Vi har försökt (sen början av maj) att få kontakt, priser och svar på enkla frågor som "går det huset att få med liggande panel", framför allt vi mail. Det är ju helt sjukt vad låg svarsprocenten är.
Trots mängder av mail till (nästan) alla av landets husleverantörer har endast ett mycket litet antal svarat oss. Ett av mina utskick gick till 20 olika säljare och endast 3 svarade, varav den ena sa att de inte jobbade norr om Stockholm men gratulerade oss till tomten.

Så tips till alla hustillverkare - era säljare är antingen oförmögna att använda mailen eller sjukt obrydda i kunder. Antar att det går så otroligt bra för byggbranschen just nu så de har inte ens tid att svara på mail... Suck.

Någon annan som upplevt liknande torka?

jag håller med,jag har mötts av samma nonchalans av flera husföretag.

K
Varför envisas med mail? Det har jag slutat med för länge sedan. Vill man få ett snabbt svar ringer man. Det tar inte så lång tid.

kanis skrev:
Varför envisas med mail? Det har jag slutat med för länge sedan. Vill man få ett snabbt svar ringer man. Det tar inte så lång tid.
Visst om de vill bli påringda runt 23:59 så varför inte.

Det är smidigt med mail, jag kan maila när jag har tid och sedan förhoppningsvis läsa svaret dagen efter. Jag gör inte affärer med någon som inte svarar på mail eller har en vettig web-sida.

Sedan kan svaret vara att de vill ha mer information eller träffas, eller att de inte har tid att svara på mail. Men nått svar skall man få.

Just my 2 cents...

/N

Om man har en mailadress ska man fan svara på mail, punkt. De få jag har ringt och frågat per tel har aldrig gett mig något pris muntligen utan bara föreslagit att vi ska träffas...

Jag skulle aldrig åka till ens överväga att träffa någon som inte kan svara på frågor angående deras produkter på telefonen, typ Smålandsvillan i Sundsvall. De ville att ja skulle komma över en kväll för att berätta om man kan få liggande panel eller ej på deras hus. Suck.

jag ringde av misstag lb säljaren i jönköping,en lördag kväll ,han svarade.
slog fel nr skulle till en polare.

Jag tror det är många "gubbar" eller äldre män i branchen och kanske vissa av dom har svårt att hantera mailen....

niblom skrev:
Jag gör inte affärer med någon som inte svarar på mail eller har en vettig web-sida.

Sedan kan svaret vara att de vill ha mer information eller träffas, eller att de inte har tid att svara på mail. Men nått svar skall man få.

/N
Precis så är det.
Vem vill köpa en kåk för typ två mille, om dom inte ens bemödar sig svara på ett mail. Likadant hemsidor; Skulle köpa nya arbetsbyxor för ett tag sen, men Fristads hemsida var så dålig att jag skickade ett mail och beskrev hur usel den var. Köpte sedan ett par Jobman.

kanis skrev:
För att man skall se till att allt man kommer överrens om med säljaren skall vara skriftligt! Annars kan du glömma det den dagen det väl gäller. Ett löfte per telefon är inte värt ett dyft.

Att inte svara på mejl är att inte svara på tilltal - väldigt oförskämt.

jag tror många husförsäljare har en så stark garanterad kundkrets att dom inte behöver bry sig.kunderna köper ju ändå.

detta rör nog dom lite mer populära fabrikaten som älsvby,myresjöhus,hjältevad,smålandsvillan,lb hus samt främst trivselhus.
där kommer kunderna och är redan insålda på *sitt*hus att säljaren i princip kan förolämpa kunden och denne köper ändå.

som ovanstående skriver,mailar inte säljaren tillbaks,ja då ska man inte ödsla den säljarens tid,utan gå till en säljare som bryr sig.
så köper jag bil eller tv,bryr sig inte säljaren så gör förhoppningsvis konkurrenten det.

Har samma erfarenhet jag med. De måste bättra sig helt klart. Men en dag tar det slut med jobb o då kommer de svara på alla mail efter fyra sekunder eller nåt : )

Vi upplever samma sak, men vi "försvarar" säljarna med att det är semestertider nu. Men då borde de iaf ha ett automatiskt meddelande "Hej, jag är på semester v.29-31 osv". men vi möts bara av tystnad.

Jag blir rätt förvånad faktiskt, här finns det kunder som vill köpa hus (och vi vet ju vilka pengar det handlar om) men säljarna är inte intresserade av att sälja?

Tycker det är otroligt nonchalant av dessa större hustillverkare att behandla sina tilltänkta kunder på sådant sätt. Funderar man på att lägga en större del av sin livsförmögenhet i ett företags händer för att få sitt dröm boende är det minsta man kan få är respekt och ett gott bemötande! Har hört en del skräckhistorier genom åren så jag uppskattar inlägget som startade denna diskussion och hoppas de berörda tar åt sig.

Men allt snack om att "har valt sin husmodell", det betyder inte att man är låst till EN hustillverkare och ETT pris. Några mindre aktörer har väldigt bra arkitekthjälp så man kan få nästan SAMMA husmodell om inte samma(?!), BÄTTRE pris, och aktuellt för inlägget, BÄTTRE service och bemötande!

TIPS: Hör runt, även på modeller som tillhandahålls av bara en leverantör. Det kan löna sig i längden;)

Det är i alla fall mina erfarenheter...

Jag är stor vän av utveckling och it-lösningar som gör livet lättare och jag får själv rätt stor mängd mail i mitt yrkesliv (angränsande verksamhet).

MEN, i bland annat hustillverkar-ledet så tror jag att säljarna får extremt stor mängd mail från personer som ställer frågor eller har önskemål som helt enkelt måste dryftas muntligen. En krock mellan expert/verklighet och icke kompetenta drömmare helt enkelt.

Mail är ett underbart instrument om man använder det rätt! Men använd det rätt då, som t.ex. bekräftelser eller enstaka frågor.
Inte en arsenal av frågor eller prisfrågor som inte kan lämnas förrän man haft en muntlig kontakt.

Om jag vore hustillverkare skulle jag resonera som så att jag inte skulle finna motparten tillräckligt intresserad om denne skickar en hel arsenal av frågor. I min värld är det spekulanten som är oseriös och inte hustillverkaren om det rör sig om den typen av mailkonversation.

Sedan tycker jag väl att man gott och väl kan besvara den typen av mail genom att be den som skickat frågan att ringa upp personligen eller vice verca.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.