5 948 läst ·
35 svar
6k läst
35 svar
Tolerans på köksstommar
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag kan ju inte på de närbilderna få ihop vad som är vad riktigt men att det är ett VH-7 kök ser jag ju direkt och förut sålde de i alla fall inte ens dessa utan montering av deras egna montörer då de är ganska speciella att montera jämfört med traditionella kök.kapten_krok skrev:
Exempel.
90 grader med red stick digital = 100% typ.
Botten är sned, se Spikrak Aluminiumprofil som går ned. På stommen bredvid är botten rak då hålen sitter bättre och profilen livar.
Så har det varit väldigt mycket och inget jag upplevt med Ikea tidigare.
Är det ett problem? Nej, luckan blir rak då sidorna är raka och kylen går väl att justera. Men Jag tycker man kan förvänta sig mer, och jag hade kunnat få det bättre själv genom att ta bort pluggarna och montera egna.
Vad jag kan se på de bilderna så skulle det lika gärna kunna vara att skåpet vänster om profilen på bild 4 bara skulle sänkas 2mm men som sagt omöjligt att avgöra och se problemet när man bara ser närbilder och jag inte ens förstår om det är samma skåp på bild 2 & 4. 🤔
Jag har iaf aldrig råkat ut för detta tidigare och jag har satt ganska många sådana kök genom åren.
Kan inte påstå att monteringen av en VH7 är särskilt komplicerad? Ska sitta i en spånprofil rakt dikt an stommen, skruvas fast likt stommarna gör i varandra.Paul-Staffanstorp skrev:
Jag kan ju inte på de närbilderna få ihop vad som är vad riktigt men att det är ett VH-7 kök ser jag ju direkt och förut sålde de i alla fall inte ens dessa utan montering av deras egna montörer då de är ganska speciella att montera jämfört med traditionella kök.
Vad jag kan se på de bilderna så skulle det lika gärna kunna vara att skåpet vänster om profilen på bild 4 bara skulle sänkas 2mm men som sagt omöjligt att avgöra och se problemet när man bara ser närbilder och jag inte ens förstår om det är samma skåp på bild 2 & 4. 🤔
Jag har iaf aldrig råkat ut för detta tidigare och jag har satt ganska många sådana kök genom åren.Ka
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag kan ju inte på de närbilderna få ihop vad som är vad riktigt men att det är ett VH-7 kök ser jag ju direkt och förut sålde de i alla fall inte ens dessa utan montering av deras egna montörer då de är ganska speciella att montera jämfört med traditionella kök.
Jag har iaf aldrig råkat ut för detta tidigare och jag har satt ganska många sådana kök genom åren.
Oavsett vad som ska sänkas eller ej så kan man ju inte bara göra det, utan det är ju förborrat och monterat från fabrik. Om nu höger skulle sänkas, vilken den inte ska, så får du synlig 2mm synlig spånskiva.
Allt som oftast ska ju topp och botten vara monterade 0,5mm-1mm från kanten då kamterna på sidorna är lätt fasade, just då för att man inte ska se spånskivan.
Jag kan iaf säga att alla våra Ikea snickerier hemma, bokhyllor, garderober (även Ikeas billigaste garderober) har betydligt bättre passform. Det är bara ren fakta och jag hade större förväntningar på snickerier som kostar mycket mer.
Att t.ex toppskivorna diffar 1mm i framkant på höger och vänster sida har vi inte på några snickerier från Ikea, oavsett om det är Metod, billy, pax och som sagt deras billigaste garderober i kidsens rum.
Som sagt, det är min bild som jag själv har nu efter att ha monterat, och jag kan inte påstå att passformen är bätte än Ikea, utan snarare tvärtom.
Redigerat:
Din red stick har en tolerans på 0.5mm/m. Ett måttband i klass 2 har en tolerans på 0.9mm på 3m. Jag påstår fortfarande att få en träbaserad produkt med en tolerans under 1mm är i stort omöjligt. Kanske genast efter tillverkning men sen kommer den att ändra på sig.kapten_krok skrev:
Har en diff nu på ett ställe om 2mm som jag får leva med, är i underkant. Resterande som varit så har vi inte monterat.
Skulle säga att generellt är det 1mm.
Jag vet inte vad ni har för verktyg men att få plus/minus 0,5-1mm är inga bekymmer, jag själv har iofs festool, t.ex Domino, och då går det att få nästintill perfekta kabinetter/stommar
Du har haft en vädig tur med dina Ikea möbler för inga av dom jag monterat ihop är i närheten av dom toleranserna.
Att borra hål och få dem att liva i bakkant och framkant är ingen omöjlighet, det är det som är problemet. Och det problemet har jag Aldrig varit med om med Ikea.N Niq skrev:Din red stick har en tolerans på 0.5mm/m. Ett måttband i klass 2 har en tolerans på 0.9mm på 3m. Jag påstår fortfarande att få en träbaserad produkt med en tolerans under 1mm är i stort omöjligt. Kanske genast efter tillverkning men sen kommer den att ändra på sig.
Du har haft en vädig tur med dina Ikea möbler för inga av dom jag monterat ihop är i närheten av dom toleranserna.
Inte att bitarna är sågade olika långa och att de krymper/sväller.
Bitarna är mer eller mindre väldigt exakta, men själva borrningen för att få de att passa ihop är väldigt dåligt.
Det som gör att sidorna diffar 1mm i framkant, för ena sticker bak mer t.ex, och botten sticker ner så man ser spånskivan som jag skrivit. Och det har som sagt att göra med att precisionen på borrningen är dålig.
Vi fick göra om vissa bitar, dvs ta bort pluggen och använda en Festool domino, då blev det perfekt och det vi skulle behövt göra med botten som jag skickade bild på också.
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Är helt frånvarande för att förstå var du menar de ska passa ihop bättre för de är väl ihopmonterade redan vid leverans 🤔
Om du menar sidorna kontra botten och topp så ska sidorna sticka fram lite längre än topp och botten vilket är fullt normalt på de flesta kök.
Om du menar sidorna kontra botten och topp så ska sidorna sticka fram lite längre än topp och botten vilket är fullt normalt på de flesta kök.
Ja sidorna ska sticka fram lite, helt korrekt, och varje sida diffar tyvärr ca 1 mm. Jag säger att det går att få perfekt såvida man borrar hålen korrekt.Paul-Staffanstorp skrev:
Sedan har det på höjden diffat på samma sätt, t.om mer. som du också såg på bilden.
De har varit ihopmonterade vid leverans och det har varit precis sådana fel, och allt man reklamerar kommer i delar vilket nu varit bra för då kan man korrigera med t.ex en Festool Domino som jag skrev.
Nu lämnar jag diskussionen. Jag ville bara ge min input efter att bränt väldigt mycket pengar på något som jag absolut inte tycker håller måttet för vad det faktiskt kostar.
Klicka här för att svara