Hej!
Vi ska bygga ett växthus från Willab Garden, Green Rom Classical, 15kvm. Det kommer att placeras på en terrass med trall som står på plintar i berget. Vi vill dock lägga någon form av uteklinker eller marksten i växthuset över trallen.
Vanlig marksten väger otroligt mycket så jag skulle vilja ha något som väger mindre men ändå passar bra.

har ni några tips?
Tack!

Vanliga uteklinker som är bara 5-6 mm tjocka. Vi har byggt samma växthus fast på mark. Undrar hur ditt växthus blir buret underifrån. Står det plintar precis under väggarna och hörn? Huset väger en del.
Om trallen ger vika finns ju risk at glaset spricker.

T Thomas_Blekinge skrev:
Vanliga uteklinker som är bara 5-6 mm tjocka. Vi har byggt samma växthus fast på mark. Undrar hur ditt växthus blir buret underifrån. Står det plintar precis under väggarna och hörn? Huset väger en del.
Om trallen ger vika finns ju risk at glaset spricker.
tack! Det kommer gå plintar precis under vägg och hörn! Jag har försökt hitta vikten men kan inte finna det någonstans, vet du vad det väger?

Nej, jag vet inte heller. Enklast är att mäta glasytan, ta reda på glastjocklek och räkna ut detta. Man kan kanske även ringa till Willabs och begär ut fraktvikten.
Glasytan borde vara 2x5x2 m (långsidor) plus 2x3x2.5 m (kortsidor) plus 15 m2 för taket (lite mer pga snedtaket. Dvs totalt 20 m2 + 15 m2 + 15x1.2 m2=53 m2 glas.
Glas har en vikt av 2.5 kg per m2 och mm tjocklek. Så om du antar att glaset är 4 mm tjock så blir glasvikten 2.5x53x4= 530 kg. Sedan kommer alu-profilerna så blir det kanske 600 kg. Sedan inredning med blomkrukor, odlingslådor mm.
Plus vindlast och snölast.
Jag skulle inte ställa det på trall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.