H_L skrev:
Problem. Försökte testskjuta pistolen igår kväll, men... Pistolen är stendöd. Batteriet är fulladdat och gaspatronen nyinköpt. Dock är jag ganska övertygad om att jag inte lyckas ladda gaspatronen rätt. Manualen känns inte 100-procentigt detaljerad i detta fall och uppenbarligen är det inte tillräckligt intuitivt gjort. Jag blir lite irriterad för jag brukar inte ha några problem med att få igång saker och en sån här laddning borde vara gjord så att man inte skall kunna misslyckas. Nåja, jag hoppas på lite hjälp från er andra.

Se bifogat foto av pistolen, bakifrån med gaspatronluckan öppnad med gaspatron i. Problemet som jag ser är när jag trycker i röret från gaspatronen in i den svarta adaptern. Trycker jag till ordentligt så pyser det till en aning och det verkar sitta som det skall. När jag dock släpper trycket med tummen på munstycket till patronen så ramlar den ur adaptern nästan helt. Luckan verkar inte heller hjälpa till att hålla upp patronen. Det är en liten kant/tröskel på luckan men det är inte tight nog.

Med i ekvationen (tror jag) är också en gummiflärp - i sprängskissen kallad cell rubber (har försökt peka på det som syns av den på fotot). Denna går att ha liggande i patronmagasinet under patronen. Alternativt kan man ha den utanför patronen. I det senare fallet hjälper denna till att klämma på patronen uppåt/inåt men det är i princip omöjligt att stänga luckan efteråt. Denna gummibit nämns inte i manualen.

Jag har försökt att sätta patronen i kläm så det håller sig uppe mot adaptern med röret inkopplat. Detta ger inget, men det kan ju vara nån spärr som gör att man inte skall kunna skjuta av med gaspatronluckan öppen.

Håller tummarna för att jag gör nåt fel och att pistolen inte är trasig...

Sprängskiss här: [länk]
Ta en skruvmejsel och tryck upp slagstiftet, eller vad det nu heter så långt det går, min var likadan när jag fick hem den. (plocka bort gaspatronen och bateriet först bara...)

Äpplerum skrev:
Ta en skruvmejsel och tryck upp slagstiftet, eller vad det nu heter så långt det går, min var likadan när jag fick hem den. (plocka bort gaspatronen och bateriet först bara...)
Tack för den infon. Nu sitter jag bara med sprängskissen framför mig - det kanske är uppenbart när man har pistolen framför sig - men vilken del är slagstiftet? Kan det möjligen vara den del som är märkt 35 i sprängskissen?

När jag hittat slagstiftet och tryckt upp detta, gör alltså detta att det är lättare att docka gaspatronen?

H_L skrev:
Tack för den infon. Nu sitter jag bara med sprängskissen framför mig - det kanske är uppenbart när man har pistolen framför sig - men vilken del är slagstiftet? Kan det möjligen vara den del som är märkt 35 i sprängskissen?

När jag hittat slagstiftet och tryckt upp detta, gör alltså detta att det är lättare att docka gaspatronen?
Jag menar den delen som slår i spiken, alltså i hålet där spiken kommer ut trycker du upp en lång smal mejsel 10cm ungefär så "slagstiftet" hamnar i sitt utgångsläge. Jag blev också lite besviken när jag fick hem min och den i inte funkade, jag brydde ju mig inte om att läsa instruktionerna innan, hur svårt kan det va att skjuta litte spik...:D. Jag tror inte att det har med din gaspatron att göra alls. Lycka till!

Ja det är del 35 på sprängskissen. Gaspatronen sitter lite löst det är normalt, bry dig inte om det, du har säkert satt den rätt.

Det var inte mycket som behövdes tryckas in, men nu fungerar den perfekt. Tack för det!

Nu gäller det bara att hitta ett återupprepningsbart tryck på pistolen när jag skjuter. Det är ju så klart stor skillnad på om jag skjuter med en hand eller om jag pressar pistolen mot underlaget med hela kroppstyngden. Det kanske man kommer in i med lite vana.

Snailman
Nån som har hunnit testa den nu?

Funkar biltemas spik?

Funderar på att beställa en innan dollarn ökar ändå mera...

vad fick ni betala allt som allt, gärna uppdelat...

Snailman
Beställde från tools plus den 24:e fick mejl om att de inte kunde skicka gasen, bekräftade detta , och fick på kvällen mejl att de skulle skicka den den nästa dag, pengarna som reserverades var mindre än på orderbekräftelsen.

Snailman
Har fått trackingnummer idag.

Har också köpt en från toolsplus,funkade jättebra, väntar på spänningsomvandlaren, såg att paslodes gaspatroner passade

Snailman
Nu har jag fått den...

Snailman skrev:
Nu har jag fått den...
Om du kan sluta leka med den och ge oss en test rapport kanske?
Eller har du spikat fast dig själv i väggen. :D

Snailman
Nja, blir inte mycket till test, när de norpade alla mina gaspatroner innan de postade den... och inte har jag några spik heller:D

lådan verkar vara lätt att öppna och stänga, är väl dit jag kommit hittills...

Ok, tråkigt.
Du får käka lite brunabönor och tillverka egen gas då! :)

Provspikat lite funka jättebra, har aldrig andvänt en gasdriven förut kände en ganska markant gaslukt är detta normalt eller har jag inte fått in patronen tillräckligt?

Shit pommfritt va stor den var..=)
Ser ut att kunna vara atomdriven eller nåt.
Nåja, nu måste jag jaga gaspatroner så man kan provskjuta lite.

Ett tips för dom som har problem att beställa gaspatroner och annat är att använda en "Packet forwarder" med sjöfrakt, tar fyra veckor men det kanske kan vara ok om man beställer ett rejält lager....
http://www.jetcarrier.net/faq/index.php?action=artikel&cat=3&id=117&artlang=nb

Jag läste också i deras FAQ att man kan registrera en tilläggsadress på sitt kreditkort med sitt eget namn och deras adress, sedan kan man köpa från vilka sidor som helst i USA och för säljaren ser det ut som vilken jänkare som helst som handlar. Billigare frakt än vad många av verktygssidorna tar med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.