Hej
Jag ämnar bygga en carport för att inrymma diverse maskiner och fordon. Carporten kommer även utgöra meck-yta istället för den blå hallen, där det inte alltid är fördelaktigt väder. (Tex kopplingsbyte i november är sådär.)
Jag söker tips och råd gällande konstruktion, material, mått, laster och andra vettiga saker att tänka på.
Nedan kommer jag specificera behovet och eventuella förutsättningar.
* Carporten måste kunna kompletteras med väggar och portar i framtiden
* Carporten skall kunna byggas över tid
* Carporten kommer att stå på en oisolerad betongplatta med förstärkta ytterkanter
*Carporten behöver inrymma nedan fordon och maskiner
*Traktor Belarus 800 (4ton)
*Husvagn (6m)
*Standard släpvagn
*Vedprocessor
*Snöslunga (2m bred)
*Slåtterbalk
*Timmersläp
*Skopa (2m bred)
*Meck-yta
*Verktygsvägg
Utöver detta är devisen "så billigt som möjligt".
Frågeställningar
* Mura upp halvvägs med lecablock? Är det vettigt?
* Hur tjock betongplatta för att klara lite vikt?
* Vad är ett vettigt mått på en carport för dessa behov?
* Takhöjd och vilken typ av tak
* Infästning platta/mur och dimensionering av stolp
Om någon har förslag på genomförandeidé så mottages det också tacksamt, tex enklast möjliga carport i steg ett, eller kanske en halv carport för det initiala behovet att kunna laga allting som ständigt går sönder.
Jag har googlat efter ritningar på en carport ämnad för traktorer och höga redskap men icke funnit något.
Tacksam för all hjälp
Jag ämnar bygga en carport för att inrymma diverse maskiner och fordon. Carporten kommer även utgöra meck-yta istället för den blå hallen, där det inte alltid är fördelaktigt väder. (Tex kopplingsbyte i november är sådär.)
Jag söker tips och råd gällande konstruktion, material, mått, laster och andra vettiga saker att tänka på.
Nedan kommer jag specificera behovet och eventuella förutsättningar.
* Carporten måste kunna kompletteras med väggar och portar i framtiden
* Carporten skall kunna byggas över tid
* Carporten kommer att stå på en oisolerad betongplatta med förstärkta ytterkanter
*Carporten behöver inrymma nedan fordon och maskiner
*Traktor Belarus 800 (4ton)
*Husvagn (6m)
*Standard släpvagn
*Vedprocessor
*Snöslunga (2m bred)
*Slåtterbalk
*Timmersläp
*Skopa (2m bred)
*Meck-yta
*Verktygsvägg
Utöver detta är devisen "så billigt som möjligt".
Frågeställningar
* Mura upp halvvägs med lecablock? Är det vettigt?
* Hur tjock betongplatta för att klara lite vikt?
* Vad är ett vettigt mått på en carport för dessa behov?
* Takhöjd och vilken typ av tak
* Infästning platta/mur och dimensionering av stolp
Om någon har förslag på genomförandeidé så mottages det också tacksamt, tex enklast möjliga carport i steg ett, eller kanske en halv carport för det initiala behovet att kunna laga allting som ständigt går sönder.
Jag har googlat efter ritningar på en carport ämnad för traktorer och höga redskap men icke funnit något.
Tacksam för all hjälp
Funderat en del på att försöka få tag på gamla telefonstolpar, hur förankrar man sådana bäst mot en platta?
Kanske gräva ner stolparna först och sedan gjuta "runt" dem?
Kanske gräva ner stolparna först och sedan gjuta "runt" dem?
Hur har det gått. Är i samma tankar. Har byggt en maskinhall på 450kvm men ska sälja så jag måste bygga nytt på nya platsen. Vill då som du bara ha precis det jag behöver i maskinväg.Skogspromenix skrev:
Tänker antingen via Lövångersbygg eller liknande men billigare att ta från egen skog och göra carportar med gjuten platta och en del inklädd så man kan skruva där inne -? Någon som byggt?
Klicka här för att svara