Jag håller på och sätter ut mina cellplastblock för att så småningom kunna gjuta en garageplatta på 4,50 x 9,60 m. Min fråga är hur stor lutning på plattan som är acceptabel. Eller rättare sagt hur mycket jobb man ska lägga ner... Är det OK om det skulle skilja 2 cm på höjden från ena kortsidan till den andra?

Jag skulle säga att ju noggrannare du är med grunden desto lättare blir det sen, så min rekommendation är att hyra en laser (om du inte redan gjort det) för att få allt helt plant.

Regelverket säger 3 mm per meter eller 5 mm på två meter om jag minns rätt.

Men sen håller jag med om att det är betydligt bättre om du kan få det bättre. hadde 3 mm på min 6X4 meters platta

Tack då har jag lite att gå efter. Visst är det bättre ju mindre diff man har, men det är ju bara ett garage och nånstans måste man ju dra gränsen. Självklart kommer jag att hyra en laser.

Om du hyr en laser och håller dig inom nån centimer på hela plattan så är det inga problem.
Blir det mer fel än så så kan det t.ex. bli märkliga glipor vid golv/väggvinkel och/eller hammarband/takstolar m.m.
Passa på och kryssmät plattan också så att du bygger i räta vinklar!

Där kom ett synnerligen bra tips. Var noga med kryssmätningen

Jodå. Kryssmätning är ett bra tips som jag inte kommer att missa. Dessutom har ju lantmäteriet stakat ut garaget, men det skadar nog inte att göra en extra kontroll.

Nix. Varje mm bättre det går från början har du igen senare.
Jag har tyvärr några väggar som lutar nån cm pga av ett dåligt vattenpass. Det svider

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.