Låter inte vidare säkert. Under sommarhalvåret när det är riktigt ljust kan det gå länge mellan tillfällena då lampor och uttag används samtidigt som högre inomhustemperatur gör att mat blir dålig fort. Dessutom är det väl sällan du har någon som tittar till huset varje dag du är borta?mats_o skrev:Iom att både kyl och frys tål några timmar utan ström så är det rätt klokt att ta några lampor eller uttag som används mycket och klumpa ihop med en jfb för frysen. Funkar inte lampor/uttag så märks det direkt och man fixar felet=ingen förstörd mat. Samma med kylen. Ända risken är frysen under långsemester men då har man förhoppniongsvis nån som tittar till huset och iom noll risk för dålig mat plus ett säkrare hus
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag arbetar som brandingenjör vid just en räddningstjänst och jag tror inte riktigt att jag håller med. Som jag sa tidigare, vem stänger av sprinkleranläggningen? En normal dimensionering av sprinkers kan vara i storleksordningen 4 mm/min, vilket ger 240 l vatten/m2xh. Täckningsgraden varierar men en normal sprinkler kan täcka 10-20 m2. På en timme, när vi kommer upp mot 5 m3 vatten i ett rum så är det "mycket blött". Visst finns det exempel på hus som har fått alldeles för mycket vatten vid en insats från räddningstjänsten, men sprinklerna bara går och går...MagnusS skrev:
Sprinkler är mycket bra men det finns en övertro på systemens kapacitet. I de flesta miljöer släcker sprinkler inte branden utan kontrollar/hämmar den till dess att den släcks av räddningstjänsten.
Jag har också läst just den undersökningen. Det är slående vilken effekt boendesprinkler har. Men, det finns knappt att köpa i Sverige och vi har tyvärr en massa tröga regler kring sprinkler (försäkringsbolag som inte vaknat ännu) som gör installationerna allt för dyra. Trots det, skulle jag också gärna överväga sprinker i ett nybygge, men det är inte aktuellt i mitt hus från 1700-talet. Jag hoppas dock på en utveckling av boendesprinkler i Sverige.MagnusS skrev:Dessutom, jag var på brandforsk eller vad det nu heter hos SP i Borås. I vilket fall som helst hittade jag någon tidning där de refererade till en undersökning i USA om sprinklers i hemmen. De hade två lika stora grupper om hus, jag tror det var 700 hus med sprinklers och 700 utan.
Efter några år hade det skett några bränder med dödsfall i husen utan sprinklers, men de som dött i sprinklerhusen hade dött av andra orsaker eller hur man nu vill säga det. Skulle jag bygga nytt, så skulle jag definitivt begära in offert på en sprinkleranläggning
Huvudsaklig anledning till att jag var neg. till sprinkler ovan är placeringen. Du måste kanske ha ett särskildt sprinklerhuvud bakom vardera kyl och frys, för att vattnet ska komma åt. Dessutom anser jag nog att den speciallösningen knappasts är ekonomiskt lönsam (kostnad/nytta).
Dessa är schyssta:
http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirs...linexwirsbosprinkler/8_01_wirsbosprinkler.pdf
Till för villor osv.
Vem är så korkad att han/hon väljer ett nedbrunnet hus istället för ett vattenskadat?
Vatten förstör ju väldigt lite tillhörigheter. Foton, hårddiskar, prydnadssaker, smycken, pengar osv klarar ju vatten i normala fall.
http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirs...linexwirsbosprinkler/8_01_wirsbosprinkler.pdf
Till för villor osv.
Vem är så korkad att han/hon väljer ett nedbrunnet hus istället för ett vattenskadat?
Vatten förstör ju väldigt lite tillhörigheter. Foton, hårddiskar, prydnadssaker, smycken, pengar osv klarar ju vatten i normala fall.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ingen hoppas jagRoTe skrev:
Notera dock att du fortfarande kommer att ha ganska omfattande både brand och vattenskador om du har ett sprinklat kök och kylen börjar brinna. Trögheten i systemet (mätt i storheten RTI - Respons Time Index) gör normalt att det krävs en väl utvecklad brand innan sprinklerna aktiveras. Skador kommer det att bli, dock mindre än utan sprinkler, det är sant.
Eller så kopplar man in spolen på en brytare kontaktor paralellt med matningen till frysen, kylen och annat som man vill veta om JFB'n löst ut för, och de brytande kontakterna hos varje sådan kontaktor paralellkopplar man med varandra och låter de sedan ingå i en krets med ringledningstransformator (eller liknande) + ringklocka/summer (som tål kontinuerlig drift). Deluxeversionen är att kosta på sig en näve dioder, lysdioder och motstånd (och strömbrytare) så kan man ha en fin panel med felindikeringsdioder, strömbrytare för att slå av larmfunktion för respektive feltyp o.s.v.... förutom vad en kontaktor med starkströmsspole kostar så blir det väl en hundring eller två för resten + en del jobb... man kan ju också köra med termostater, en ställd på kanske -5...-10 i frysen och en ställd på +10 eller liknande i kylen som larmar om det blir för varmt... och varför inte en termostat som larmar om det blir för kallt i sovrummet, jag föredrar allt att bli väckt mitt i nattsömnen före att vakna med norra europas bihåleinflamationmats_o skrev:Iom att både kyl och frys tål några timmar utan ström så är det rätt klokt att ta några lampor eller uttag som används mycket och klumpa ihop med en jfb för frysen. Funkar inte lampor/uttag så märks det direkt och man fixar felet=ingen förstörd mat. Samma med kylen. Ända risken är frysen under långsemester men då har man förhoppniongsvis nån som tittar till huset och iom noll risk för dålig mat plus ett säkrare hus
Fast som vanligt när det gäller min del så fallerar allt på att jag saknar ork att faktiskt genomföra nåt sånthär. Jag ångrar också att jag inte passade på när klasolle reade ut 6A personskyddsautomater för 149pix/st, det hade varit perfekt att ha en för kyl, en för frys, en för uttag i badrum/toalett och en för datorerna, och sen resten av huset på 1-2 vanliga jordfelsbrytare... lätt att vara efterklok
Jag vågar nästan påstå att micron används även sommartid, det gör troligen också tv:n och datorn så det brukar funka rätt bra.
Är man bortrest en längre tid har man förhoppningsvis tömt kylen och en hyfat modern frys klarar två dagar och det är ungefär vad blommorna klarar så det brukar fixa sig självt. Passerar man köket så kan man ju titta på frysen och se om lampan lyser
Är man bortrest en längre tid har man förhoppningsvis tömt kylen och en hyfat modern frys klarar två dagar och det är ungefär vad blommorna klarar så det brukar fixa sig självt. Passerar man köket så kan man ju titta på frysen och se om lampan lyser
Mina blommor klarar sig nog snarast 2 decenier än två dagar :-* (hoppsan, nu erkände jag visst att mina fingrar är allt annat än gröna *S*) (även om det lär vara vanligast att folk som tycker om blommor och trädgård bor i hus så är jag nog inte ensam om att ha plastblommor, moderna såna ser ju faktiskt helt okej ut, de som fanns för bara några år sen var ju hemska däremot)mats_o skrev:Jag vågar nästan påstå att micron används även sommartid, det gör troligen också tv:n och datorn så det brukar funka rätt bra.
Klicka här för att svara