Hej på er!
Dräneringen är gjord och jag börjar bli sugen på att grilla hela semstern... Och vad behöver man då? Jo! En uteplats!

Jag tänker att man sätter en bärlina i betonghålstenen under teglet, och sedan ställer ett bjälklag ovanpå den. Då får jag några centimeter ned till trallen när man kliver ut genom dörren.
Uteplatsen blir 7*3.3m.
Alla spann mellan plintarna jag kommer gjuta är under 180cm och alla bärande reglar är 45*195.
Trallen jag ritat in är 28*145.
De stående ribborna är 28*45.
Jag planerar en fris två brädor bred som delar uteplatsen i två, så man slipper skarva någon trallbräda.

Planerar en trappa i ena hörnet med fem steg, men det har jag inte orkat rita in än. Tänker även dra in några eluttag samt vattenkran någonstans, vet dock inte vart än. Små spaljerade träd och fruktbuskar som kommer gro upp längs med panelen.
Tankar?
Klent? Overkill? Tankefel och fullständig pannkaka?

• 3D-modell av en uteplatskonstruktion med bärlinor, bjälklag och spaljéer, sedd från sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en planerad uteplats med bjälklag, bärlinor och paneler, visad från sidan.
    Skapa konto
  • Tegelhus med nygrävd mark för planerad uteplats, vinterlandskap i bakgrunden. Fokuserar på husets yttre och området för konstruktion.
    Skapa konto
K
Varför fösta altanen i huset? Går utmärkt att enbart ha den förankrad i marken, och dess egentyngd kommer göra att den inte rör sig

K kniv skrev:
Varför fösta altanen i huset? Går utmärkt att enbart ha den förankrad i marken, och dess egentyngd kommer göra att den inte rör sig
Dels för att den ska vara så stabil som möjligt, dels för att slippa gräva fler plint. Men absolut, det är något jag funderat över.

K
Går ju att ställa på marksten också. Byggs den rätt kommer det inte vara några som helst problem med stabiliteten utan att vara fäst i huset

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.