Hej!

Jag och min sambo ska ge oss på att bygga en pergola till sommaren, vi har tittat runt lite och tänker ta lite inspiration från en tidigare tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/pergola-dimensionering.373379/

Nu är det så att vi inte är speciellt erfarna snickare/byggare, men vi tycker det är roligt att hålla på.
Vi ska ha dimensionerna 350x340 hade vi tänkt. Men jag tycker vi redan har stött på patrull när vi har en stupränna som går ner i hörnet på huset. Hur skulle man kunna göra en smart lösning där?
Vi står också utan (bra) el-verktyg, men jag tänker att det här bygget med kommer vi undan med en skruvdragare och cirkelsåg.

Så vi söker lite tips och trix helt enkelt, dimensioner på virke, vad ska vi tänka på, vad ska vi akta oss för. Klarar vi oss med skruvdragare och cirkelsåg?

Tänker hålla tråden uppdaterad allt eftersom projektet drar igång
 
  • Träaltan framför ett hus med mått för planerad pergola, 350x340 cm, samt en rödmarkerad stupränna vid husets hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ha nöjt mig med ca 320 i bredd och avslutat pergolan innan stupröret.

Ja. Ni klarar er långt på enkla verktyg.
En snabbvinkel är ett trevlig och billigt verktyg/hjälpmedel. Kan användas både till att rita ut vinklar och som anhåll till cirkelsågen. Vattenpass kan ni också behöva.
Är det rejäla dimensioner ni ska skruva i så kan det bli lite tungt förr en enkel billig skruvdragare.
I så fall kan ni behöva en slagskruvdragare.
 
T
Min uppfattning är att ni måste bestämma er för om det är viktigare att pergolan går nära huset i överkant eller att den utnyttjar hela bredden och sätta stolpen vid stupröret bredvid eller utanför det.

Sen är det som justusandersson skrev i tråden ni refererar till; det är lätt att underdimensionera virket. Inte för att det inte håller utan för utseendet. Med för klent virke så ser det gärna ut som "tandpetare" :)

När vi byggde vår pergola så skruvade jag hop två 45x120 till stolpar och har 45x195 längs huset och ytterkant som sedan 45x170 ligger på. Den är ca 7m lång och 3,6 m bred plus utstick nedtill. Vi har byggt av vanligt regelvirke som målats vitt för att inte ha tryckimpregnerat. Ena regeln kapades 195 mm kortare än den andra i överkant så bärlinan kunde ligga på den kortare biten och skruvas fast genom den andra.

Det har fungerat bra och överliggarna/taket har hållit sig hyggligt rakt. Håller dessutom utan problem för att hänga i - har haft en hängstol som jag hängt över en regel utan problem.

Cirkelsåg och skruvdragare är tillräckligt med elverktyg för det här. en smygvinkel kan vara bra för att rita efter när ni har bestämt er för vinklar (om ni inte ska ha platt tak med räta vinklar förstås) så att ni kan få lika vinklar överallt.
Snabbvinkel är robust för räta vinklar och kan användas som anhåll när ni sågar tvärs och kan även den användas för andra vinklar om ni vill - det finns vinkelmått på dem.

Jag monterade stolparna innan trallen lades så de är skruvade i ramverket under men annars så kan man skruva dit vinkelbeslag i trallen som ni fäster stolparna i. Vill man ha dem lite dolda så ta ur lite i stolparnas undersida och skruva fast vinkeln först, sedan dit med stolpe och till sist skruva fast vinkeln i stolpen, även där kan man stämma ur för vinkeljärnet. Då behöver ni stämjärn och klubba/hammare också.

Då vi satte våra taksparrar över bärlinorna i bak-och framkant så sågade jag ur ett jack i taksparrarnas undre hörn mot väggen så de hänger på bärlinan och snedskruvade fast dem - blir stabilare än att bara låta dem stå på bärlinan.
För att få ett exakt avstånd mellan taksparrarna så räknade jag ut exakt avstånd mellan dem och kapade till en bit trall som jag hade som mått mellan sparrarna - det gav exakt samma avstånd och var lättare än att mäta och rita ut avstånden. Gav också lite "motstånd" när jag drog fast första snedskruven så inte sparren flyttade sig av skruvens dragkraft.
Ett förborrat hål där skruvarna skulle sättas säkerställde att vinkeln blev rätt och att skruven inte kom ut på "fel" ställe. De borrade jag och satte dit en skruv halvvägs innan jag lyfte upp sparrarna och kunde jobba på ett par bockar. Sen var det bara att dra dit skruven när man stod på stegen och slapp krångla med att ta upp skruv ur fickan och hålla den osv.

Våra stoplar är ju fästa i stommen och har stora anliggningsytor mellan bärlina och stolpar med flera skruv så vi har inte behövt diagonalstag men det kan vara bra att ha om stolparna bara står på trallen. Planera för dem från början så det blir snyggt infäst och eventuella urtag kan göras när ni har virket på marken/bockar - det är avsevärt mycket lättare än att göra dem när det är över två meter upp...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.