Yrkesheder och kundvärde

“Min rörläggare kan inte komma. En arbetskompis knuffade honom så illa, att han skadade ryggen” sa den byggare jag anlitade för att få ordning på det fuskbygge en skojarfirma lämnat efter sig. “Och vår vanlige rörläggare vi brukar ha, har brutit två revben, när han tog i inne i ett vaskskåp”, sa jag.
Rörläggare har tydligen ett hårt jobb. Är det därför de tar ca 600 kronor i timmen för sitt arbete? Som den firma byggaren i stället tvingades anlita. För att installera två toa-stolar, en bidé och koppla in en en gammal diskbänk i ett nytt kök.


Vad kan det kosta? Tja, det kan nog röra sig om uppåt 25 tusen, sa byggaren. Dyrt, men vi kan ju inte vänta på att våra vanliga rörläggare blir arbetsföra.


“Vi kan nog hitta en bidé, som passar till toa-stolen” sa chefen för rörläggningsfirman. Bra, det är ju trevligt med samma stil på porslinen. Och den här gamla köksbänken från 40-talet verkar ha bättre rostfritt stål än de man köper idag. “Oja, visst är det så. Hade vi skrotat den, hade vi fått mycket pengar för den till vår kaffekassa”, sa rörmokaren.


Räkningen kom. Fast inte på 25 tusen. Den löd på nästan 72 tusen.


Vad i hela friden - hur kan en erfaren byggares uppfattning om kostnaden utan vidare bli tre gånger så hög?


Vid möte om fakturan med rörläggningsfirman får vi höra, att, ja, bidén var ju dyr, men den skulle ju likna toa-stolen. Och köksbänken med tvärställda hoar, det var en massa extrajobb med den. Gamla kopplingar. Djup på hoar, som man inte har idag. Anpassning av bänkskåpen. Många extratimmar. Många extraprylar....


Och - visst, när rörläggaren gått, låg det kvar en ny, men tillbucklad plåtklädd hylla, som inte fått plats under den gamla diskbänken. Och rören mellan ho och diskmaskin och avlopp i skåpet såg märkligt krångliga ut. Och vattenlåset - hade man satt in en rörslinga i stället...Och hustrun, ledsen och arg: så skall inte ett splitternytt vaskskåp se ut ! Och det luktar avlopp !


Men det funkade, ju. Rörläggaren tyckte han hade gjort ett bra jobb. Fått ihop det. Och det var ju tätt.
Fast - inte hade han, eller någon från hans firma antytt, att den bidé man skaffade fram för att likna toa-stolen var ca tre gånger så dyr, som en vanligare bidé. Och inte hade någon sagt något om, att den här gamla diskbänken kommer att bli dyr att installera. Den innebär extrajobb, extrarör och att det nya bänkskåpet och dess hyllor inte fungerar som avsett med sin rör-röra. Innan man gjorde jobbet ....


Vid det samtal med byggaren som utspann sig efter mötet, var vi rörande överens om, att ingen av våra vanligtvis anlitade rörläggare skulle hålla inne med sådant. Detta, att informera kunden utifrån sin erfarenhet och uppfattning. Att klargöra, att den här bidén som är mest lik din toastol, kostar tre gånger så mycket som en vanlig. Att den här diskbänken är säkert bra, men måtten är annorlunda, och jobbet med att koppla in den kommer att ta många timmar extra, och mycket extraprylar, och så måste man ta bort den här hyllan i skåpet, så det blir inte så funktionellt längre. Ni skall kanske överväga att sätta in en modern diskbänk i stället.


Nä - något sådant antydde inte den här rörläggaren, eller hans rörläggningsfirma. Så, utan att informera kunden om sådant, gör man jobbet. Men mycket, mycket dyrare än vad det kunde vara. 72 tusen i stället för 25?


Att betala bra för bra tjänster är ok. Men, att betala dyrt för otjänster ? Nej - sådant kan inte accepteras. Även om rörläggare är en exklusiv skara, bör de ha en känsla för anständighet, service, och för sitt rykte på marknaden - och inte minst, känna till Konsumenttjänstlagen.


Krister Pettersson
Kontrollansvarig (PBL)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vad skall diskuteras?
 
hantverkare1 skrev:
Vad skall diskuteras?
Om det inte skulle finnas något att diskutera med anledning av det omtalade fallet, är detta oroväckande. Och bekräftande - hantverkare har ingen känsla för kundvärde, hur identifiera det, hur diskutera det, hur hantera det formella, vad konsumenttjänstlagen faktiskt säger om hantverkarens plikt att informera kunden om lösningar som inte är i dennes bästa intresse ....
 
Krister Pettersson skrev:
Om det inte skulle finnas något att diskutera med anledning av det omtalade fallet, är detta oroväckande. Och bekräftande - hantverkare har ingen känsla för kundvärde, hur identifiera det, hur diskutera det, hur hantera det formella, vad konsumenttjänstlagen faktiskt säger om hantverkarens plikt att informera kunden om lösningar som inte är i dennes bästa intresse ....
Jag tyckte mer ditt inlägg liknade en insändare i valfri lokaltidning
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
Hur ser du på ditt eget ansvar som kontrollansvarig?
 
hantverkare1 skrev:
Jag tyckte mer ditt inlägg liknade en insändare i valfri lokaltidning
Håller med. Men visst är det märkligt att inte prata med kunden när det blir så pass mycket dyrare.
 
Ja jag måste nog hålla med hantverkare 1 vad skall diskuteras?
När man läser inlägget så visst det låter helt vansinnigt och till vissa dela inte ens trovärdigt, ang, sjukskrivna rörläggare
Men vi har dålig bakgrundsfakta tex. bilder, dom säger mer en tusen ord.
Men enkelt uttryckt bestrid fakturan och kräv exakt specifikation av material och tid, det har du rätt till eftersom det tydligen inte var fast pris på entreprenaden..
 
ekblom skrev:
Håller med. Men visst är det märkligt att inte prata med kunden när det blir så pass mycket dyrare.
Självklart är det ju åt helvete om man beräknar 25000 och fakturerar 70000.
 
Nu framgår det iofs. inte vad inkoppling av två toastolar etc. har för omfattning. Var det faktiskt bara att koppla in dem på redan dragna rör. Då borde toa stoal och bide kunna installeras på typ 1 timme plus restid och ställtid (bära in verktyg osv.) Så säg 4 timmar för att ta i lite.

Att byggaren då uppskattar 25 000, indikerar att det var lite mer arbete. Dvs. Jag antar att det handlar om total rördragning i badrummet, och kanske även i köket?

men här har vi en fördyring på 45 000, mot de uppskattade 25 000. Säg att biden kostade 10 000 mer (vilket låter helt vansinnigt). Då är det alltså 35000 för extra arbetet att installera diskbänken. Dvs. nästan 60 timmar.

Det är en helt orimlig summa. På den tiden skulle man ju i princip kunna få en ny bänk, handbankad från en plåtslagare (om plåtisen lägger jobbet på sin lärling).

En rörmokare som på allvar påstår att det tar 60 timmar att koppla in en diskbänk borde nog skaffa ett annat jobb.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.