Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Finns det någon officiell statistik som bekräftar detta?[/quote]Tomtebo skrev:
Nja, svårt att säga, möjligen finns det hos elsäkerhetsverket eller liknande. Men för att sätta lite perspektiv på det hela är endast ca 1,5% av decemberbränderna orsakade av elfel (se länk nedan. Jo jag vet att december är en dålig jämförelsemånad pga ljus och liknande). Jämför gärna vad som skrivs i tidningarna, de skyller mycket snabbt på el. Siffran varierar dock kraftigt med vilka typer av områden man tittar på. Storskador (mycket kostsamma) orsakade av elfel bedöms ligga strax under 20%. Så är det med elen som brandstartare. Sedan hur stor del av dessa som specifikt sker i kyl och frys har jag inte direkt svar på.
Ref:
http://www.svbf.se/
http://www.svbf.se/A4_Press/Bilder/Press_Brandskadearet_2004_6s.pdf
Jag går på info från en elektriker som gör mycket försäkringsjobb efter bla bränder och enligt honom så är kyl/frys det största problemet följt av dåliga oljeelement. Detta inkluderar inte handhavandefel som glömda spisplattor osv..
Finns det någon officiell statistik som bekräftar detta?[/quote]norrbottenstorpet skrev:
Nja, svårt att säga, möjligen finns det hos elsäkerhetsverket eller liknande. Men för att sätta lite perspektiv på det hela är endast ca 1,5% av decemberbränderna orsakade av elfel (se länk nedan. Jo jag vet att december är en dålig jämförelsemånad pga ljus och liknande). Jämför gärna vad som skrivs i tidningarna, de skyller mycket snabbt på el. Siffran varierar dock kraftigt med vilka typer av områden man tittar på. Storskador (mycket kostsamma) orsakade av elfel bedöms ligga strax under 20%. Så är det med elen som brandstartare. Sedan hur stor del av dessa som specifikt sker i kyl och frys har jag inte direkt svar på.
Ref:
http://www.svbf.se/
http://www.svbf.se/A4_Press/Bilder/Press_Brandskadearet_2004_6s.pdf[/quote]
Men då vet man väl fortfarande inte om det är skador som en jordfelsbrytare skulle hjälpt mot eller inte?mats_o skrev:
Om startkondensatorn torkar ut så att kompressormotorn står still så lär ju lindningarna bli varma nog att sätta fjutt på damm innan de smält sönder såpass att det blir kortis till jord, men om däremot startkondensatorn skulle explodera så blir det kanske lättare kortis till jord.
*egentligen* borde man tvätta rent inne där kompressor och sånt finns i sina kylskåp och frysar, damm är väl egentligen det som gör att bränder tar sig.
Det klassiska skitsnacket i media är tv-apparater som startar husbränder, dels stod de redan på 80talet bara för nån procent av alla elbränder, och dels så tar det sig bara om det är fullt av damm i tv-apparaten.
Tyvärr är det ju inte precis konstruerat så att det är lättstädat kring kompressorn i kyl/frys...
Jag gissar nog annars på att ett motorskydd lär hjälpa minst lika bra om inte bättre än en jordfelsbrytare, helst ska man väl ha både och...
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tihi....mera sprinklers åt folket! 
En sprinkler slutar ju inte spruta föränn någon manuellt stänger av en ventil. Kan blir riktigt trevliga vattenskador av en sådan också. Jag skulle nog nöja mig med ett brandlarm och självklart en handbrandsläckare hemma. Det har ni väl alla, eller?
En sprinkler slutar ju inte spruta föränn någon manuellt stänger av en ventil. Kan blir riktigt trevliga vattenskador av en sådan också. Jag skulle nog nöja mig med ett brandlarm och självklart en handbrandsläckare hemma. Det har ni väl alla, eller?
Som yxis säger så finns det nog ingen "ren" data på vad det är som vållar kyl/frys bränder men enligt samma elektriker igen så är det sällan de åker på sånna bränder i jfb skyddade hus. Sen om det beror på att de bebos av smartare mäniskor med bättre/fräshare prylar, ren tur eller jfb det hadde han inget bra svar på. Men frågna kvartsår om det är värt att chansa för 350 pix
Medlem
· Stockholm
· 136 inlägg
Jag tror inte så många aktivt väljer bort jordfelsbrytare, även om sånt säkert förekommer. Snarare är det nog så att större delen av svenska folket inte har en aning om vad en jordfelsbrytare är. Än mindre att de behöver en.
- Har man jfb är risken att den löser ut av misstag och maten blir förstörd.
- Har man inte jfb är risken att brand utbryter.
Brand är givetvis hundra resor värre, men om risken för felaktig reaktion hos jfb är väsentligt högre så finns ju faktiskt anledning att överväga att inte installera jfb. Svårt att resonera utan tillförlitlig statistik...
Den som är rädd om maten kan iofs skaffa separat jfb för varje kyl och frys för att minska risken för att all mat förstörs.
Icke fast monterad jfb går för den delen att köpa på CO för under hundringen, frågan är om funktionen hos en sådan är sämre än de fast monterad? Om inte kunde det vara idé att sätta sådan vid vägguttaget på respektive maskin för att slippa dra separata faser.
Iom att både kyl och frys tål några timmar utan ström så är det rätt klokt att ta några lampor eller uttag som används mycket och klumpa ihop med en jfb för frysen. Funkar inte lampor/uttag så märks det direkt och man fixar felet=ingen förstörd mat. Samma med kylen. Ända risken är frysen under långsemester men då har man förhoppniongsvis nån som tittar till huset och iom noll risk för dålig mat plus ett säkrare hus