Bästa forummedlemmar.

Jag har rivit min toalett på ovanvåningen i en 60-talsvilla och ska ta in rörmokare för nya rör och elektriker. Jag vill lösa konstruktionen så enkelt som möjligt.

Min plan är att göra golv och väggar själv, antingen med klinker som golv eller ta in mattläggare som lägger plastmatta.

Min fråga rör mellanbjälklaget. Det har måtten 70x210mm och cc600mm, spännvidd uppskattas ca 4m mellan yttervägg och bärande vägg tvärs genom huset.

Jag vill ha så enkel konstruktion som möjligt och tänkte först limmad spånskiva med limmat golvgips, men såg på GVKs hemsida att max spännvidd för 45x220mm ligger mellan 2,9-3,6 meter beroende på virkeskvalitet. Kan man lägga kortlingar med cc30 och det löser problemet? (Behöver ändå lägga kortlingar vid sidoväggarna, då ingen längsgående balk går där för att fästa spånskivan).
Kan man göra en tjockare flytspackling med armeringsjärn som löser problemet?
Finns någon kalkylator online för det?

Om man hämtar mattläggare, kan man skita i rubbet och bara limma golvspån eller golvspån + gips?

Jag vill som sagt ha den enklaste korrekta och godkända lösningen.

Tusen tack på förhand! :)

• Renoverat badrumsgolv med exponerade rör och träbjälkar, samt en plywoodskiva och ett stativ i bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.