Hej, har en toa som tjuvrinner, ska försöka fixa men jag känner mig osäker på vilket håll man vrider av vattnet på vredet/stoppventilen under toastolen.
Är det medsols?
Testat och det går inte att vrida för hand, några tips?
Mvh
Christina

• Stoppventil under toalett med vred som inte kan vridas för hand, behov av justering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Står det inte en pil på vredet

P
C Che69 skrev:
Hej, har en toa som tjuvrinner, ska försöka fixa men jag känner mig osäker på vilket håll man vrider av vattnet på vredet/stoppventilen under toastolen.
Är det medsols?
Mvh
Christina
Ja,medurs åt höger! kan ha kärvat ihop om den inte använts på länge,ha koll på huvudavstängningen av vattnet om något händer:)

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Ja,medurs åt höger! kan ha kärvat ihop om den inte använts på länge,ha koll på huvudavstängningen av vattnet om något händer:)
Finns det ngn som bor i närheten och har möjlighet att, mot ersättning, hjälpa till m detta, toan finns i Åkersberga.

En polygrip kan hjälpa till att få större kraft och bättre tag runt ventil.
Sedan ska ventilen kunna vridas med handkraft.
Du behöver skaffa en ny inloppsventil till toaletten, om det nu är den som läcker.

392734_40569.tif

Jo jag har försökt med polygrip, sprejat på kalklösare över natten så hoppas det har ngn effekt. Orolig för läckage.

C Che69 skrev:
Är det medsols?
Mvh
Christina
Om du inte vet hur man stänger av vattnet så klarar du nog inte att fixa toan. Ring en vvsfirma. Har du parkett på toan?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jo, har parkett.

Kan informera att kalklösaren gjorde jobbet, idag var det bara att stänga kranen motsols
Riktigt grisigt inne i behållaren, verkar dock som en mkt gammal mekanism och felet verkar vara att flottören är för "tung" antar ändå jag byter ut allt. Toan är en IFÖ. Några tips på var man kan köpa en ny och bra mekanism?

• Flaska med kalk-fett-rostlösare märkt 'BIO ACTIVE', använd för att rengöra toalett.
    Skapa konto
  • Föråldrad och kalkbelagd flottör i en toalettbehållare från IFÖ, behov av utbyte synligt.
    Skapa konto
  • Gammal och smutsig toalettbehållarmekanism med synlig flottör, behov av rengöring och underhåll.
    Skapa konto
Vet du exakt vad som läcker? Det kan antingen vara själva inloppsventilen som hänger samman med flottören eller så kan det vara utloppsventilen som läcker.
Låter skumt att flottören skulle vara för tung.

Ifö har reservdelslistor på sin hemsida.

Helt rätt, troligtvis inloppsventilen

Jag ska åka och leta efter nya delar.

C Che69 skrev:
Helt rätt, troligtvis inloppsventilen
om det läcker hela tiden efter spolning så är det utloppet som läcker. tar det 1-2 minuter innan det läcker så är det intagningventilen som spökar

• Fluidmaster universalinloppsventil för toaletter med svart kropp och röd knapp.
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
T tergo skrev:
om det läcker hela tiden efter spolning så är det utloppet som läcker. tar det 1-2 minuter innan det läcker så är det intagningventilen som spökar
Ok, tack för tipset

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.