolån på tomt. Jag har det iallafall. För att veta hur det blir i ert läge vill banken göra en rimlighetsbedömning på bygget. Ring din bankman och fråga hur dom ser på er situation och vilket utrymme i budget dom anser rimligt
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Vi har gjort så. Vi fick en tomt i gåva och använde den som "kontantinsats". Det har Länsförsäkringar, Nordea och Swedbank (alla banker som vi varit hos) godkänt. Vi bygger just nu så uppgifterna är färska.
En mäklare kom och värderade tomten samt. satte ett preliminärt värde på fastigheten om/när det hus som vi valt kommer att stå färdigt där. Vi fick sedan låna 85% av det värdet. Inga problem.
En mäklare kom och värderade tomten samt. satte ett preliminärt värde på fastigheten om/när det hus som vi valt kommer att stå färdigt där. Vi fick sedan låna 85% av det värdet. Inga problem.
Och värderingen på tomten som mäklaren kom fram till, den översteg de 15% som normalt krävs som kontantinsats och därför behövde ni inte lägga ngn kontantinsats, är det rätt uppfattat?catherineb skrev:
Vi har gjort så. Vi fick en tomt i gåva och använde den som "kontantinsats". Det har Länsförsäkringar, Nordea och Swedbank (alla banker som vi varit hos) godkänt. Vi bygger just nu så uppgifterna är färska.
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Nej, utan vi fick låna 85% av det uppskattade slutgiltiga värdet på fastigheten.T tobefound skrev:
Man värderade enbart tomten till 300.000 kr och uppskattade det totala slutgiltiga värdet på fastigheten till 3.2 mkr. Vi fick då låna 85% av 3.2 mkr dvs. 2.7 mkr. Vi hade dock ca 200.000 på kontot och kunde ju uppvisa att vi var kreditvärdiga.
Värdet på tomten motsvarade ca 10% av det uppskattade slutgiltiga värdet.
Ahh ok. Så den täckte inte hela de 500 000 som behövdes i kontantinsats.catherineb skrev:
Nej, utan vi fick låna 85% av det uppskattade slutgiltiga värdet på fastigheten.
Man värderade enbart tomten till 300.000 kr och uppskattade det totala slutgiltiga värdet på fastigheten till 3.2 mkr. Vi fick då låna 85% av 3.2 mkr dvs. 2.7 mkr. Vi hade dock ca 200.000 på kontot och kunde ju uppvisa att vi var kreditvärdiga.
Värdet på tomten motsvarade ca 10% av det uppskattade slutgiltiga värdet.
Men egentligen fattar jag inte, vad tjänar banken på att godkänna din tomt som del av kontantinsats? Banken får ju inte din tomt som säkerhet? Du kan ju inte belåna mark du äger. Eller?
Det enda jag kan se som uppsida för banken är att utan tomten kan de inte över huvud taget få dig som kund. Ingen tomt, inget hus. Inget hus, inget lån. Inget lån, inga förtjänster för banken. Är det så man ska se på detta med att banken kan godkänna tomt som del av eller hela kontantinsatsen?
Klicka här för att svara