3 848 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Tomt på landet utanför Linköping
Hej!
Jag och min sambo vill bygga hus ute på landet utanför Linköping. Har hittat en person som kan tänka sig att stycka av 1500kvm åkermark till en tomt.
Lantmäteriet säger att för att stycka av till tomt på landet krävs det att tomten är minst 2000kvm. Är det verkligen rimligt? Vi vill dels inte ha såpass stort och dels har vi inte råd med en så stor tomt.
Lantmäteriet sa också att vi kan söka förhandsbesked som kostar 7500kr men det lär bli ett negativt svar, då det är åkermark.
Är det någon idé att gå vidare? Vi vill ju bo på landet (men inte i ett område, vi vill bo ganska avskilt) men 2000 kvm lär bli för dyrt och för stort för oss. Det är dock svårt att hitta tomt på landet... denna är den enda vi har på G men ser dock mörkt ut.
Ni andra som byggt hus på landet, hur har ni fått tag på tomt?
Jag och min sambo vill bygga hus ute på landet utanför Linköping. Har hittat en person som kan tänka sig att stycka av 1500kvm åkermark till en tomt.
Lantmäteriet säger att för att stycka av till tomt på landet krävs det att tomten är minst 2000kvm. Är det verkligen rimligt? Vi vill dels inte ha såpass stort och dels har vi inte råd med en så stor tomt.
Lantmäteriet sa också att vi kan söka förhandsbesked som kostar 7500kr men det lär bli ett negativt svar, då det är åkermark.
Är det någon idé att gå vidare? Vi vill ju bo på landet (men inte i ett område, vi vill bo ganska avskilt) men 2000 kvm lär bli för dyrt och för stort för oss. Det är dock svårt att hitta tomt på landet... denna är den enda vi har på G men ser dock mörkt ut.
Ni andra som byggt hus på landet, hur har ni fått tag på tomt?
Hitta 2000 m[SUP]2[/SUP] till vettigt pris?
(Ett annat tips är att undvika Linköpings kommun, en krånglig muppkommun med storhetsvansinne.)
(Ett annat tips är att undvika Linköpings kommun, en krånglig muppkommun med storhetsvansinne.)
Klicka här för att svara
