120 890 läst ·
1 143 svar
121k läst
1,1k svar
Tjänstledighet vid husbygge utan att tappa förskoleplats
Rot och Rut som gissningsvis leder till ökade skatteintäkter och folk i arbete än utan?C Cerb skrev:Frågan är vart gränsen går.
ska man ha rätt till 1 sjukvårdsbesök/år och sedan får man pröjsa själv?
Om det bara handlar om att minska skattetrycket så är det bättre att slopa alla ”lyxbidrag”, som rot, rut, grönt osv. Vill man då renovera så får man lära sig att göra det själv eller faktiskt betala för det ur egen ficka. Att få bidrag för att lägga 300K på solceller istället för 360K, är bara löjligt.
Att slippa ge pengar till staten är inte ett bidrag.
Avdrag, bidrag, i detta fallet mindre betydelse.H hellem skrev:
Rut, jo kanske.
Rot däremot har jag svårt att se att det leder till mer folk i arbete.
Väljer man att lägga stora pengar på renoveringar så tror jag inte att de sista kronorna förändrar viljan att genomföra. Sedan vet ju även företag om detta och har således bara justerat upp priset för att det ändå ser billigare ut på sista raden.
Fast då pratar vi nog inte om skatter längre utan om avgifter? Jag tänker att det blir lite svårt att genomföra om bara föräldrar betalar full kostnad för skola/förskola så borde sjuka betalar full avgift för sjukvård, sjukskrivna betalar full avgift för sjukpenning, äldre betalar full avgift för äldreomsorg o s v.C Cerb skrev:
/Krille
Precis min poäng. Finns ingen anledning att klaga på att skatt går till tjänster man själv inte nyttjar eftersom de tjänster man faktiskt nyttjar skulle inte finnas om man inte solidariskt betalade för alltihop.K Krille4 skrev:Fast då pratar vi nog inte om skatter längre utan om avgifter? Jag tänker att det blir lite svårt att genomföra om bara föräldrar betalar full kostnad för skola/förskola så borde sjuka betalar full avgift för sjukvård, sjukskrivna betalar full avgift för sjukpenning, äldre betalar full avgift för äldreomsorg o s v.
/Krille
Om maxtaxan togs bort skulle det ändå krävas en hushållsinkomst på 5 000 000 kr/år och barn för att faktiskt betala kostnaden via avgiften. Så även om maxtaxan togs bort skulle det vara väldigt få som faktiskt betalade fullt ut kostnaden för förskoleplatser.Lill72 skrev:
/Krille
Det är mer som en gemensam avbetalningsplan nu.K Krille4 skrev:
Tycker inte att det måste följa att sjukvården skulle betalas ut egen ficka bara för att barnvård skulle ha en sådan möjlighet.
Att priserna skenar har väl mer att göra att det nu är så satans dåligt upphandlat. Skulle vi medborgare få betala allt själv. Dvs noll i skatt. Så skulle intresset ligga på oss att faktiskt betala vad det kostar och inte vad en kommunalpolitiker räknat fram vad det bör kosta.K Krille4 skrev:
Man skulle kunna göra det till en flex att vaska budgetpengar genom att alltid hämta 30 minuter för tidigt. Vaska dagistid.A atomlab skrev:
H hellem skrev:
Det jag menar är att vi alla bidrar till gemensam barnvård för upp till t.ex 40h per vecka för alla. Allt därutöver för man betala för själv eller söka bidrag för.C Cerb skrev:
På vilket sätt blir det valbart att bidra då?
Vad är poängen med gränsen?H hellem skrev:
Delar av vården betalar man redan med avgift.
Ska det vara samma med sjukvård.
Max X besök/år, för annars är du där onödigt ofta och bör betala själv, alt. bevisa att du bör få bidrag?
Eller max X antal timmar publik service per vecka, och vill du se/hör mer än så så får du betala en högre avgift?
Jag pratar just nu enbart om förskola. Olika samhällstjänster har väl olika förutsättningar. Allt kan inte vara samma. Man skulle till exempel slippa 1000 inläggstrådar här. Och förmodligen tusentals handläggningstimmar för att avgöra vem som har rätt till hur mycket dagis osv. Enklare är ofta bättre.C Cerb skrev:Vad är poängen med gränsen?
Delar av vården betalar man redan med avgift.
Ska det vara samma med sjukvård.
Max X besök/år, för annars är du där onödigt ofta och bör betala själv, alt. bevisa att du bör få bidrag?
Eller max X antal timmar publik service per vecka, och vill du se/hör mer än så så får du betala en högre avgift?