Jag reglar upp innerväggar av gips, osb och 45x70 cc600 med glasfiberisolering, men tycker att det fortfarande ger ett ganska burkigt resultat. Gör det någon skillnad att stoppa i 95mm isolering istället för 70mm (fortfarande 45x70-regel) eller är det bara ett par kronor i sjön?

Utgår ifrån att du pratar om ljudet i rummet.

Då är det bortkastade pengar att pressa in tjockare isolering i dina 70 mm regelväggar. Det enda som hjälper är att lägga dubbla gips med förskjutna skarvar för att få ett bättre buller dämpat rum.

Det lär t o m räcka med att fylla utrymmet med 1/3 isolering för att uppnå full effekt av ljuddämpning. Sägs det.

Att foga alla skarvar noga lär göra stor skillnad (t ex mellan vägg/tak, vägg/golv, hörn etc).

Nej, ljuddämpningen mellan rummen är okej, det är den ihåliga "klonkigheten" när man knackar på väggen som jag är ute efter.

Resten av huset har solida väggar av 4" stående timmer som ger mer lyhördhet mellan rummen, men knackar man på väggen så är ljudet stumt.

Varför detta intresse för ljudupplevelsen när man knackar på väggen?

Det är irriterande, känns fuskbyggt. Speciellt när man jämför med andra innerväggar.

Exostor skrev:
Nej, ljuddämpningen mellan rummen är okej, det är den ihåliga "klonkigheten" när man knackar på väggen som jag är ute efter.

Resten av huset har solida väggar av 4" stående timmer som ger mer lyhördhet mellan rummen, men knackar man på väggen så är ljudet stumt.
För att få bort det så är det framförallt vikten i materialet och styvheten i väggen du måste jobba med.
Så samma råd är att skruva upp ytterligare en skiva gips utanpå den gipsen du redan har så kommer det att bli mindre klonkigt, men det kommer inte att bli som en betongvägg.

oceanis skrev:
För att få bort det så är det framförallt vikten i materialet och styvheten i väggen du måste jobba med.
Så samma råd är att skruva upp ytterligare en skiva gips utanpå den gipsen du redan har så kommer det att bli mindre klonkigt, men det kommer inte att bli som en betongvägg.
Jo, det är ju en annan utväg. Ska se hur jag gör, men då kan jag iallafall stryka tjockare isolering från idélistan. Tackar för input.

Hej, förstår precis vad du menar. Jag tyckte också att det blev lite rangliga och tunna väggar trots isolering. För att råda bot på problemet har jag skruvat upp odbskivor först och sedan gips på detta. Det ger en helt annan stabilitet och tyngd till väggen.
Här kan du se hur det ser ut http://byggaombloggen.com/2014/03/11/tystnad-tagning/

OSB + gips är vad TS inte blir nöjd med...

mitt fel, läste lite slarvigt…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.