10 187 läst ·
26 svar
10k läst
26 svar
Tips vid MMA svetsning.
Sida 1 av 2
Fick möjlighet att prova på pinnsvets för första gången i helgen och fick till det ganska bra efter ett tag men vissa saker blev jag inte klok på. Och då det verkar finnas duktiga svetsare här inne men vill inte sno mer av den tråden börjar jag en ny som jag vill ska innehålla bara MMA tips mm.
Mina problem som jag inte lyckades bli av med efter några timmars svetsning av ca 40st bitar armering på ett fyrkants rör. Stor skillnad på hur lätt det är att tända från gång till gång. Vissa gånger bara flöt det på och nästa gång spelade det ingen roll hur jag slipade och borstade. Både vid ny pinne och när jag började om med en använd.
Ibland va det stört omöjligt att inte fastna gång på gång och även här såg jag ingen skillnad om det va ny pinne eller ej.
Körde med OK48.00 pinnar. Har inte i huvet på grovlek dock. Liten lätt inverter svets som funkade bra de flesta gånger i slutet på läroperioden förutom problemen ovan.
Hoppas på bra tips om vad jag gjort för fel.
Mina problem som jag inte lyckades bli av med efter några timmars svetsning av ca 40st bitar armering på ett fyrkants rör. Stor skillnad på hur lätt det är att tända från gång till gång. Vissa gånger bara flöt det på och nästa gång spelade det ingen roll hur jag slipade och borstade. Både vid ny pinne och när jag började om med en använd.
Ibland va det stört omöjligt att inte fastna gång på gång och även här såg jag ingen skillnad om det va ny pinne eller ej.
Körde med OK48.00 pinnar. Har inte i huvet på grovlek dock. Liten lätt inverter svets som funkade bra de flesta gånger i slutet på läroperioden förutom problemen ovan.
Hoppas på bra tips om vad jag gjort för fel.
Ingen aning om hot-start finns då det va lånat aggregat men inget biltema eller jula. Inte helt nytt paket men väl inplastat så borde inte varit fuktigt,
Jordklämman satt stil på samma ställe hela tiden så den borde haft lika bra eller dålig kontakt hela tiden. Rent borde det ju vara när jag efter misslyckad start slipade av lite men hade fortfarande samma problem.
Måste varit trötthet i samband med ovana som gjorde det så ojämt om ingen annan har några bättre ideer.
Jordklämman satt stil på samma ställe hela tiden så den borde haft lika bra eller dålig kontakt hela tiden. Rent borde det ju vara när jag efter misslyckad start slipade av lite men hade fortfarande samma problem.
Måste varit trötthet i samband med ovana som gjorde det så ojämt om ingen annan har några bättre ideer.
Bra tanke. Hur långt är max? Höll till aldrig länge än 1.2 meter från jordklämman och det va typ 20x20x2 mm fyrkant som jag svetsade mot.
Om vartannat. Började den att fastna fortsatte den. Va den svårtänd va det stört omöjligt utan att ta i och knacka hårt för att få igång den. Hade jag för dålig ström tro? Tyckte den värmde på bra och gick fint när den väl va tänd och kunde då tända om utan problem om jag inte han med och mata.
Knackade du av "glaseringen" på toppen av pinnen vid omstart?snuttjulle skrev:
Annars är det ganska vanligt om man inte förvärmer pinnarna att de kan bete sig lite lynnigt (särskilt de med små diametrar) när de ska tända och är kalla..
Spelat ingen jätteroll att paketet varit oöppnat om det varit felförvarat, fukt letar sig in i förpackningen ändå..
Knackade lite på en betongmur som stod på lagom avstånd då den inte tände alls men detta kändes inte som att det funkade varje gång. Vet att paketet inte kan vara mycket mer än 1 år gammalt och legat i väl försluten plastpåse i varmt föråd utan fukt.
Hur bör man som sällan svetsare förvara pinnar på lämpligaste sätt?
Hur bör man som sällan svetsare förvara pinnar på lämpligaste sätt?
Tackar så mycket för alla tips och svar jag fått. Va och kollade på svets och pinnar nu och jag kan ju inte svära på att strömratten inte rört på sig när jag ställde undan svetsen men strax över 80A och då jag körde med 2.0 pinnar som när man läser lite mer på kartongen står 55-80A så kanske jag körde för hög ström men då borde väll inte jag få svårt att tända utan tvärt om eller tänker jag helt fel?
En sådan här svets är det. https://svetscenter.se/product/parweld-xti-160-mma-inverter/
En sådan här svets är det. https://svetscenter.se/product/parweld-xti-160-mma-inverter/
Nej, jag kan också ligga "lite högt" på dessa pinnar, så det låter inte konstigt alls..snuttjulle skrev:
Tackar så mycket för alla tips och svar jag fått. Va och kollade på svets och pinnar nu och jag kan ju inte svära på att strömratten inte rört på sig när jag ställde undan svetsen men strax över 80A och då jag körde med 2.0 pinnar som när man läser lite mer på kartongen står 55-80A så kanske jag körde för hög ström men då borde väll inte jag få svårt att tända utan tvärt om eller tänker jag helt fel?
Men som sagt, jag upplever också dessa tunna pinnar som lynniga, så jag har tyvärr inga bättre råd att ge dig
Tackar igen för dina goda råd och tankar.