10 187 läst ·
26 svar
10k läst
26 svar
Tips vid MMA svetsning.
80A på tvåor är ganska o ta i så det bör inte vara några problem med att tända.
Att återtända pinnen ska det i princip bara vara att slå pinnen mot godset, rakt på så att säga. Ska man finlira kan man knäcka bort skyddsmaterialet med tummen innan man knackar till.
Möjliga felorsaker kan vara att du har svetsat och slaggkokat. Då byggs det upp skit på elektroden. Ett annat alternativ är lång ljusbåge så att elektroden har brunnit in långt. Då får man knäcka till hårt.
Sen om man klistrat fast pinnen flera gånger så kan man få något som ser ut som ett svart popcorn eller en klutt på ändan. Då får man fenomenet att pinnen sätter sig direkt.
Man kan testa att springa igång pinnen, dvs dra den så man får igång den.
Att återtända pinnen ska det i princip bara vara att slå pinnen mot godset, rakt på så att säga. Ska man finlira kan man knäcka bort skyddsmaterialet med tummen innan man knackar till.
Möjliga felorsaker kan vara att du har svetsat och slaggkokat. Då byggs det upp skit på elektroden. Ett annat alternativ är lång ljusbåge så att elektroden har brunnit in långt. Då får man knäcka till hårt.
Sen om man klistrat fast pinnen flera gånger så kan man få något som ser ut som ett svart popcorn eller en klutt på ändan. Då får man fenomenet att pinnen sätter sig direkt.
Dock svetsat med en parweld, så jag skulle bli förvånad om den lämnar inställt värde (min gissning är -10/15%) så 80 A låter inte alls orimligt..L Lutte skrev:80A på tvåor är ganska o ta i så det bör inte vara några problem med att tända.
Medlem
· Västra Östra
· 85 inlägg
OK 48.00 brukar fastna en del oavsett hur man gör... ska du svetsa nåt där hållfasthet inte är så viktigt kan du testa 43.32
Mer bra tips.
OM nu svetsen inte ger inställt värde vad händer om man bränner på för mycke ström. På en MIG/MAG är det ju ganska tydligt att tråden inte hinner med men med pinne är det ju "bara" att mata på mer. Jag försöker förstå rent tekniskt hur det funkar. Va för länge sedan jag hade lite svetspraktik och fick inte möjlighet att prova annat än gas den gången.
OM nu svetsen inte ger inställt värde vad händer om man bränner på för mycke ström. På en MIG/MAG är det ju ganska tydligt att tråden inte hinner med men med pinne är det ju "bara" att mata på mer. Jag försöker förstå rent tekniskt hur det funkar. Va för länge sedan jag hade lite svetspraktik och fick inte möjlighet att prova annat än gas den gången.
Det blir för varmt och kan bränna hål, pinnen blir för varm och det känns lite som att den "brinner upp" och man inte hinner med att mata..snuttjulle skrev:
Mer bra tips.
Rätt inställning på svetsen (och vanlig svets uppifrån) så behöver du i princip inte ens kolla när du svetsar pinne (om det inte är några särskilda krav på svetsen) utan om du bara har rätt vinkel på pinnen så är det bara att tända den och "låta den gå" den brinner upp i lagom takt med bara ett lätt tryck..
Låter som att jag va rätt ute då. Även om risken med att bränna hål i armeringsjärn är liten så känndes det inte som att det värmde förmycket och svetsen hamnade inte ovanpå. Har inga tankar om att svetsa något med krav utan mer kunna köra lite bonnsvets utan att det ser för bedrövligt ut.
Åter till frågan om förvaring av pinnar. Några ideer på hur man får dessa att hålla på ett bra sett för någon som tar fram svetsen 1 gång om året? Vad jag sett finns det inte i små förpackningar även om jag inte letat.
Åter till frågan om förvaring av pinnar. Några ideer på hur man får dessa att hålla på ett bra sett för någon som tar fram svetsen 1 gång om året? Vad jag sett finns det inte i små förpackningar även om jag inte letat.
Torrt och inte fuktigt (typ inomhus) är alldeles utmärkt!snuttjulle skrev:
Låter som att jag va rätt ute då. Även om risken med att bränna hål i armeringsjärn är liten så känndes det inte som att det värmde förmycket och svetsen hamnade inte ovanpå. Har inga tankar om att svetsa något med krav utan mer kunna köra lite bonnsvets utan att det ser för bedrövligt ut.
Låter rimligt med en diff på 10-15%. Vill minnas att min kempi 180 låg nå sådant då jag la upp licensen, var ju inte certade svetsar vi använde då.Violina skrev:
Men så länge inte pinnen glöder när man svetsar så är det bra.
Men ett gammalt ordspråk som hänga kör efter "när man tror man har nog med ström så ökar man lite till"
Menar du att de inte var validerade?L Lutte skrev:Låter rimligt med en diff på 10-15%. Vill minnas att min kempi 180 låg nå sådant då jag la upp licensen, var ju inte certade svetsar vi använde då.
Men så länge inte pinnen glöder när man svetsar så är det bra.
Men ett gammalt ordspråk som hänga kör efter "när man tror man har nog med ström så ökar man lite till"
En svetslicens är inte giltig om inte svetsen är validerad, och att svetsa med licens på en icke validerad maskin är att likställa med att svetsa utan licens..
(Om det var det du menade med certifierad?)
Angående för hög strömstyrka så brukar det bli slaggdiken vid kanterna på fogen då strömstyrkan är för hög. Man hinner inte mata och pendla så svetsfogen breds ut och får vidhäftning. Dessutom kan själva stickan bli rödglödande och börja krångla.
Precis,dom var/Är inte validerade men det var inget våran svetskontrollant från åf tyckte var märkvärdigt. Vi följde våran wps och kollade av strömmen med instrument.Violina skrev:
Men valideringen har väll bara betydelse vid 1090/3084?
Men vad vet jag, jag var bara svetsare och vet inte hur många licensjobb jag har gjort utan att ha en validerad svets.
I min mening är det en skrivbordsprodukt.
@heimlaga Ja givetvis, man kan ju inte köra hur varmt som helst, men oftast kör folk lite kallt. Därav ordspråket
OM man kollar av vad svetsen levererar för ström (och tråd/gas) är det i princip samma sak som att validera den, skillnaden är att man har dokument som bevisar detta när svetsen är validerad.. rent krasst kan man inte bevisa att man följt en wps med en icke validerad maskin om man inte har mätprotokoll för varje gång man använt den..L Lutte skrev:Precis,dom var/Är inte validerade men det var inget våran svetskontrollant från åf tyckte var märkvärdigt. Vi följde våran wps och kollade av strömmen med instrument.
Men valideringen har väll bara betydelse vid 1090/3084?
Men vad vet jag, jag var bara svetsare och vet inte hur många licensjobb jag har gjort utan att ha en validerad svets.
I min mening är det en skrivbordsprodukt.
@heimlaga Ja givetvis, man kan ju inte köra hur varmt som helst, men oftast kör folk lite kallt. Därav ordspråket
Klicka här för att svara