14 271 läst ·
60 svar
14k läst
60 svar
Om man har en utbildning som elektriker med Begränsad el behörighet, vad gäller idag
Här hittar du svar på din fråga:E Elfvis skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/ansok-om-auktorisation/auktorisationstyper/
Övergångsregler för de äldre begränsade behörigheterna är enligt följande:
Om du fick din gamla behörighet omvandlat till den nya B-behörigheten så får du göra följande:
B Begränsad auktorisation
Omfattar elinstallationsarbeten på lågspänningsanläggningar begränsat till arbete i befintlig gruppledning som innebär:
- att installera och flytta ljusarmaturer, elkopplare och uttag med tillhörande kablar,
- att fast ansluta elektrisk utrustning som förbrukar el med tillhörande don samt förläggning och anslutning av kablar som tillhör donen, samt
- att koppla loss elektrisk utrustning som förbrukar el med tillhörande don och kablar.
Jag tror inte att nätägaren kan neka en behörig person men hen måste anmäla arbete. Det här gäller/gällde alla behörighetsarbeten som jag minns. Tex inkoppling i befintlig gruppledning, dvs om den som utför arbetet arbetar på sin egen behörighet.E elmont skrev:
Du är riktigt långt tillbaka i tiden men då stämmer det som du minns. Det har funnits några olika principer på temat och det sista försvann formellt nu en bit in i 2000-talet.Ulltand skrev:
Vad gäller nu då för arbete på egen behörighet? En BB behöver ju inte finnas om den inte går att utnyttja professionellt tänker jag...GK100 skrev:
BB går utmärkt att använda men endast för ett mycket snävt område och inte alls som grund för elinstallationsföretag där man sysslar med lite mer omfattande verksamhet. Däremot räcker det långt om man tex säljer och kopplar in maskiner, om man servar reklamskyltar mm mm
Nej det skulle nog vara svårt att få framgång som elinstallationsföretag med bara BBE elmont skrev:
Även om man får spika kabel och sätt upp nya uttag så stannar det ju vid befintlig gruppledning,
Jag har för mig att han tidigare skrev ut på hemsidan att han hade begränsad auktorisation men jag kan ha fel. Jag kan inte läsa ut vad företaget innehar för auktorisation:Alfredo skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/kollaelforetaget/foretagsregister/?foretag=11023967&sok=1
Edit: Tidigare så stod det att han inte utökade grupper eller motsv vilket du inte får (?) med begränsad auktorisation.