Lite frågor om batterilager och stödtjänster som jag hoppas någon kan svara på?

- Kan man köpa enbart ett batteri med grönt avdrag utan solceller?
- Om jag köper det och får avdraget och sedan kopplar det som stödtjänst, får jag då ett hembesök där någon vill ha tillbaka gröna avdraget, eller hur fungerar det här i praktiken?
- Vad är det för ändringar som kommer ske i maj?
- Förstått att man inte kan kombinera vilket batteri som helst med vilken stödtjänsleverantör som helst, finns det någon kombination som är "bäst" idag = trolig bäst ROI?
- Skiljer styrningen mellan stödtjänster åt?
- Vad händer om jag idag väljer batteri X och stödtjänst Y, kan jag då om ex. ett annat stödtjänstbolag Z erbjuder en bättre ersättning efter 2 år helt enkelt byta? så det blir X + Z-kombo istället?
- Hur lång tid brukar avtalen vara på? Försämras de i takt med batteriets livslängd och minskad effekt?
- Någon typ av batteri som är mer säker än andra som man kan känna sig trygg med att installera i sin källaren?
- Påverkas mitt elbolag eller nätägare något av att jag kopplar batteriet till en stödtjänst?
- Kan jag komplettera med solceller vid senare tillfälle, eller bör man ta alltihopa samtidigt, varför isf?
- Finns det någon nackdel med att köpa största möjliga batteri som håller sig inom gränsen för grönt avdrag eller bör jag ta något som matchar husets förbrukning, varför i sådana fall? Vi använder ca 9500 kwh/år.

Tror det finns många andra som säkert också undrar ovan saker så hade varit super om kunskapen och erfarenheten kunde samlas (jag har i alla fall inte hittat någon samlad tråd. Moderator: flytta gärna om den ligger fel)

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
1. Utan solceller inget bidrag.
2. Inte sannolikt alls, men inte omöjligt.
3. Hur priserna sätts ändras, idag får alla sälja sin effekt till sitt anbudspris. I maj får alla samma pris enligt det högst godkända budet. Det som ligger över det får inget.
4. Det handlar mer om växelriktaren än batteriet. Men många växelriktare/batterier passar flera aggregatorer.
5. Ja.
6. I de flesta fall ja.
7. Vissa avtal är endast 1 vecka uppsägningstid.
8. Ja.
9. Du måste föranmäla installationen och få den godkänd av elnätsbolaget innan.
10. Vill du ha bidrag så bör du göra det samtidigt, annars spelar det ingen roll.
11. Inte om du bara ska sälja stödtjänster så nej. Det är inte lönsamt att använda batterier för husets skull.

• Gilla
4väggarochtak
  • Laddar…
4 4väggarochtak skrev:
- Om jag köper det och får avdraget och sedan kopplar det som stödtjänst, får jag då ett hembesök där någon vill ha tillbaka gröna avdraget, eller hur fungerar det här i praktiken?
Med tanke på att skatteverket bara för några dagar sedan gjorde en ny tolkning som explicit säger att du bara får använda batterierna för lagring till det enskilda hushållet, så skulle jag nog säga att risken inte är noll. Det lär ju inte vara så svårt att inventera vilka som fått utbetalning från populära stödtjänster och jämföra med utbetalda bidrag.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
H huggan skrev:
3. Hur priserna sätts ändras, idag får alla sälja sin effekt till sitt anbudspris. I maj får alla samma pris enligt det högst godkända budet. Det som ligger över det får inget.
4. Det handlar mer om växelriktaren än batteriet. Men många växelriktare/batterier passar flera aggregatorer.
5. Ja.
6. I de flesta fall ja.
7. Vissa avtal är endast 1 vecka uppsägningstid.
8. Ja.
11. Inte om du bara ska sälja stödtjänster så nej. Det är inte lönsamt att använda batterier för husets skull.
3. Efter maj, tror man då att ersättningen till konsumenten ändå kan skilja beroende på hur mycket aggregatorn behåller själv? I sådana fall borde det väl bli enklare att få en överblick av vilken som betalar bäst, så länge setup’en är den samma? Bör man avvakta till maj för att se hur det utvecklar sig, eller kan man ”lika gärna” lägga beställning på växelriktare+batteri idag och få det installerat i maj och därefter välja aggregator (beroende på kombination som stöds)?

Vilken typ av kombination av växelriktare och batteri ger bäst ersättning idag, eller hur kommer jag fram till det själv? Någon som gjort en överblick och kan dela?

Om jag förstått batteritekniken rätt är den vanligaste batteritypen LFP för hemmabatterier (den enda??). Vågar man installera det på eller t o m inuti villan, eller bör man göra det så långt bort som möjligt?

Sett att aggregatorerna ställer krav (checkwatt iaf) på temp-spannet för batteriet. Hur hanteras det här?

De aggregatorer jag känner till idag är följande, fyll gärna på fler samt kommentarer eller erfarenheter som kan vara bra att ta del av:
- Checkwatt
- Emaldo
- Varberg Energi (i lanseringsfasen)
- Tibber (kommande)

Spelar huvudsäkringen roll, jag har 25A? Bor i SE3.

Om batteriet är kopplat till balanseringstjänst, hur mycket kan jag nyttja det själv då?

K krfsm skrev:
Med tanke på att skatteverket bara för några dagar sedan gjorde en ny tolkning som explicit säger att du bara får använda batterierna för lagring till det enskilda hushållet, så skulle jag nog säga att risken inte är noll. Det lär ju inte vara så svårt att inventera vilka som fått utbetalning från populära stödtjänster och jämföra med utbetalda bidrag.
Ja, de ser ju vilka inkomster man har och om det kommer från en aggregator borde det ju vara enkelt för deras system att ge notis om man även fått grönt avdrag. I alla fall samma år som avdraget ges. Men vid någon tidpunkt borde ju batteriet/avdraget vara avskrivet och att man då får använda det till stödtjänst utan att de vill ha tillbaka avdraget?

om man spekulerar vad som skulle hända om de ”upptäcker det”, blir man enbart återbetalningsskyldig eller åtalad för ”bidragsfusk” eller något?

Jag har tittat lite mer på det här sedan senast, men jag blir inte riktigt klok på vilket stödtjänst-bolag som har bäst pris/ersättning. Någon som vet hur det ser ut? Rimligen borde väl det skilja genom att de dels "vinner" upphandlingen gentemot SvK men också hur många procent de själva behåller?

- Vilken stödtjänst-leverantör anser ni verkar vara "bäst"?
- Vilket batteri och frekvensriktare erbjuder bäst ersättning kontra pris i dagsläget?
- Vilket batteri och frekvensriktare skulle ni säga är mest framtidssäker och flexibel, om man ex. vill bygga på med extra moduler i framtiden eller byta stödtjänstleverantör?

Jag kollade på Ferroamp och Varbergs energi som precis lanserat ett samarbete kring stödtjänst, men dels är det oklart vad man kan förvänta sig i form av ersättning och från vilka delar man får den, men också att man då blir, vad jag förstår, låst till Varberg Energi.

Idag har jag Tibber, har de möjlighet att i framtiden när de lanserar sin egna lösning, bestämma att man inte kan ha ex. Checkwatt med dem, eller är de två helt separata saker som de inte kan påverka?

Bara jag som tycker det är lite av ett svart hål?

Räkna med att ersättningen kommer att störtdyka inom ett par år.

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Räkna med att ersättningen kommer att störtdyka inom ett par år.
Ja, möjligt, men om den är bra de första 2 åren och halvbra 3e så har det i princip betalat av sig och allt man får efter är ju ren vinst samtidigt som man har batteri, vilket jag ser som en fördel eftersom vi relativt ofta har strömavbrott men också för att kunna styra energifördelningen över dygnet. 15min-intervall ska väl införas så det kommer ju bara öka möjligheterna om man kan påverka effektuttaget vid olika tillfällen.

Men jag är inte helt säker på att den störtdyker, även om det är en explosionsartad ökning av både stora/små batterilager just nu, men förnyelsebar icke planerbar elproduktion ökar också kraftigt och kommer göra det de kommande åren, så behov av lagring kommer finnas.

Men har du någon input på mina frågeställningar i förra inlägget?

Jag sa inom ett par år, inte om ett par år. Det närmaste halvåret lär det nog vara bra ersättning. Men definitivt inte om två år.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Tjohoo!!
Skatteverket har reviderat sin ståndpunkt och erbjuder nu grönt avdrag även för smarta batterier som kan användas för fler ändamål än bara lagring av egenproducerad el. Enligt Skatterättsnämnden är batterier som används för olika syften än bara lagring av egenproducerad el berättigade till grönt avdrag.

Detta betyder också att villaägare som fått avslag på sina avdrag under 2023 eller 2024 kan begära omprövning av sina beslut. Skatteverket har idag publicerat ett nytt ställningstagande som bland annat lyder: "Skattereduktion kan medges för installation av system för lagring av egenproducerad elenergi (batterier) om systemet är kopplat till en anläggning för egenproduktion av förnybar el. För att skattereduktion ska kunna medges för installation av batteri krävs att de installerade batterierna helt eller delvis används för att lagra egenproducerad el. Att batterierna till viss del utnyttjas till stödtjänster eller elprisarbitrage påverkar inte rätten till skattereduktion

Läs mer på Skatteverkets hemsida läs mer här

• Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
4 4väggarochtak skrev:
Ja, möjligt, men om den är bra de första 2 åren och halvbra 3e så har det i princip betalat av sig och allt man får efter är ju ren vinst samtidigt som man har batteri, vilket jag ser som en fördel eftersom vi relativt ofta har strömavbrott men också för att kunna styra energifördelningen över dygnet. 15min-intervall ska väl införas så det kommer ju bara öka möjligheterna om man kan påverka effektuttaget vid olika tillfällen.

Men jag är inte helt säker på att den störtdyker, även om det är en explosionsartad ökning av både stora/små batterilager just nu, men förnyelsebar icke planerbar elproduktion ökar också kraftigt och kommer göra det de kommande åren, så behov av lagring kommer finnas.

Men har du någon input på mina frågeställningar i förra inlägget?
Men tänk på att om du ska ha ström när det är strömavbrott måste du ha utrustning för ö-drift med ett jordtag till huset. Det kanske kostar 20000kr extra.

Hur har det gått förresten, investerat i något ännu?
Själv tittar jag på en Emaldo power store AI då jag redan har solpaneler och en växelriktare.

D Daniel 109 skrev:
Jag sa inom ett par år, inte om ett par år. Det närmaste halvåret lär det nog vara bra ersättning. Men definitivt inte om två år.
Vad baserar du detta på? har du någon källa?

Sittställning
B burger skrev:
Men tänk på att om du ska ha ström när det är strömavbrott måste du ha utrustning för ö-drift med ett jordtag till huset. Det kanske kostar 20000kr extra.

Hur har det gått förresten, investerat i något ännu?
Själv tittar jag på en Emaldo power store AI då jag redan har solpaneler och en växelriktare.
Blev det en emaldo ?

Funderar själv på det

Sittställning Sittställning skrev:
Blev det en emaldo ?

Funderar själv på det
Jo jag har godkänt en offert, Men tyvärr är de nya batterierna (med högre kapacitet) försenade till december. =(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.