Hej

Vi har köpt en sommarstuga från 70-talet ute i skärgården och nu har jag givetvis mängder av frågor. Jag tar en sak i taget för att inte trassla till det.

Enkel fråga1: Det finns en "Toa Throne" som verkar funka okej men när man kollar ner i holken ser det ganska fullt ut. Jag försökte mig på att tömma den (det står att man skall tömma den först efter 3-5år och sedan varje/varannat år) men hittade ingen mull! Alls... När jag öppnade tömningsluckan så var det bara en del vätska och inget mer.

Någon som känner till toathrone och kan ge några tips?

Extremt Tacksam för hjälp!
/Rickard
 
rstellinger skrev:
Hej

Vi har köpt en sommarstuga från 70-talet ute i skärgården och nu har jag givetvis mängder av frågor. Jag tar en sak i taget för att inte trassla till det.

Enkel fråga1: Det finns en "Toa Throne" som verkar funka okej men när man kollar ner i holken ser det ganska fullt ut. Jag försökte mig på att tömma den (det står att man skall tömma den först efter 3-5år och sedan varje/varannat år) men hittade ingen mull! Alls... När jag öppnade tömningsluckan så var det bara en del vätska och inget mer.

Någon som känner till toathrone och kan ge några tips?

Extremt Tacksam för hjälp!
/Rickard
Hej

Vi har haft vår Toathron i 15 år så jag tror att jag känner den väl :-) Din toa var - som sig bör - helt säkert tömd av föregående ägare. Det tar lite tid innan bajset blir mull och då ramlar ner i den nedersta lådan. Vi som är fyra personer med gäster m m tömmer vår låda varje vår (typ i mars när inga grannar är ute) och begraver innehållet på tomten. Vätskan som rinner måste också tömmas med jämna mellanrum (helst varje dag toan används)- men det har du säkert redan märkt. Vi har regeln att herrar kissar på hink eller ute - annars börjar det lukta. Vi matar också toan uppifrån med toaströ eller speciella pellets som man använder i kattlådan som består av sammanpressade träfibrer - fungerar utmärkt för att suga upp fukt och lukt. Fläkten har vi bara på sparsamt - den har en tendens att gå sönder. (vi bytte fläkt 2004 och den börjar redan sagga).

Lycka till!

Silje
 
Härligt att få svar!

Ska ha det i åtanke när jag kollar upp toan nästa gång. Vi har inte någon dålig lukt (konstigt nog) och har inga speciella procedurer heller. Jag skall absolut kolla upp det där med vätskan dock. Ska bli spännande att se hur det ser ut nu när vi kör höststängning.

Tack!
Rickard
 
S Silje skrev:
Hej

Vi har haft vår Toathron i 15 år så jag tror att jag känner den väl :) Din toa var - som sig bör - helt säkert tömd av föregående ägare. Det tar lite tid innan bajset blir mull och då ramlar ner i den nedersta lådan. Vi som är fyra personer med gäster m m tömmer vår låda varje vår (typ i mars när inga grannar är ute) och begraver innehållet på tomten. Vätskan som rinner måste också tömmas med jämna mellanrum (helst varje dag toan används)- men det har du säkert redan märkt. Vi har regeln att herrar kissar på hink eller ute - annars börjar det lukta. Vi matar också toan uppifrån med toaströ eller speciella pellets som man använder i kattlådan som består av sammanpressade träfibrer - fungerar utmärkt för att suga upp fukt och lukt. Fläkten har vi bara på sparsamt - den har en tendens att gå sönder. (vi bytte fläkt 2004 och den börjar redan sagga).

Lycka till!

Silje
Hej Silje
Tar gärna emot tips på Toa Throne vi har precis köpt en stuga för året runt boende och tycker att den fungerar fint dock inte tömt kisset efter två månaders användning.
Mvh Per
Ljusterö
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.