Hej kära expertis!
Grannen fick en vattenskada på sin toalett då avstängningsventilen till toalettstolen var otät.
När han kontaktade sitt försäkringsbolag så nekades ersättning då det inte var våtrumsklassat!?
Våra hus är byggda 1978 och under åren har saker bytts ut löpande i toaletterna.
Hos mig har vi rivit ner den fula vinyltapeten och målat väggarna, satt annan golvmatta utan uppvik och med vanlig golvsockel precis som det var innan. Finns ingen golvbrunn. Blandaren på tvättstället är utbytt och likaså toalettstolen.
Betyder det att vi renoverat så mycket att det skulle ha gjorts om till våtrum?

M Maggy skrev:
Hej kära expertis!
Grannen fick en vattenskada på sin toalett då avstängningsventilen till toalettstolen var otät.
När han kontaktade sitt försäkringsbolag så nekades ersättning då det inte var våtrumsklassat!?
Våra hus är byggda 1978 och under åren har saker bytts ut löpande i toaletterna.
Hos mig har vi rivit ner den fula vinyltapeten och målat väggarna, satt annan golvmatta utan uppvik och med vanlig golvsockel precis som det var innan. Finns ingen golvbrunn. Blandaren på tvättstället är utbytt och likaså toalettstolen.
Betyder det att vi renoverat så mycket att det skulle ha gjorts om till våtrum?
Det är ju inte samma regler som ett våtrum, men fk branschen har ju ändå regler.
IF säger såhär:
En toalett utan dusch har inte samma strikta våtrumsregler som ett badrum. Tänk ändå på att: Golvet ska vara vattentätt. Tätskiktet ska vara uppvikt med 50 mm på väggarna.
Så har ni renoverat den så borde den nog ha lyfts till det årets standard.
Men hänvisar dom till att skall vara våtrum så tycker jag du skall prova igen, för det borde det inte vara så länge ni inte satt in tex dusch

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.