har två grenuttag från ett väggutag , ett till routern och fiberdosan och den andra till tvn + kringutrustning , ibland så kan de komma ett störande pip från den grenen till tvn om jag pausat tv tex, men även när jag ser på tvn som vanligt , min fråga vad kan man göra åt detta

Et vanligt grenuttag kan inte ge ljud ifrån sig. Möjligtvis är det någon nätdel som sitter i grenuttaget som ger ljud ifrån sig. Ljudet kan ändra sig om belastningen på aggregatet ändras.
Moderna nätaggregat arbete genom att hacka sönder spänningen med högre frekvens än 50 Hz. Detta kan då skapa vibrationer i komponenter/kåpa som du uppfattar som tjutande ljud.

• Gilla
1
  • Laddar…
tommib
Troligen är pipet där hela tiden, du bara hör det inte när TVn är på. Som etompau skriver är det med största sannolikhet ett switchat nätaggregat som är boven.

ok finns det inget att göra mot detta då , det kan ju uppfattas olika från folk till folk jag hör de lite medans min pojk kan höra de från sitt rum

Om du identifierar vilket nätaggregat som piper, så kan du troligen byta ut det mot ett som inte piper. De har för det mesta standardkontakt i andra änden, köp ett med samma spänning och minst lika stor max ström. De uppgifterna finns tryckta på aggregatet.

Börja med att ta reda på vilken pryl det är som piper. Det är osannolikt att det är själva grenuttaget som ger ljud ifrån sig om det inte är nån avancerad modell med automatisk strömbrytning eller liknande.

Om du nu kan identifiera vilken nätdel som för oljud så kan lätt mekanisk påverkan på den hjälpa. Knacka/banka på den och hoppas att det hjälper.

ok får kolla på detta då tackar för detta så länge

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.