Stannade till hos en släkting till hustrun som köpt nytt hus norr om stan, kikade runt lite och det är alltid spännande med renoveringsobjekt.
Men, såg att det "droppade" från boxen med huvudsäkringarna som matar huset! :eek: När man öppnar luckan är det uppenbart att det ligger klibb kvar i hela rasket, blir som spindelväv ut till luckan. Helt klart tjära eller liknande.
Inkommande är väl en sån gammal tjärledning (!?) då kåken byggdes -57, matningen är ingjuten i plattan.
En elfirma skall byta till NormCentral med JFB inom 2 veckor så det kanske är läge att ta detta med el-levarantören om det utgör ett problem.
Vad tror ni?
Men, såg att det "droppade" från boxen med huvudsäkringarna som matar huset! :eek: När man öppnar luckan är det uppenbart att det ligger klibb kvar i hela rasket, blir som spindelväv ut till luckan. Helt klart tjära eller liknande.
Inkommande är väl en sån gammal tjärledning (!?) då kåken byggdes -57, matningen är ingjuten i plattan.
En elfirma skall byta till NormCentral med JFB inom 2 veckor så det kanske är läge att ta detta med el-levarantören om det utgör ett problem.
Vad tror ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inget problem med det, om kabeln inte rörs håller det i evigheter, isoleringen oljan kring pappret i kabeln flyter ut i lådan pga höjdskillnader som ger lite tryck. Muffen med det svarta becket blev inte helt perfekt engång i tiden och läcker lite, inget ovanligt. Mycket rejäla grejer med bly, olja, papp, stålband, jutegarn, asfalt mm. 
Produkter som diskuteras: "stålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Mest troligt gammalt klet men kolla bakom skivan så ser du så massan är fast i hela lådan, är den mjuk/tunn kan det vara tecken på varmgång. Om man ska ta bort den är alternativet att sätta ett fasadskåp på utsidan vilket kommer kosta en hel del, massan är viktig för kabeln.
Massan är ganska mjuk, iaf det som når luckan. Huset är i stort sett tomt. Ett fåtal taklampor, pannan samt kyl+frys.Slugge skrev:
Avsäkrat 3x20Amp så det är inte varmgång i vart fall. Massan som runnit nedför matningskablen var däremot ganska fast och hård.
Då räknar jag med att allt är in ordning men att det inte skadar att hålla ett öga på det hela! Elektrikern får kika även han när dom dyker upp gissar jag...
Det som syns vid luckan är bara isolerande olja som finns i kabeln och läcker lite genom den svarta massan som ska täta i muffen under. Den oljan kryper rejält och täcker snart en yta om den kommer ut så det ser helt ok ut. Elektrikern kan ju kolla också som sagt men den delen ligger på nätsidan och är deras ansvar.
Det Slugge nämner om PEN-plinten är viktigt, se till att få den "byglad" om den är av delbara typen, och kabelbyte från lådan om det behövs är ju lämpligt också.
Det Slugge nämner om PEN-plinten är viktigt, se till att få den "byglad" om den är av delbara typen, och kabelbyte från lådan om det behövs är ju lämpligt också.
Redigerat:
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Jag vet med mig om att ska man röra försäkringslådan och evt kablar in i huset och fram till mätarblocket så tror jag att alla nätägare vill ha bort dessa så då är det bara upp med ett fasadmätarskåp på huset. Allt mellan fasadmätarskåpet och din central får du dock bekosta själv (din anläggning). Men allt i gatan/trädgården och fram till det nya fasadmätarskåpet brukar normalt nätägaren stå för.
1. De vill ha bort försäkringslådorna då det förekommer en felkälla men även att folk avleder ström före mätaren.
2. De vill dessutom lättare kunna komma åt sin elmätare för att kunna göra stickprov och ha ett mer uppdaterat och servisvänligt nät. Ett helvete att passa tider och jaga nycklar om de behöver komma åt mätaren av någon anledning.
ang varmgång så behöver det inte vara många A eller ens mA för det. Det kan räcka med ett par lampor och en dålig kontakt så det blir varmt och sen är det hela i rullning. En bra idee att "söka" efter varmgång i ledningar är just med värmekamera. Ju mer last man har på är givetvis bättre. Jag vet att nätbolagen ständigt besiktigar sitt nät och gör stickprov för att just hitta dåliga anslutningar innan det börjar att kosta mer pengar. Sen ska vi inte skrämma slag på dig. Det är inte så vanligt att det förekommer men det kan vara en bra idé att göra en översyn på sin anläggning.
1. De vill ha bort försäkringslådorna då det förekommer en felkälla men även att folk avleder ström före mätaren.
2. De vill dessutom lättare kunna komma åt sin elmätare för att kunna göra stickprov och ha ett mer uppdaterat och servisvänligt nät. Ett helvete att passa tider och jaga nycklar om de behöver komma åt mätaren av någon anledning.
ang varmgång så behöver det inte vara många A eller ens mA för det. Det kan räcka med ett par lampor och en dålig kontakt så det blir varmt och sen är det hela i rullning. En bra idee att "söka" efter varmgång i ledningar är just med värmekamera. Ju mer last man har på är givetvis bättre. Jag vet att nätbolagen ständigt besiktigar sitt nät och gör stickprov för att just hitta dåliga anslutningar innan det börjar att kosta mer pengar. Sen ska vi inte skrämma slag på dig. Det är inte så vanligt att det förekommer men det kan vara en bra idé att göra en översyn på sin anläggning.
Redigerat:
Japp, samma som jag har - http://www.byggahus.se/forum/el/5314-det-droppar-om-min-elcentral.html#post160473
Det är rätt kletigt, mycket värre än på din bild. Mitt hus är iofs från 38, så det har väl rätt att vara lite "värre"
Någon gång kommer jag nog att försöka byta detta, eftersom det känns lite sådär. Men har det funkat hittills, så...
Det är rätt kletigt, mycket värre än på din bild. Mitt hus är iofs från 38, så det har väl rätt att vara lite "värre"
Någon gång kommer jag nog att försöka byta detta, eftersom det känns lite sådär. Men har det funkat hittills, så...
Jag skulle inte spara något av detta...be nätägaren byta sin del och passa på att byta in till centralen samtidigt....inte många som använder en -57 bil som bruksbil....
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Sitter det försäkringslåda så tror jag de kommer så fort de har tid.stake skrev:
Dock som jag skrev tidigare så ska dessa försäkringslådor eller servisen bytas så är det ett fasadmätarskåp som ska upp på kåken. Sen blir man ju givetvis av med sin mätartavla i källaren vilket kan vara skönt.
Jag var på ett jobb. De renoverade och ville flytta mätarblocket då det satt dumt till i hallen. (2 fam hus) så en tavla skulle bort iaf. Men så fort de fick nys om detta så var det bara smäcka upp ett fasadmätarskåp och fixa fram matning till centralen som iofs byttes och byggdes om i samband med hel renovering. Vi hade lite flyt med att skåpet i gatan bara stod 10m från där fasadmätarskåpet skruvades upp.
Jag skulle säga att de flesta hellre byter något innan det går sönder eller vill förnya nätet. Har de då ett bra tillfälle så gör det ju bara till ett bra tillfälle. Sen att de må vänta in i det sista vet vi ju alla att det bara är pengar som styr. Det finns säkert hundratusen tals försäkringslådor mm de vill ha bort.
Skulle bli dyrt att göra det på en sommar.
Men varför tror ni att de fick ett ryck att gräva ner typ alla luftledningar istället? Nu är detta en mer utsatt punkt i elnätet men jag tror att det någon gång kommer att ske en raid att de ska förnya nätet lite.
Se bara på byte till fjärravlästa elmätare. De har ju hittat massa fel i nätet och sparat pengar på att hitta olagliga strömavledningar.Sen behöver de inte häller ha folkt ute som springer och läser av mätarna lite då och då som sen ska föras in i ett system. Detta görs ju idag helt digitalt.
Iaf sitter mätarblock och försäkringslåda på ett dåligt ställe hade jag inte tvekat en sekund på att flytta detta.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden