Gilbert skrev:
[länk] den pratar jag om. 343-modellerna har om jag inte minns fel drev i kompositmaterial medan övriga har åtminstone metalldrev. och i en del fall även växelhus i metall. lite längre i kroppen är de också.
Har missat att de inte var nya. Finns dock i samma prisklasser i Usa om de nu inte glömt skriva att de inte är nya vill säga. Sen brukar frakten liggga kring 300:- och moms och tull räknas väl exkl frakt så då landar man kring 2000:-

Men man ska såklart jämföra med Uk. Brukar dock lada närmare tre inkl frakt där. Eller 2700:-

tackar för infon om 343. Skönt med folk som har koll på modellerna...

Tyvärr så räknas fraktkostnaden in innan dom lägger på moms och tull.

StyrmanBerg skrev:
Tyvärr så räknas fraktkostnaden in innan dom lägger på moms och tull.
Okej då har de företag jag tidigare köpt av bara låtit bli att skriva den kostnaden fr jag har enbart betalat på varans pris.. Och det ett trettiotal ggr från olika företag och säljare...

Det är möjligt att dom gjort, men om du använder avgiftsguiden hos tullverket och spetsar till det med en hög frakt så ser du hur det spelar in på slutpriset.
Det är ett ofog att betala moms på en tjänst på det viset. Men, om du klarar dig undan är det ju plus, men kostnaden bör ju tas med i beräkningen så du slipper obehagliga överraskningar när det är dags att hämta ut.
Sen gör det ju inte många kronor på priset när man handlar för mindre summor, så i detta fallet skiljer det ju mindre än en hundralapp på om du åker på moms på frakten eller inte.

http://www.tullverket.se/sokordao/tjanster/avgiftsguiden.4.4ab1598c11632f3ba92800010124.html

Redigerat:
StyrmanBerg skrev:
Det är möjligt att dom gjort, men om du använder avgiftsguiden hos tullverket och spetsar till det med en hög frakt så ser du hur det spelar in på slutpriset.
Det är ett ofog att betala moms på en tjänst på det viset. Men, om du klarar dig undan är det ju plus, men kostnaden bör ju tas med i beräkningen så du slipper obehagliga överraskningar när det är dags att hämta ut.
Sen gör det ju inte många kronor på priset när man handlar för mindre summor, så i detta fallet skiljer det ju mindre än en hundralapp på om du åker på moms på frakten eller inte.

[länk]
Jag misstror dig inte. Har nog bara sluppit tidigare pga av att de inte skrivit ner frakten. Men som du säger, Max 200 extra...

Sen tillkommer ju ibland speditörens avgifter.

Jag har fått posten på halsen och de tar 100:- för att handha ärendet.
Räkna med det också så slipper man bli överraskad för det med.

Jag skulle nog lägga om tankesätt och analysera vad jag egentligen vill ha för egenskaper i en skruvdragare om jag vore du, och utgå ifrån det istället för nuvarande resonemang att tjura fast sig vid ett maxpris, och passar skruvdragaren in i det så är resten inte så väldigt noga..det är så mycket tydligare om man utgår från sina krav och önskemål, vad man försakar för att komma ner i önskat pris.

Gilbert skrev:
Jag skulle nog lägga om tankesätt och analysera vad jag egentligen vill ha för egenskaper i en skruvdragare om jag vore du, och utgå ifrån det istället för nuvarande resonemang att tjura fast sig vid ett maxpris, och passar skruvdragaren in i det så är resten inte så väldigt noga..det är så mycket tydligare om man utgår från sina krav och önskemål, vad man försakar för att komma ner i önskat pris.
jag behöver egentligen inte en skruvdragare i den här klassen. Klarar mig med en billigare men eftersom jag inte är ekonomisk oberoende så måste jag så klart sätta ett maxtak och vill gärna ha en dragare som jag slipper reklamera vilket jag precis gjort med hitachin. Klart det vore enklare om man kunde göra som du skriver... Men givetvis utgår jag utifrån vad jag behöver
men lilväll finns en budget bakom som begränsar. Klart det är bättre med 3 ah batterier än 1,5 för vikten gör mig inget osv osv mm någonstanns möts ju priset och vad man får för priset...

Tokv41 skrev:
Jag misstror dig inte. Har nog bara sluppit tidigare pga av att de inte skrivit ner frakten. Men som du säger, Max 200 extra...
Får be lite om ursäkt för tonen i förra svaret, nu när jag läste igenom det igen ser jag att det blev lite för spetsigt formulerat i början...

StyrmanBerg skrev:
Får be lite om ursäkt för tonen i förra svaret, nu när jag läste igenom det igen ser jag att det blev lite för spetsigt formulerat i början...
Så upplevde inte jag inte ditt inlägg så det är ingen fara...

Gilbert skrev:
[länk] den pratar jag om. 343-modellerna har om jag inte minns fel drev i kompositmaterial medan övriga har åtminstone metalldrev. och i en del fall även växelhus i metall. lite längre i kroppen är de också.
Var står det att den är reconditioned? Jag letar men kan inte hitta det?
Det står även "New "på Item condition?

2197:- kronor inkl alla avgifter får jag det till.. Enda nackdelen som jag ser det är batterierna men jag tror mig klara mig med 1,5 ah såvida de fungerar lika bra som Hitachis 1,5 ah batterier...

Alt så lägger man till 800:- för 3ah...

Är det enkelt att byta ut stickproppen till dessa eller skiljer de sig från de som säljs i UK?

Redigerat:
De från Usa skiljer sig så tillvida att det är laddaren som kör på 110V. Den kan du inte bara byta stickpropp på, den måste byggas om för att den ska fungera.

Men i stort sett alla från UK fungerar att byta stickpropp på.

Gilbert skrev:
"med små batterier som inte riktigt har rosat marknaden"

Jag läste att du skrev detta i en annan tråd om BDf då jag sökte runt för lite info..

Ska du beställa därifrån kanske en factory reconditioned vit skulle passa? : [länk] ganska mycket billigare med mindre batterier och ingen bälteskrok. Har en själv och är mycket nöjd, har båda batteristorlekarna och har inte känt behov av att sätta de stora på borrmaskin och slagskruvdragare annat än då ett av de små ska laddas...

Har du ändrat uppfattning kring batterierna?

Just nu lutar jag nämligen åt att köpa en med två 1,5 alt ett 3 ah... På sätt o vis bättre med två separata.. Men vad var det du menade med "inte direkt rosat marknaden"?

Tokv41 skrev:
Gilbert skrev:
...Har du ändrat uppfattning kring batterierna?

Just nu lutar jag nämligen åt att köpa en med två 1,5 alt ett 3 ah... På sätt o vis bättre med två separata.. Men vad var det du menade med "inte direkt rosat marknaden"?
Mina sa upp sig båda två efter ca 10-11 månader, så jo, vis av erfarenhet har jag delvis ändrat uppfattning. Fick visserligen nya på garantin, men efter lite googling visade det sig betydligt vanligare att de små havererade än de stora, jag var alltså inte ensam som lidit haveri. Att de är lätta och smidiga är fortfarande sant, och att de räcker för mycket körning efter storleken, men med den förhållandevis lilla prisskillnaden mellan en factory reconditioned med små och engelsk maskin med stora vid de växlingskurser vi har för tillfället skulle jag nog aldrig kika mot USA vid en affär i dagsläget. Det var ett annat läge vid inköpstillfället med billigare dollar, dyrare pund och inga BDF452 eller BHP452 till priser som motsvarar dagens i UK. De större funkar ju dessutom i samtliga LXT-maskiner medan de små inte passar i de mer strömkrävande apparaterna om man tänker sig att bygga ut maskinparken i framtiden.

Gilbert skrev:
Tokv41 skrev:
Mina sa upp sig båda två efter ca 10-11 månader, så jo, vis av erfarenhet har jag delvis ändrat uppfattning. Fick visserligen nya på garantin, men efter lite googling visade det sig betydligt vanligare att de små havererade än de stora, jag var alltså inte ensam som lidit haveri. Att de är lätta och smidiga är fortfarande sant, och att de räcker för mycket körning efter storleken, men med den förhållandevis lilla prisskillnaden mellan en factory reconditioned med små och engelsk maskin med stora vid de växlingskurser vi har för tillfället skulle jag nog aldrig kika mot USA vid en affär i dagsläget. Det var ett annat läge vid inköpstillfället med billigare dollar, dyrare pund och inga BDF452 eller BHP452 till priser som motsvarar dagens i UK. De större funkar ju dessutom i samtliga LXT-maskiner medan de små inte passar i de mer strömkrävande apparaterna om man tänker sig att bygga ut maskinparken i framtiden.
Frågan är om de fortfarande är så att de små är mindre driftsäkra.. har läst att både de små och stora dog men att det ev skulle vara en barnsjukdom?

Fast jag kan fortfarande inte hitta att den skulle vara reconditioned? Vart står det? Står bara NEW på item condition?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.