Hejsan alla!

Jag har sökt komvux utbildning som elektriker då jag har stort intresse (men liten kunskap) om el.

Jag gick ut gymnasiet för 10 år sedan som lastbilschaufför men har sedan första ring velat bli elektriker, men haft lägenhet sedan jag gick ut gymnasiet och alltid tänkt att jag inte har råd. Nu tar jag mig i kragen och har nu sökt utbildning i hopp om att komma in så jag kan fullfölja min dröm.

Jag vill däremot börja läsa och lära mig på egen hand under tiden då det kan ta lång tid innan jag kommer in då Komvux prioriterar dem som inte gått gymnasiet eller inte har fullständiga betyg.

Vart börjar man dock? Det finns en uppsjö av litteratur om el men har ingen som helst aning om vart jag börjar så jag inte kommer in i något där jag inte förstår något. Jag kan tex inte börja läsa om sinusvågor och liknande då jag inte har grunderna.

Jag har tillgång att köpa kurslitteratur samt mindre el kopplingar (svagström med batteri) för egna "lab" tester där jag kan lära mig mäta, läsa el schema och koppla med resistorer osv.

Jag har kollat på Kjells Arduino kit men är inte intresserad av kodning.

Tack på förhand!

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Börja med det som är viktigast dvs säkerhetsföreskrifterna samt lite grundläggande ellära innefattande växelström, enfas och trefas.
Hur man kopplar och vad man använder kan du spara med tills du förstår vad som händer med "strömmen" och varför.

• Gilla
Erik.M
  • Laddar…
E elmont skrev:
Börja med det som är viktigast dvs säkerhetsföreskrifterna samt lite grundläggande ellära innefattande växelström, enfas och trefas.
Hur man kopplar och vad man använder kan du spara med tills du förstår vad som händer med "strömmen" och varför.
Tack så hjärtligt för svar.

Vart finner jag detta? Har du tips/råd på litteratur för detta?

Hur går jag vidare från det?

Mvh Erik

Jag är för gammal för att ha koll på vad som finns i dag, men hör med någon som jobbar med elutbildning på nått lärosäte. Har du tur så får du tips här då det finns folk här på forumet som sysslar med just elutbildning.

Totte_S
Tycker precis som Elmont att du ska ta kontakt med den utbildare som finns på orten som du ska söka in på
Då kan du få besked om vilken litteratur de använder sig av.
Bra att du redan nu vill förbereda dig inför studierna
Var beredd på att det kommer att bli intensivt under din studietid.
Men har du viljan och motivation kommer det att bli bra.

kan inte ge dig tips om vilka läroböcker som du kommer att använda i din utbildning eftersom det skiljer mellan olika skolor.
Men det är bra att du har inställningen att investera i kurslitteraturen, även om den kan vara en betungande kostnad
Min erfarenhet är att det är bättre att ha den i bokform än att läsa den digitalt.
När du är klar med utbildningen kan du alltid sälja den vidare om du inte vill behålla den

Jag hade svårast för matematiken så mitt tips är att börja där om du inte redan är bra på det. Det blir mycket Phytagoras sats, cosinus fi och annat obegripligt i början... Lycka till!

• Gilla
A.Lindvall
  • Laddar…
Den första kursen är just matte
Otroligt hur mycket man glömt sen man slutade skolan
Och ett gott råd är att ta alla inledande kurser på allvar.
Du har verkligen nytta av alla kurser du ska läsa
Vill du verkligen bli en bra yrkesman så är det viktigt att du har kunskap om allt vad gäller ellära och allt annat
Du kommer inte att läsa några kurser som är onödiga för din framtida yrkesutövning

L lassebrun skrev:
Skolplanen
[länk] 1400 poäng april 2019.pdf
”Efter yrkespaketet följer färdigutbildning på ett företag inom branschen. Färdigutbildningen erhålls genom en anställning i ett installationsföretag och under tiden utgår lärlingslön”

Detta är ju det tråkiga med hela denna utbildningsformen.
Jag hade kunnat tänka mig läsa till elektriker, men att gå med lärlingslön och sätta uttag på ett stort bygge, det är jag inte intresserad av.

Till TS, du kanske inte heller är intresserad va lärlingslön efter utbildningen. Sök dig till industrisidan, där verkar det vara lite lättare krav och du kanske slipper lärlingsdelen.

Jag håller på att göra samma resa som du, lära mig el på egen hand:D

Jag kan säga direkt: det går!!

Jag började med att låna böcker på bibliotek men de var inte bra alls för de fick mig att felaktigt tro att el var för svårt för mig och att jag var för dum för att fatta men så fel jag hade!

Min erfarenhet är att el är ett så brett område att vid en första blick så verkar det omöjligt men tricket är att läsa ofta och repetera.

Att lära sig förstå el är som att lära sig ett nytt språk.
Först börjar man med enkla fraser som hej, hejdå, tack osv. Motsvarande spänning, resistans, ström.
Sen börjar man man med lite enkla meningar, typ skillnaden mellan likström och Växelström. Osv osv.

Lär dig hela tiden lite i taget och repetera det du läst så kommer det snart nog sätta sig i bakhuvudet och låta dig prata elektriska som det vore medfött.

De böcker jag började med är praktisk ellära och elkraftteknik av H. Hellström och R. Andersson. De innehåller bred fakta och är trots sina många stavfel värda pengarna.
Och detta forumet innehåller massor av bra medlemmar som förklarar, ger exempel och svar på frågor som ger mycket förståelse.

Sök också efter elinstallationer på Youtube.
Svanströms vvs och el är både lärorikt och trevligt att kolla på.

Träna på handlaget gör man bäst i att köpa hem kablar, verktyg och brytare o klämma o känna på. Muskelminne är bra att ha.

Majgårdarna
Komvux kanske har någon utbildning.

Sen kan du höra med ahlsell. Jag tror de har utbildningar i fakturering för elektriker och vvsare.

• Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Ska man jobba som elektriker har man knappast nått behov av fakturering. Det kommer med i bilden först om man tänker driva företag. Den absolut största delen av elektriker arbetar som anställda yrkesmän.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
P
Jag går elutbildning just i detta nu!

Är 40 år och har kört tradare i 15 år och tröttnade totalt, så allt är möjligt!

Det du ska fokusera på är kursen Praktisk Ellära för den är ingen lek, är du duktig på matte har du en stor fördel då kursen innefattar MYCKET matte som är bra mycket mer avancerad än det du läser i gymnasiet.. ibland funderade man på ifall det var raketforskarutbildningen man hamnat på.

Efter den kursen blir allt enklare känns det som så det är iaf min rekommendation!

Kör hårt.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.