Hej!

Jag har ett hus byggt 1964 i Stockholm. Ett auktoriserat asbestsaneringsföretag har tagit bort kakel, fix, fog, mattlim och matta i tvättstugan. Analys visade asbest i kakelfogen ovanpå pågjutningen.

Under pågjutningen finns ett svart lager som ser ut som tjärmassa eller tjärpapp, direkt mot betongplattan. Det är alltså inte svartlimmet under kaklet, utan ett separat lager längst ner. När saneringsföretaget tog bort de övre lagren lämnade de detta lager exponerat utan att ta prov och utan att informera mig om eventuell asbestrisk.

Jag undrar:
  • Hur vanligt är det att tjärmassa eller tjärpapp från den tiden innehåller asbest i bostadshus?
  • Har ni sett asbest i liknande konstruktioner?
  • Är saneringsföretaget skyldiga att ta prov när de exponerar lagret?
  • Om de misstänker asbest, måste de informera mig?
  • Har de ansvar att sanera detta lager eller ingår det inte automatiskt?
Jag bifogar bild på det aktuella lagret. Alla erfarenheter, tekniska förklaringar och juridiska synpunkter uppskattas.

• Exponerad del av svart lager, troligtvis tjärmassa eller tjärpapp, på en betongplatta i en tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bry dig inte om asbest det är asfalt som användes som fuktskygg det man idag kallar för tätskikt, det finns i alla badrum från 50-60 talet.
Asbest är inte farligt! Det är bara vid höga koncentrationer som tillverkningen samt om man slipar eller river i tort tillstånd.
Varning! Åk inte tunnelbanan i Stockholm den är full av asbest fiber från bromsbelägg.

AI. Asbest förbjöds i bromsbelägg för fordon, inklusive tunnelbanevagnar, i Sverige år 1982. Detta förbud omfattade även andra typer av friktionsbelägg som kopplingsbelägg!
Men dammet är kvar!
Det är ett under att Stockholmarna lever.
😂😪🤔

Tack för ditt svar !
Min fråga är om dessa material innehåller asbest. Jag orkar inte ta fler prover. Jag har redan anlitat ett saneringsföretag, men de har inte gjort sitt fulla arbete och tagit endast bort det yttre lagret med påvisad asbest.

Nu är det kvar asfalt i tvättstugan under pågjutningen som de har exponerat, och tjärpapp under pågjutningen i badrummet. Brukar dessa material innehålla asbest enligt er erfarenhet?

Måste jag vidta försiktighetsåtgärder när jag renoverar och bilar bort all pågjutning ner till bottenplattan, eller är det onödigt? Det är det som var min fråga.

Ingen kommer kunna svara på om just ditt golv innehåller asbest, använd lämplig skyddsutrustning.

Nej, det svarta materialet innehåller sannolikt inte asbest. Däremot innehåller det sannolikt stenkolstjära, med tanke på byggåret.

Vid all rivningsarbeten bör man ha en vattenslang med fin dusch som fuktar det man river för att eliminera damm? Det hindrar att hela huset/lägenheten bli nerdammad.

Stefan N Stefan N skrev:
Ingen kommer kunna svara på om just ditt golv innehåller asbest, använd lämplig skyddsutrustning.
Saneringsföretaget hade bland annat HEPA-filterdammsugare och luftrenare. Måste jag själv använda samma utrustning nu? Jag förstår inte varför de inte kunde ta bort det redan när de var här från början 🙃🙃🙃🙃🙃🙃

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.