Har i en hall om 4,5 kvm med nuvarande plastgolvmatta tänkt att lägga klinkers. Eftersom jag aldrig gjort detta förut så tänkte jag leja hjälp för själva läggningen för ett bra resultat. Kontaktade en hantverkare som vi använt förut för att slipa ett parkettgolv till rimligt pris och bra resultat. De ville komma och titta på utrymmet innan de gav någon offert.

Vid besöket så upptäckte de att det finns ett lager (tunnt, någon mm kanske) med tjära under mattan, som man enligt dem måste slipa bort med en slipmaskin med diamantklinga. Annars finns det risk att klinkersen släpper efter något halvår, menar de. Offerten blev på 8500:- EXKL klinkerplattorna! Detta för ett utrymme på 4,5 kvm.

Är det någon som har erfarenhet av detta lager med tjära som tydligen ofta finns under plastmattor i hus från 50-talet eller tidigare? Har ni lagt klinker på liknande grund med bra resultat?

Tror ni man själv kan få bort tjäran? Det är ett mycket tunnt lager och ganska hårt, dessutom är det uppblandat med mattlim (?), se bild.

• tjara.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det måste mycket riktigt bort. Fast jag tror inte det är tjära, snarare asfalt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.