Hej,

Vi har en tomt som vi finansierat med bolån. Vi vill ta en byggkredit och bygga nytt hus där, hur räknas tomtens värde och skuld in i kalkylen? Är det fortfarande 15-20% kontantinsats som gäller eller räknas tomten som säkerhet?

En annan sak som jag tycker är otydlig. Vi måste betala 15-20% kontantinsats av slutpriset. Samtidigt läser jag att banken inte lånar ut mer än 85% av marknadsvärdet, vilket oftast är högre än slutpriset eller hur? Det rimmar inte riktigt.

M MaryH skrev:
Hej,

Vi har en tomt som vi finansierat med bolån. Vi vill ta en byggkredit och bygga nytt hus där, hur räknas tomtens värde och skuld in i kalkylen? Är det fortfarande 15-20% kontantinsats som gäller eller räknas tomten som säkerhet?
Du skriver att tomten finansierats av bolån. Då kan den inte räknas som kontantinsats.

• Gilla
MaryH
  • Laddar…
M MaryH skrev:
En annan sak som jag tycker är otydlig. Vi måste betala 15-20% kontantinsats av slutpriset. Samtidigt läser jag att banken inte lånar ut mer än 85% av marknadsvärdet, vilket oftast är högre än slutpriset eller hur? Det rimmar inte riktigt.
Det finns ingen automatik i att marknadsvärdet skulle bli högre än den totala byggkostnaden. Det har stämt under åren när vi hade ständigt ökande priser på bostäder. Men det har då i huvudsak berott på att den allmänna värdeökningen underbyggtiden gör att huset blivit värt mer än produktionskostnaden.

I områden med låga fastighetspriser kan man oftast inte räkna med att marknadsvärdet av det färdiga huset skall bli i paritet med byggkostnaden. Varför skulle någon betala 4 milj. för ett hus som byggdes förra året, om de kan få ett likvärdigt hus som är 5 år gammalt för 2 milj.

Banken kräver en högre kontantinsats vid nybygge, än för bolånet, dels för att det måste finnas en marginal för värdeminskning under byggtiden, dels för att ha en marginal för strul under bygget. Väldigt få hus byggs inom sin budget.

Tänk scenariet att huset beräknas kosta 4,5 milj inkl. tomt. Slutnotan blir 5 milj (fullt normalt). Samtidigt blir marknadsvärdet bara 4 milj, då behöver du i slutänden ha 1,6milj kontant.

• Gilla
MaryH
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.