T
hoffret hoffret skrev:
Jag var tjänstledig i 8 månader när vi byggde huset, barnen på förskolan…. Huset klart nu och barnen är kvar på förskolan..

Med det sagt, sköt det lite snyggt, prata inte för högt om att du är tjänstledig, lämna som vanligt och låtsas som ingenting! Be om ursäkt istället för tillåtelse ifall det skulle uppdaga sig
Fy fan vilket svin...

• Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
Och somliga påstår Sverige inte är ett land fullt med extremister

• Gilla
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
Vill du bara ha kvar platsen går det utmärkt att fortsätta betala för platsen, och sedan hålla barnet hemma ;)

Vi har gjort så under längre perioder av föräldraledighet, för att inte barnen ska behöva komma till en annan förskola när föräldraledigheten är slut.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
De flesta barn går 7-16 och de är varken arga eller ledsna.

Off topic: Sen som ideellt arbetande inom idrott så ser jag ju tydligt att det Svenska föreningslivet håller på att gå hel åt helvete. Det beror helt på föräldrar med inställningen "skicka barnen på fotboll".
När jag började idrotta för 30 år sedan var det alltid minst lika många föräldrar som barn på träningen och alla engagerade sig på ett eller annat vis. När vi åkte på tävlingar fick vi boka dubbla bussar varav en bara för att få med oss föräldrarna. Nu ser man mer idrotten som en förvaringsplats för sina barn när föräldrarna har egentid. Att locka barn till idrotten är inga problem, värre är det med att få ihop ledare och andra funktionärer.
Kan också hålla med om att många föreningar kommer få det svårt. Dock inte på grund av föräldrar utan på grund av de ideella i föreningens syn på föreningsarbete. Har själv varit aktiv i förening där jag var med som liten. Efter jag blev vuxen var jag ideell i samma förening (samt distrikt/riksnivå) helt ideellt. Det var i dessa föreningar absolut inte föräldrar som utförde det ideella arbetet utan gamla medlemmar, ungdomar och barnen själva. Ideella och funktionärer betalade ofta själva för att åka med på läger och annat.

Numera, i framförallt idrottsföreningar jag är i kontakt med, är det snarare så att tränare ska i princip bara leda träningen. Föräldrar förväntas göra allt annat, plocka fram material till träningarna, städa osv osv. Barnen själva ska förstås inte lägga någon tid på att plocka undan efter sig... Tränarna ska i en del fall även ha betalt och ha gratis föreningskläder mm som barnens (föräldrarnas) försäljningar ska vara med och betala.

Nä, återgå till att föreningen driver föreningsverksamhet för och av de som är medlemmar. Föräldrar (eller annan släkt) till medlemmar ska inte avkrävas aktiviteter. De barn som är med i föreningen betalar staten och andra aktörer bidrag för dessutom. Låt de föräldrar som inte har något annat intresse än att curla barnen vara medlemmar i föreningen.

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
F
F frasen_36 skrev:
Ok ni kanske har flummigare regler på Samhall, det känner jag inte till.
Jag jobbar inte på Samhall… tror jag.

Men jag har helt klart för mig att det var klarlagt med önskvärd tydlighet i nån annan tråd att du gjorde det, eller om det var att du arbetstränade där :thinking:. Minns jag fel så ber jag om ursäkt.

B Bopåzoo skrev:
Alltså du blir sur i forum utan att äns veta hela historien. Kommer idiellt ställa upp på både fotboll/ridning och scouterna. Jag är den där "perfekta" mamman alla stör sig på :crysmile: det är ju mina intressen barnen får bara snällt hänga med. Man måste ha rätt inställning när man skaffar barn vet du. Egen tid är nått man säger upp för många år framöver så fort man får plus på stickan. Och känner man inte så då är det bara onödigt att skaffa barn. (y)
Det var bara dina ordval "skicka barnen på fotboll" som jag reagerade över. Det behöver ju inte vara sanningen hos er man för väldigt många är det faktiskt så man resonerar.
För övrigt helt rätt av dig att välja intresse och låta barnen hänga med. Barn i den åldern vet inte själva vad de vill och man får inte dalta för mycket av dem. Jag blev tvingad till min idrott för 30 år sedan och jag håller fortfarande igång flera gånger i veckan och tycker att det är det bästa som finns

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
Och för övrigt. Jo dom allra flesta barn som går 7-16 är arga och ledsna när dom kommer hem. Finns massor med information och studier om detta online.
Jag är inte så intresserad av att läsa sånna studier. Det räcker med att jag går tillbaka till min egen uppväxt på 80-talet i en mindre ort i mellersta norrland. Där jobbade alla föräldrar heltid och vi var på dagis, skola, fritids kl 7-16, minst. Vi hade alla det jättebra där och var väldigt glada när vi kom hem.
Det var också en generation där alla barn fick "gilla läget" och inte var så curlade

• Gilla
moonsire och 3 till
  • Laddar…
L lilla frugan skrev:
Nej i vanliga fall är det inget problem, men om det blir en akut situation så behöver de få tag i dig och om du inte svarar så har du anmält en arbetsplats där du inte finns längre. Det ser jag som ett stort problem
Nu var det >10 år sen något av mina barn gick på förskolan, men även om jag formellt hade lämnat namnet på arbetsgivaren så var det ju mitt mobilnummer som gällde (eller partnerns om mitt inte gick att nå)

Sen kanske förskolan hade kunna googla på arbetsgivaren och fått tag på receptionisten ( i ngt av fallen) och i det andra fanns inget sådant nummer, men i så fall hade dom i sin tur hänvisat till mobilen (man är ju dessutom troligen fortfarande anställd även om man har semester/är TL)
Och nuförtiden är det ju inte säkert att man är på plats utan kanske snarare jobbar hemifrån så att få t?

Om vi undantar den moraliska aspekten så får man kanske ha lite fingertoppskänsla: Man kanske kan säga att man det närmaste året kommer jobba med att bygga hur (bolagsform=jobbar åp det nya bolaget/TL = jobbar kvar) OM det är relevant information. Eller bara köra på, och om det av någon anledning kommer upp att man bygger hus som tjänstledig och det skulle vara ett problem, så får man lösa det då.

Redigerat:
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Kan också hålla med om att många föreningar kommer få det svårt. Dock inte på grund av föräldrar utan på grund av de ideella i föreningens syn på föreningsarbete. Har själv varit aktiv i förening där jag var med som liten. Efter jag blev vuxen var jag ideell i samma förening (samt distrikt/riksnivå) helt ideellt. Det var i dessa föreningar absolut inte föräldrar som utförde det ideella arbetet utan gamla medlemmar, ungdomar och barnen själva. Ideella och funktionärer betalade ofta själva för att åka med på läger och annat.

Numera, i framförallt idrottsföreningar jag är i kontakt med, är det snarare så att tränare ska i princip bara leda träningen. Föräldrar förväntas göra allt annat, plocka fram material till träningarna, städa osv osv. Barnen själva ska förstås inte lägga någon tid på att plocka undan efter sig... Tränarna ska i en del fall även ha betalt och ha gratis föreningskläder mm som barnens (föräldrarnas) försäljningar ska vara med och betala.

Nä, återgå till att föreningen driver föreningsverksamhet för och av de som är medlemmar. Föräldrar (eller annan släkt) till medlemmar ska inte avkrävas aktiviteter. De barn som är med i föreningen betalar staten och andra aktörer bidrag för dessutom. Låt de föräldrar som inte har något annat intresse än att curla barnen vara medlemmar i föreningen.
Problemet vi ser är också att både aktiva idrottsutövare och derar föräldrar blir allt mindre benägna att se sig som medlemmar och vill delta/bidra till att göra föreningen till nånting bra. Ingen vi-känsla. Istället beter man sig bara som en kund men "Kunden har alltid rätt"-mentalitet. Det trissar upp förväntningarna på vad föreningen och ledarna ska kunna leverera och då kan man faktiskt förstå att ledarna börjar vilja ha betalt för sina insatser.
Istället för den där mysiga känslan att vi sitter i samma båt och drar föreningen framåt tillsammans så blir föreningen plötsligt likställd/jämförd med de fullt kommersiella alternativ/företag som finns.

Sorry TS och admin för Off topic. Känns som att detta kan vara ett egen tråd om föräldraskap

• Gilla
Coffey
  • Laddar…
F
F fsn skrev:
Jag jobbar inte på Samhall… tror jag.

Men jag har helt klart för mig att det var klarlagt med önskvärd tydlighet i nån annan tråd att du gjorde det, eller om det var att du arbetstränade där :thinking:. Minns jag fel så ber jag om ursäkt.
Det du har "helt klart för dig" är helt fel (som vanligt) - men ursäkten accepteras...

F
hoffret hoffret skrev:
Jag var tjänstledig i 8 månader när vi byggde huset, barnen på förskolan…. Huset klart nu och barnen är kvar på förskolan..

Med det sagt, sköt det lite snyggt, prata inte för högt om att du är tjänstledig, lämna som vanligt och låtsas som ingenting! Be om ursäkt istället för tillåtelse ifall det skulle uppdaga sig
Parasit.

• Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
Jag tror att TS har slutat läsa för länge sedan.

• Gilla
  • Haha
linneac och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Kan du visa statistiskt säkerställt underlag på det? Där jag bir finns det 3 kommunala högstadier och noll friskolor pga att vi har lägre skolpeng än alla jävla problemområde i kommunen så inga friskolor vill etablera sig här. Det är ingen insamling av telefoner och betygen ligger betydligt över kommunmedel, bland de högsta i kommunen. Det är ju jättekonstigt. Ännu konstigare är vad det har med en arbetsplats för vuxna att göra.
Det är exemplariskt och låter för bra för att vara sant men det är bara att gratulera att det inte behövs. Har eleverna disciplin att alltid vara fokuserade på sina studier och inte låter sig distraheras av telefonerna är det helt fantastiskt.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Skumpe
L lilla frugan skrev:
Som förskollärare måste jag fråga, var ringer förskolan om det händer något och ni måste hämta ert barn?

Jag personligen tycker det är bättre att vara ärlig och säga hur det ligger till, men om förskole chefen säger att så får man inte göra har jag ju inget att säga tyvärr.
Om du har en möjlighet att starta egen firma så löser det ju sig på det bästa sättet där man inte behöver smyga med något. Då behöver du inte oroa dig för när lillen berättar hur det går med husbygget heller ;)
De kan ju ringa hans mobiltelefon. Det är väl det nummer han sannolikt lämnat sen tidigare.

F
F fsn skrev:
var hade du dina barn då?
Vi byggde innan barnen naturligtvis. Det kallas planering.

• Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.