Anders243 Anders243 skrev:
Jag skulle nog rekommendera att du köper en ny fluidmaster istället. Det är en universalinloppsventil av bra kvalitet.

Finns på byggvaruhus, eller vvs butiker. T. Ex här:

[länk]
Hej,
Tack för infon, är detta en komprimerad ny design ngn som har erfarenhet, pris?

Jag har använt sådana för att "uppgradera"/reparera läckande toaletter i mitt och andra hus inom familjen.

Om du inte uppenbart har hittat orsaken till läckan och kunnat identifiera en billig reservdel så skulle jag personligen bytt hela ventilen.

• Gilla
atomlab
  • Laddar…
Ok, låter klokt, var köpte du mekaniken, vilket byggvaruhus, minns du det?

Nej, jag minns tyvärr inte. Någon har jag köpt på någon vvs-butik online, och nån på bauhaus.
Jag tror alla av bauhaus/hornbach/k-rauta/... har den, samt de flesta vvs-butiker.

Eftersom den finns på rinkaby rör för 458:- (och de har fysisk butik) borde du kunna prismatcha på bauhaus/hornbach i alla fall.

Annars sök efter "RSK 7899987" så borde du hitta många säljare av den. ~400-450:- är ett normalpris.

Edit: 395:- med fri frakt här: https://www.vvsochbad.se/fluidmaster-varldens-mest-saalda-flottorventil-278940

T tergo skrev:
byggavarus [länk]
Toppen, för att få ett komplett mekanik beh man även köpa följande delar? SR bild

• Mekanisk del med blå spak, vit och blå plastkropp samt guldig metallanslutning, modellnummer 9692.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart mekanisk del, möjligtvis en remspännare, visad i en onlinebutik med prisinformation.
    Skapa konto
C Che69 skrev:
Toppen, för att få ett komplett mekanik beh man även köpa följande delar? SR bild
????? den är ju till för att vattnet kommer in i ovankant cistern, på din bild har du vattenintaget under cisternen

T tergo skrev:
????? den är ju till för att vattnet kommer in i ovankant cistern, på din bild har du vattenintaget under cisternen
Jag har nu köpt en sådan, dock osäker på om ev mer som behövs för att få en komplett mekanik

Det verkar fel med en som har anslutningen på sidan. I alla fall om man ser på din tidigare bild där det såg ut att vara en anslutning i botten på porslinet.

Men jag kanske missförstått något. I övrigt verkar det vara bra att skaffa en packning mellan mässingen och avstängningsventilen enl den tidigare länkade tråden.

Om det nu är inloppsventilen som är defekt och läcker så skulle jag ha identifierat modell av WC och sedan letat fram originalventil på Ifös sida.
Det blir enklare att använda originaldelar, grejorna passar då direkt.

Hej igen, Jag har bytt 1. packningen i slutet av spolmekanismen, bild 1.
Däremot, tror jag felet är på inkommande vatten inte stängs av ordentligt, och att det rinner via bräddavloppet, bild 2. Fastän jag stängt av vattnet och har släppt ner flottören så droppar det, dock verkar det upphöra. Jag har stängt av kranen in till toan. Allt vatten till huset är avstängt.
Frågor:
Varför droppar det lite fortfarande? Antsr kanske vattnet ackumulerat där i röret alt att det finns lite vatten i led men jag har ju stängt kranen för inkommande vatten. Så är det inte tätt där, är det därför toan har smårunnit? Kanske inte alls fel på ngn mekanism, eller?

Spolmekaniken, ska den demonteras underifrån isf vilken koppling rekommenderas att skruva isär, vilket håll ska man öppna, bild 3? Tänkte byta den till en fluidmaster.

Jag avvaktar support från ngn snäll här innan jag vågar börja demontera.
/Christina

• Toalettens spolmekanism med ny packning och synlig flottör som indikerar vatten fortsätter droppa.
    Skapa konto
  • Översikt över en toalettcisterns insida med fokus på spolmekanismen och flytande packning som bytes ut.
    Skapa konto
  • Närbild på en toalettstolens packning i spolmekanismens slut.
    Skapa konto
Jag ser nu att dropparna kommer från toppen av ventilsätet, svarta röret högst upp, bild 3

• Vattenläcka vid svart ventilsäte högst upp i bild, märkt med blå pil och nummer tre.
    Skapa konto
T tergo skrev:
prova lyft flottörarmen så högt det går 2-3 gånger och ev lite avkalkningsmedel överst på intagningsventilen
det funkade för mej en gång när min småläckte (har en likadan wc-stol)

annars kan man ev testa byta gummipackningen i intagningsventilen, borde vara den som heter T-406 i länken

[länk]

[länk]
Ok, tack för hjälpen, min tanke var att byta hela inloppsmekanismen till en fluidmaster, då mek och toan är från 80t och lär väl krångla igen snart. Har du möjligtvis bytt en sådan och vet vilken av gängorna man ska skruva upp, jag försöker skruva upp den blåmarkerade området, hopps det är rätt.

• Närbild på toalettens inloppsmekanism med blå markering där användaren försöker skruva.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.