Finns det något godkänt sätt man kan montera en golvbrunn där det suttit en toalett utan att behöva bila bort golvet?

Alltså, typ nån slags "golvbrunnsplugg" man kan stoppa rätt ner i avloppet för en toalett av modern modell.

Bakgrund:

Är spekulant på en lägenhet som tidigare varit affärslokal = ingen dusch. Dock finns två toaletter som är hyfsat nybyggda (typ 99 eller så).

Min tanke är att riva ut allt kakel i den ena och fixa golvbrunn, dasset sitter ju nära nog perfekt mitt i bortre änden av rummet.

Sedan tänkte jag lägga in klinkers + kakel och "avgränsa" halva det avlånga rummet med en sån där nischduschdörr.

Vet ej, troligen inte. Toalett anslutningen brukar bestå av en rörmuff som sticker upp lite ur golvet. Din golvbrunn måste ju sitta i nivå med golvet, så det är antagligen inte lätt att få till en sådan lösning även om delen hade funnits.

Däremot, om du ändå skall sätta klinkers, så är det inte någon jättegrej att bila bort lite runt röret, så att du kan ansluta en golvbrunn.

Självba bilningen kan du utan vidare göra själv på någon timme eller så, antingen med hyrd maskin eller med en inköpt billig borrhammare med mejsel.

Att ansluta golvbrunnen är inte heller någon stor sak, men i en brf kan det ju vara så att styrelsen kräver att du anlitar fackman för rörarbeten (Avloppsledningarna är föreningens ansvar, dom får du inte gå på utan tillstånd).

Det har du ju iofs. rätt i, kan ju inte kosta miljarder att få en rörpulare o skruva dit en golvbrunn.

Vad tror ni man skall räkna för att mokarn skall fippla dit en golvbrunn och dra utanpåliggande vattenrör typ en och en halv meter till en duschblandare?

Sen skall jag ha en elektriker som skall ansluta en belysningsarmatur en strömställare och golvvärmen också, det kan väl inte bli så ohyggligt dyrt tycker jag?

Mm, jag borde ringa och fråga, men uppskattningar är bra, så man inte trillar av stolen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.