4 850 läst ·
32 svar
5k läst
32 svar
Tips till alla hustillverkare
Jag håller med om allt det där.
Det tog oss 1,5 år att komma till beslut, efter att ha plöjt lev.deklarationer o.s.v. Det var inte särskilt svårt att välja till slut. Man är trots allt betjänt av en säljare o kontaktperson som det går att kommunicera med. Som besvarar frågor så att man kommer vidare i processen. Och där produkten uppfyller ens önskemål o förutsättningar.
Det tog oss 1,5 år att komma till beslut, efter att ha plöjt lev.deklarationer o.s.v. Det var inte särskilt svårt att välja till slut. Man är trots allt betjänt av en säljare o kontaktperson som det går att kommunicera med. Som besvarar frågor så att man kommer vidare i processen. Och där produkten uppfyller ens önskemål o förutsättningar.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Antar att du inte jobbar som säljare. Om en säljare tänkte så så skulle jag rekommendera jobbyte !Fabrikör Stava skrev:Visst, du har all rätt att skicka hur många frågor du vill men förvänta dig inte svar från alla p.g.a. det jag nämnde förut. De kan inte anpassa sin organisation utefter alla drömmares frågor. Det är skillnad med frågor som rör t.ex. bredband eller mobiltelefoner då de kan ordna en hel kundserviceavdelning som kan svara på så allmänna o lätta frågor. En hustillverkare kan inte ha en dylik kundservice eftersom frågorna är i allmänhet är svårare o kräver motfrågor etc. Skulle de ordna en kundserviceavdelning så skulle huspriserna åka än mer upp.
Den som inledde denna tråd hade skickat frågan till 20 hustillverkare om de kan leverera liggande panel. kanske 1 av dessa får nöjet att bygga åt trådskaparen. De andra 19 st fick i så fall svara i onödan. Tuff skit som det heter men så här är det hela dagarna för dem och nog kunde man ha hittat info från minst hälften av dem om de kan leverera liggande panel på deras hemsidor?! Obligatorisk Mail-etikett skulle införas.
Det är inte kanske 1 av 19 som kan bli kunder - det är potentiellt 20 kunder som frågar saker. Och lägger man ngn minut per mail så är det 20 minuters betald arbetstid som kanske inte leder direkt till en affär men som i ett andraläge kan ge god reklam åt nya kunder!
När det gäller mail så kanske man inte alltid kan lägga ned massa tid att söka svar osv på varje mail, men att skumma igenom dom, försöka avgöra hur seriös frågaren verkar och svara kort eller långt (men svara på allt utom spam) är en del av en bra säljares jobb !
Som en liten, avlägsen men ändå, jämförelse.
Om jag säljer ngt på blocket så svarar jag alltid på förfrågningar via mail - kortare om det verkar oseriöst iof. De säljare som skriver typ "Endast telefon jag svarar inte på mail" och dylikt undrar jag hur dom resonerar, om dom nu inte skriver att dom inte läser mail så ofta eller liknande !!??
Vill man inte ta diskussioner via mail så svarar man på det man vill och hänvisar till telefonen...att klippa in ett standardsvar om att man gärna får ringa tar mindre än 10 sekunder per mail och ger ett 100ggr bättre intryck ! Att dessutom försöka svara lite snabbt på raka frågor, iaf en eller två - och sedan hänvisa till telefon, tar kanske 30 sek 1 minut per mail och ger ett 10000ggr bättre intryck än inget svar alls...
/K
Hej Klas Karlsson
Nej, jag är ej säljare, jag jobbar med fastigheter, chef för all teknik, bostäder, kunder, kundservice, administration på ett medelstort fastighetsbolag. Har jobbat som fastighetsmäklare också o tycker mig har god kontroll på vad kundservice är.
Du kan resonera o önska hur mycket som helst av hussäljare men du kommer inte undan med fakta. De jobbar på detta sätt idag och mig veterligen sitter de inte på arslet o drömmer, de jobbar mer än 40 timmar per vecka.
Som en motfråga; du jobbar inte med ekonomi va?
Personal kostar och någon måste därmed betala. VEM skall göra det? Vill du göra det?
Återigen: trådskaparen inledde denna tråd med att undra varför inte 20 hustillverkare inte besvarade i hans tycke ENKLA frågor. Dessa enkla frågor kan man med lätthet hitta själv på nätet med lite undersökning, vad är det för fel på att ta reda på sådant genom att lusläsa hemsidorna innan man skickar löjligt enkla frågor till 20 hustillverkare?
Visst, kan man besvara 2 enkla frågor på någon minut som du beskriver så är väl det smart av säljaren . Men man besvarar inte 20 frågor på en minut, därför förordar jag att man ringer eftersom det tar kortare tid att prata än att skriva.
Det är samma sak med bilsäljare, av 20 besökande i billhallen är 19 s.k. däcksparkare o 1 seriös spekulant. Om de skulle dimensionera sin säljkår utefter alla däcksparkare skull ingen ha råd med att köpa bil.
Nej, jag är ej säljare, jag jobbar med fastigheter, chef för all teknik, bostäder, kunder, kundservice, administration på ett medelstort fastighetsbolag. Har jobbat som fastighetsmäklare också o tycker mig har god kontroll på vad kundservice är.
Du kan resonera o önska hur mycket som helst av hussäljare men du kommer inte undan med fakta. De jobbar på detta sätt idag och mig veterligen sitter de inte på arslet o drömmer, de jobbar mer än 40 timmar per vecka.
Som en motfråga; du jobbar inte med ekonomi va?
Personal kostar och någon måste därmed betala. VEM skall göra det? Vill du göra det?
Återigen: trådskaparen inledde denna tråd med att undra varför inte 20 hustillverkare inte besvarade i hans tycke ENKLA frågor. Dessa enkla frågor kan man med lätthet hitta själv på nätet med lite undersökning, vad är det för fel på att ta reda på sådant genom att lusläsa hemsidorna innan man skickar löjligt enkla frågor till 20 hustillverkare?
Visst, kan man besvara 2 enkla frågor på någon minut som du beskriver så är väl det smart av säljaren . Men man besvarar inte 20 frågor på en minut, därför förordar jag att man ringer eftersom det tar kortare tid att prata än att skriva.
Det är samma sak med bilsäljare, av 20 besökande i billhallen är 19 s.k. däcksparkare o 1 seriös spekulant. Om de skulle dimensionera sin säljkår utefter alla däcksparkare skull ingen ha råd med att köpa bil.
Redigerat:
Klicka här för att svara