Vad skiljer versionen som är enbart träsvarv och den som är trä+metallsvarv? Går det att komplettera en slberga träsvarv så att man kan svarava metall med den?

//Daniel
 
snickarfrasse skrev:
Liten video jad kolla på nyss där ser man ett momment som kan gå fel.


[länk]
Det såg aning för livsfarligt ut för min smak....även om resultatet blev imponerande.
 
Hej igen Daniel!

Den kombinerade har en support enligt bild. Prisskillnaden var 1966 tusen kronor.

svarven001qm4.jpg

Saknas tillbehören enligt bild så komplettera. Stålhållaren är för 6 mm HSS, och de duger för det mesta.

svarven004el8.jpg

En planskiva och ett vinkelbord är oerhört användbart. Std-slippapper är 300 mm.

svarven003uo8.jpg

liksom en liten fyrbacksschuck för fyrkantiga ämnen, trä eller metall.

svarven002cy3.jpg

per
 
Nu blir jag bara än mer sugen på att komma igång...tyvärr får jag inte hem svarven förrän på lördag, och sen kommer det nog inte att finnas någon större lucka för svarvning innan sommaren:(

Har inte fått tag på någon biltrailer, men däremot ett vanligt släp, och jag har precis i all hast skruvat ihop en liten ramp så att vi kan dra upp svarven istället för att lyfta upp den, 300kilo+ inger en viss respekt.

Enligt KPI lär väl supporten kosta närmare 10.000kr idag...men men

Är vinkelbordet av egen tillverkning? Planskiva hade jag nog tänkt göra mig 2 stycken, med olika papper på. Det följde nämligen med 7 st runda planskivor (eller vad de heter, sådana man skruvar fast ämnen som ska bli skålar i).

//daniel
 
Daniel!

Vinkelbordet är original och har försetts med en skiva för att ytan skall bli större.

Dina planskivor har förmodligen diam. 150 mm. En sandpappersskiva skall vara så stor som möjligt, se min bild, och man får välja diam. efter vilka "papper" som finns. Jag har, precis som Du säger, två skivor diam. 300 mm med olika grovhet. Varvtalet skall vara lågt.

per
 
Vilken best att släpa hem! 325 kilo svarv är inte riktigt samma som 325 kilo skivstång....Men med mycket tålamod, försiktighet, spännband, 2 starka vänner och en snabbt ihopskruvad ramp gick det bra till slut. Möjligtvis med undantag av arboga pelarborrmaskin har jag nog aldrig stött på en så gedigen maskin, helt otrolig känsla.

Jag har ännu inte någon plats med 3-fas att ställa upp den på, men jag fortsätter med frågorna:

Hur bytar man verktyg i dubbdockan? Jag fick med en chuck och något annat verktyg som satt på morsekona. Och i dubbdockan sitter en utskjutande dubb. Tyvärr har jag ingen kamera så att jag kan ta någon bild, men jag begriper inte hur man bytar. Dubbdockan ser väldigt lik ut den Pernitta har. Eller hade jag kanske oturen att köpa en version utan morsekona i dubbdockan?

//daniel
 
Daniel_N skrev:
Vilken best att släpa hem! 325 kilo svarv är inte riktigt samma som 325 kilo skivstång....Men med mycket tålamod, försiktighet, spännband, 2 starka vänner och en snabbt ihopskruvad ramp gick det bra till slut. Möjligtvis med undantag av arboga pelarborrmaskin har jag nog aldrig stött på en så gedigen maskin, helt otrolig känsla.

Jag har ännu inte någon plats med 3-fas att ställa upp den på, men jag fortsätter med frågorna:

Hur bytar man verktyg i dubbdockan? Jag fick med en chuck och något annat verktyg som satt på morsekona. Och i dubbdockan sitter en utskjutande dubb. Tyvärr har jag ingen kamera så att jag kan ta någon bild, men jag begriper inte hur man bytar. Dubbdockan ser väldigt lik ut den Pernitta har. Eller hade jag kanske oturen att köpa en version utan morsekona i dubbdockan?

//daniel
Nu fick jag loss dubben, det var bara att dra den rakt ut. Och det går att stoppa i de andra verktygen på morsekona nu. Men det verkar inte som om morsekonans "tillplattade spets" låser i något. Vad hindrar helt enkelt konan från att snurra runt i hållaren?
 
Daniel!

Konan till vänster lossar Du genom att slå med ett rundjärn genom svarvens axel.

Konan till höger lossar Du genom att veva in den i motdockan, då släpper den.

Låsning sker kona mot kona, men veva ut motdockan först.

per
 
Pernitta tack för dina svar, men jag förstår inte riktigt än:

Jag förstår att det fungerar bra att låsa exempelvis en dubb på morsekona i dubbdockan, eftersom den i princip enbart får laster i axelns längdriktning. Men exemeplvis en chuck med ett stort borr i får ju krafter som vill snurra hela chucken runt när man borrar, vad hindrar morsekonan att helt enkelt rotera inne i dubbdockan?

Spänns kanske Morsekonan fast genom att man spänner skruven med sexkantaskalle utanpå dubbdockan (det tycker jag inte verkar troligt)? I så fall kan man ju inte mata fram chucken.

//Daniel
 
Daniel!

Konan till höger lossas som jag sa genom att Du vevar in den i motdockan.

Inför återmontering börjar Du med att veva ut, och sedan slår Du in konan för hand. Smäll bara in den!.

per
 
Genom vinkeln på Morse konan så får du automatiskt en kilverkan som låser den med friktion.
Ju hårdare du trycker in konan ju större last kan den överföra. Det är dock viktigt att du inte har några utstående grader eller rost på Morse konan.
 
pernitta skrev:
Daniel!

Konan till höger lossas som jag sa genom att Du vevar in den i motdockan.

Inför återmontering börjar Du med att veva ut, och sedan slår Du in konan för hand. Smäll bara in den!.

per
Nu förstår jag varför det inte funkade först. Min dubb har nämligen ingen utstående "krage", och trillar därför inte ut när man vevar in den i motdockan!
 
Finns morseadaptrar som löser det problemet, dock lär du få lite problem att få ut dubben från konan du slår på men nåt säger mig att du inte kommer att ta bort den från dubben.

Grattis förresten till världens bästa svarv.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Finns morseadaptrar som löser det problemet, dock lär du få lite problem att få ut dubben från konan du slår på men nåt säger mig att du inte kommer att ta bort den från dubben.

Grattis förresten till världens bästa svarv.

/Kent
Tack:)

Hur vet jag vilken morsekona (MK1, MK2 etc) jag har? Har utan framgång försökt hitta mått på internet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.