Kom i en diskussion med en kollega idag gällande uppdelning från TN-C till TN-S.
I mitt huvud så är det lika med JFB:are. Det är med JFB:are som man delar upp en PEN-ledare till PE och N. Har aldrig tänkt mig något annat.
Men så sa han att man delar upp utan JFB när det är stora gamla centraler i stora byggnader. Och jag började fundera på hur och ifrågasatte hur det kunde vara möjligt. Han blev en gnutta osäker och kunde inte förklara hur själva uppdelningen gick till. Han hade i alla fall gjort det förut.

Så min fråga är då, hur gör man då? Hur funkar det?

//Patrik

Det är fullt möjligt, vissa ställverk har en extra kopparskena du monterar osv.. men principen är ju samma, men utifrån är det som regel TN-C kabeln kommer från och ofta övergår detta direkt till TN-S i anslutningspunkten. Det ska därför hängas skylt på 5-ledare ifall den är TN-S eller TN-C så inte förvirrning uppstår.

Vad har ni för teortiskt kunnande ni elektriker, PEN är ansluten till både skyddsjordsskenan och nollskenan och vips var det uppdelat. Sedan möts aldrig de två.

Nollskruven eller bygeln mellan skenorna är ju sedan bara en praktisk sak för elektrikerna när de ska mäta isolationen.

Sedan har väl storleken på centralen ingen betydelse och var man delar upp det hela.

Och JFB måste ju komma åt förbindelsen mellan skenorna för att mäta strömmen i nollan därför tar man bort "nollskruven"

Protte

Det Prototyppen menar var vanligt förr, med TN-C, numera är alla nyanslutningar TN-S, dvs uppdelningen sker ofta direkt i serviskabeln eller till och med innan, den största fördelen anges vara minskade vagabonderande strömmar.

Okej, men jag förstår inte riktigt, i en central hur kopplar man om man ska göra en uppdelning utan JFB? (Jag kan skylla min okunnighet på att jag är lärling).

(Uppdelningen innan centralen visste jag redan om).

//Patrik

Du kan ju ha TN-C i en huvudcentral sedan 5ledare ut till undercentraler (TN-S) Har ju egentligen ingenting med jordfelsbrytare att göra.

Så fort du har nolla+jord istället för PEN så har du övergått från TN-C till TN-S

Så om man går in med PEN på PE-skenan och sedan sätter en bygel ner till N-skenan så ska man helt plötsligt få 5-ledarsystem? Men det är ju samma sak som en nollskruv. Och går PEN av så blir det fortfarande spänningsförande höljen.
Men det blir det väl kanske om man har uppdelningen i centralen med JFB i alla fall? Aldrig tänkt på det.

//Patrik

Jag tror att du är inne på rätt linje ;)

Patrik_Hed skrev:
Okej, men jag förstår inte riktigt okunnighet på att jag är lärling).

(Uppdelningen innan centralen visste jag redan om).

//Patrik
mENAR du uppdelning i centralen är det som Protte skriver: med skruven i - från TN-C till TN-S, alltså skenorna är separata men ändå hopkopplade, utan skruven inne - TN-S helt fristående skenor. och ja, går PEN av blir det spänning i höljen, då har du sabbat jord och nolla samtidigt.

Du får inte gå från 4-ledarsystem (TN-C) till 5-ledarsystem (TN-S) vid inkommande.

Om du har ett 5-ledar system (L1, L2, L3, N, PE) och ska koppla in JFB så ansluter du inkommande följande:
PE till jordskenan
N till JFB
L1, L2, L3 till huvudbrytaren.
Ut från JFB så fortsätter du med nollan till Nollskenan.

5-ledarsystem = ingen förbindelse mellan N & PE

På 4-ledarsystem så tar du PEN till skyddsledarskenan och vidare med nolla till JFB. Ut från JFB tillbaka till noll skenan.

4-ledarsystem UTAN JFB = förbindelse
4-ledarsystem MED JGB = ingen förbindelse.

lägger upp en paint bild.

5-ledarsystem.JPG

Redigerat:
  • Gilla
Husbyggare_H och 1 till
  • Laddar…
stagesix skrev:
Du får inte gå från 4-ledarsystem (TN-C) till 5-ledarsystem (TN-S).

Om du har ett 5-ledar system (L1, L2, L3, N, PE) och ska koppla in JFB så ansluter du inkommande följande:
PE till jordskenan
N till JFB

På 4-ledarsystem så tar du PEN till skyddsledarskenan och vidare med nolla till JFB. Ut från JFB tillbaka till noll skenan.

Inte sant, däremot får man aldrig gå från TN-S tillbaka till TN-C.

stagesix skrev:
Du får inte gå från 4-ledarsystem (TN-C) till 5-ledarsystem (TN-S) vid inkommande.

PE till jordskenan
N till JFB

[bild]
Hej och välkommen till forumet. Nu tror jag inte någon ev vi
sladd-tomtar här har missat lektionen hur man kopplar JFB..
men tack ändå d^_^b

Snygg bild förresten :wow:

oj då miss uppfattade jag frågan :p och det är mycket möjligt att man inte får gå tillbaka till tn-c

Slugge skrev:
mENAR du uppdelning i centralen är det som Protte skriver: med skruven i - från TN-C till TN-S, alltså skenorna är separata men ändå hopkopplade, utan skruven inne - TN-S helt fristående skenor. och ja, går PEN av blir det spänning i höljen, då har du sabbat jord och nolla samtidigt.
Man går alltså in med PEN på PE-skenan och sedan går med en tåt direkt till N-skenan? För hur skulle N-skenan annar få kontakt med PEN? Och vad är det för skillnad jämtemot nollskruven då?

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Man går alltså in med PEN på PE-skenan och sedan går med en tåt direkt till N-skenan? För hur skulle N-skenan annar få kontakt med PEN? Och vad är det för skillnad jämtemot nollskruven då?

//Patrik
Vem har sagt att det är någon skillnad?

Har man inte JFB går man med en tåt (eller nollskruv) från PE till N.
Har man JFB gör man samma fast man går med tråden genom JFB.

Om man pratar om TN-C kontra TN-S osv så menar man vad man har för kabel IN till centralen och UT till andra centraler. Grupper ut till apparater/bel/uttag har ju aldrig PEN ledare (TN-C).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.